Vi har en oljepanna från 99 som nu går på elpatron. Ska tydligen gå att elda pellets i denna men vi har ingen ackumulatortank och åldern på pannan gör att det kanske inte är lönsamt?
Dessutom lär skorstenen sotas då det är fullt med sot kvar.

Är det bättre satsa på en ny panna eller skaffa en ny ackumulatortank?

Du behöver ingen acktank för att elda pellets. Nackdelen med en oljepanna är utaskning. Det är i allmänhet bökigare och behöver göras oftare i en oljepanna.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Eldade pellets under 8år i en albin oljepanna från slutet av 90-talet.

Det funkade fint att köra utan acktack, det blir som att elda olja fast utan olja...

Nackdelen var att under högsäsong så sotade jag ungefär var 7 till var 10e dag då det inte ryms så mycket aska. Men det var ganska snabbt gjort att göra det. Tog kanske 15 minuter. Sen sotade jag hela pannan lite då och då.

Dvs man tog ut turbolatorerna och borstade genom tuberna och dylikt. Borstade ur förbränningsutrymmet och liknande. Det tog kanske 30minuter att göra.

Men ska man elda pellets så skaffa en bra brännare det är viktigt! Jag höll på med en pellx brännare som måste ha varit omodern då den kom!

Sen ska det vara snabbt och enkelt att fylla pellets, för du kommer komma på sent en kväll att du måste fylla o då ska det vara smidigt!

L Lutte skrev:
Eldade pellets under 8år i en albin oljepanna från slutet av 90-talet.

Det funkade fint att köra utan acktack, det blir som att elda olja fast utan olja...

Nackdelen var att under högsäsong så sotade jag ungefär var 7 till var 10e dag då det inte ryms så mycket aska. Men det var ganska snabbt gjort att göra det. Tog kanske 15 minuter. Sen sotade jag hela pannan lite då och då.

Dvs man tog ut turbolatorerna och borstade genom tuberna och dylikt. Borstade ur förbränningsutrymmet och liknande. Det tog kanske 30minuter att göra.

Men ska man elda pellets så skaffa en bra brännare det är viktigt! Jag höll på med en pellx brännare som måste ha varit omodern då den kom!

Sen ska det vara snabbt och enkelt att fylla pellets, för du kommer komma på sent en kväll att du måste fylla o då ska det vara smidigt!
Om man ser till driftkostnad, vad kan man tänka att pellets kostar egentligen? Vi har ju ett utrymme idag på typ 5 kvm där pannan står idag. Skulle i praktiken kunna lagras i gamla gillestugan men då lär man ju springa och fylls på.

Vi besitter en CTC family, minns inte exakt beteckning.

Vedeldning i övrigt är nog knepigt då vi har kaninen i ett rum som inte används och värmer knappast huset märkbart. Därför jag tänker om pannan dög...

Nu är det ett tag sedan jag eldade pellets men ser nu att pellets börjar vara dyrt!
Köpte pall med småsäckar på byggmax och då var det typ 47kr per säck i slutet o nu tar dom just under 70 här i norr!

Men räknar vi byggmaxpris så kostar det cirka 1,2kr/kWh då är det räknat med 75% verkningsgrad på pannan/brännaren. Det är nog ett bra snitt för en lite äldre oljepanna.

Skulle du ha 90%verkningsgrad är det 1kr/kWh

Så det kostar endå mycket. Priset per pall har ökat mycket dom senaste åren.

Ett veckoförråd och sen är det bara att stapla in säckar där det ryms i källaren, jag hade mina utomhus och bar in 12säckar varken gång jag skulle fylla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.