Kära värld, en tank på 750 liter är inte mycket att komma med. Sätt in så många tankar du har plats och råd till, snåla inte. Om du fyller den där monsterpannan med ved så krävs det några kubik ackumulatorer för att ta emot värmen. Men å andra sidan behöver du inte elda mer än ett par gånger i veckan.

Ska montera några tankar nu men jag undrar om jag kommer få ett svår laddat system när jag har 350 litet i pannan.

kulle
händige harry skrev:
Ska montera några tankar nu men jag undrar om jag kommer få ett svår laddat system när jag har 350 litet i pannan.
Att du har stor vattenvolym i pannan gör ju bara att det tar lite längre tid innan den börjar ladda tanken,
Men effekten på pannan vet jag inget om.

Nu har jag börjat fundera på att byta panna.
Nu har jag hittat två kandidater atmos eller effeckta.
Sedan ska man satsa på lambda eller inte??

Fungerar inte den du har då?

Jo men det blir så dåligt fart när jag bara har 50 vedlängd. Och så har pannan så dålig verkningsgrad.
Känns som man bara eldar för kråkorna.
Jag tänkte att om man får till ett nytt system med panna å tankar som fungerar. Så eldar man på.
Har man ett gammalt dåligt system som inte fungerar så bra kommer man att ledsna å då slutar det med borrhål....

Jag tyckte du pratade om 82% verkningsgrad? Ser ut att gå att lassa in mycket ved i det där monstret, eller är den inte så stor som den ser ut? De pannorna du funderade på tar väl inte mer än halvmetersved den heller?

Men en modern panna med lambda är nog fint som snus om man har pengarna.

"Jag har köpt en fastighet..."
Du borde beskriva mer vad det är du ska värma, och hur du vill värma det, så får du lättare att få vettiga råd.
Ingen vits att ge dig råd om att slänga in fler tankar om vi inte vet vart du vill landa i framtiden.
Är det en nödlösning över vintern? Är det en hyresfastighet? Vill du hålla på med ved? Bla bla bla.....

Bostadshus med timmerstomme.
tillbyggt på 50 talet I Jämtland.

Cirka 200 kvadrat bo yta 50 biyta.
Tänkte försöka hålla behagligt inomhus klimat.
Nu kallnar pannan över natten.
Laddomat 21-60 ligger å väntar en borö tip 320 för vv och jag ska försöka skrämma liv i shuntstyrningen med rumstermostat.
Ved finns på skogsskiftet och kombinerad kap å klyv för 50cm ved är inköpt.

Jag skulle nog ge monstret en chans... 90 cm... Smärre julgranar får plats i den. Och julbockar. Om den är enkel att elda i och du lyckas elda rent i den (= ingen rök, ingen sot, nästan). Antar att det är simpel överförbränning? Då är det ju inte så kinkigt med vedlängden. Hur eldar du i den? Provat att tända fyr ovanpå laddningen med ved? Lär ju vara så man eldar vettigast(?) i överförbränningspannor. Det finns rökgasvärmeväxlare som klämmer ut mer effekt ur rökgaserna också. Du har lite att ge dig i kast med om du ska få det att funka, men det finns viss chans att d kan bli bra.

Förmodligen skulle du inte ångra en modern vedpanna med lambdastyrning och grejer. Själv har jag en solo innova utan lambda: funkar klockrent också. Lätt å hantera, brinner som en dröm.

I vilket fall som helst gör du alldeles rätt om du imorgon dag investerar i ordentlig ackumulatorvolym. Helst en enda jättestor tank, 3 kubikmeter eller mer. Sen kan du i lugn och ro besluta panna. Sök i trådarna! Finns mycket klokt om acktankar, kolla Matss inlägg exvis!

H händige harry skrev:
Tänkte köpa acktank nu men funderar om det räcker med en tank på750 liter.
Det kanske blir tufft att ladda två med gammal panna?
Hej
Ren chansning. Gammal tråd. Vart blev pannan av ? Finns den kvar/ används ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.