22 357 läst ·
119 svar
22k läst
119 svar
Köpa komplett vedsystem dyrt som fn.
Nu kommer inte flisanläggningen va klar i år så tidigast blire flis nästa höst men tänkte såga isär den o mäta i kärnan av trädet o de borde ju ge ett hyggligt rätt värde iaf inte för lågt. Men ska återkomma med värdet senare höst.
Ok har tänkt på nått liknande men får känslan av att man måste tömma förådet helt och rengöra under pga att de kommer åka igenom dam mm..
Ok har tänkt på nått liknande men får känslan av att man måste tömma förådet helt och rengöra under pga att de kommer åka igenom dam mm..
Kapa en skiva med sågen, väg, torka och väg. Då får du ju det verkliga vatteninnehållet och behöver inte fundera på hur mätaren stämmer.jixxer skrev:Nu kommer inte flisanläggningen va klar i år så tidigast blire flis nästa höst men tänkte såga isär den o mäta i kärnan av trädet o de borde ju ge ett hyggligt rätt värde iaf inte för lågt. Men ska återkomma med värdet senare höst.
Ok har tänkt på nått liknande men får känslan av att man måste tömma förådet helt och rengöra under pga att de kommer åka igenom dam mm..
Jo den modellen har jag tänkt på med men tror en bit på ca 30cm torkar fortare än en som är 4m min tanke är att jag har flera lika stammar o kan då dela på mitten o där mäta o få ett så riktigt värde som möjligt.
Har tänk väga nått vedträ under säkert 10-15 års eldnigning för att se hur mycket det lättar vid torkning men det har stannat vid tanken och nu kör jag mest med bergvärmen så kapar ved sällan men ska nog få till en vägning nått år kanske ?
Min tanke var att du skulle snabbtorka en skiva, säg 1cm, det tar ju bara nått dygn om du lägger den på pannan (om du har nån). Detta värde kan ju jämföras med mätarens värde.jixxer skrev:
Gjorde en del jobb på ett såg verk för ett antal år sen dom kapade av en bit av en bräda vägde och stoppade in i en ugn på 101 grader i ett dygn tror jag sen var tydligen all fukt borta och dom kunde väga biten igen och kolla så att deras fuktmätare visade rätt. Nu är det väl inte så noga med fukthalten på flis men i alla fall.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Man kan också göra en snabbtorkning för att få en hyfsad fingervisning på torrhalten. Blåsa luft som är 90-100°C genom ca 300g bränsle (t.ex. flis) i 90min.
Kan man göra ved själv blir det klart billigare.G gedholm skrev:
Även fast man använder vedmaskin eller motorsåg bensin. Även traktor.
Gjorde 30m3 och det kostar mig Max 1000kr allt som allt. Det tar endel tid men ger mig bra motion och ungarna får uppfostran och träning dom med, istället för att sitta vid någon spelplatta.
Alla andra värmekällor kommer att kosta mer, även pellets kommer bli dyrare , den görs med el. Nästan så att fjärrvärme kan få en renesans här framöver.
Själv har jag tillgång till egen skog så kan hugga obegränsat. Och kommer staten beskatta även detta fria energi, vette fan vad man gör sverige har blivit det galnaste landet med skatter.
Hade en elräkning för Dec-Feb nu senast på drygt 4000kr inkl allt (4barn, elberedare, tvätt, disk etc)
Klyver för hand med yxa, bra motion och terapi i vårsolen. Sågar med en elsåg jag haft sen länge.
Vad det kostar att värma med ved beror ju på förutsättningarna.
MÅSTE man köpa släp, såg, element och en massa annat så blir det såklart dyrt.
Har man det mesta sedan tidigare och tillgång till gratis ved så blir det extremt billigt.
Klyver för hand med yxa, bra motion och terapi i vårsolen. Sågar med en elsåg jag haft sen länge.
Vad det kostar att värma med ved beror ju på förutsättningarna.
MÅSTE man köpa släp, såg, element och en massa annat så blir det såklart dyrt.
Har man det mesta sedan tidigare och tillgång till gratis ved så blir det extremt billigt.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Har huggit 12 kubikmeter ostjälpt björk och lagt i ICBkorgar.
Återkommer med rapport.
Återkommer med rapport.
Jo så sant ska man inhandla en massa prylar blir det dyrt. Mitt vedsystem är rätt simpelt beggad klyv och mindre gårdstraktor. Motorsågen var den dyraste inköpet.Huddingebo skrev:
Hade en elräkning för Dec-Feb nu senast på drygt 4000kr inkl allt (4barn, elberedare, tvätt, disk etc)
Klyver för hand med yxa, bra motion och terapi i vårsolen. Sågar med en elsåg jag haft sen länge.
Vad det kostar att värma med ved beror ju på förutsättningarna.
MÅSTE man köpa släp, såg, element och en massa annat så blir det såklart dyrt.
Har man det mesta sedan tidigare och tillgång till gratis ved så blir det extremt billigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden