Hej jag har just köpt en fastighet där det finns två pannor installerade.
Det är en högfors 17 oljepanna och en kJ panna på 30kw.
Tänkte kolla om det är någon som har några tips på modifieringar och hur man eldar denna gamla panna. För olje pannan får nog stå oanvänd med tanke på olje priset.
nu finns det en acktank med vvb i 200/300 så jag tänkte köpa till ett par tankar till
funderar på två st 750 liters.
Har hört att man kan mura i eldfast tegel i botten på pannan och få lite bättre fart eller man kanske kan fixa roster att elda på?
Tips å trix mottages tacksamt
mvh
nybliven vedeldare.
Det är en högfors 17 oljepanna och en kJ panna på 30kw.
Tänkte kolla om det är någon som har några tips på modifieringar och hur man eldar denna gamla panna. För olje pannan får nog stå oanvänd med tanke på olje priset.
nu finns det en acktank med vvb i 200/300 så jag tänkte köpa till ett par tankar till
funderar på två st 750 liters.
Har hört att man kan mura i eldfast tegel i botten på pannan och få lite bättre fart eller man kanske kan fixa roster att elda på?
Tips å trix mottages tacksamt
mvh
nybliven vedeldare.
En bild på skapelsen.
Eld ytan ska vara 2,8m2 vatten volym 350 liter ved längd 90cm.
Eld ytan ska vara 2,8m2 vatten volym 350 liter ved längd 90cm.
Jo det är väl en jämtländsk variant på passat pannan.
Men det står i papperna att den ska ha en verkningsgrad upp till 82%
Jag tänkte pröva att klara en vinter iaf.
Får väl skaffa några tankar.
Men det står i papperna att den ska ha en verkningsgrad upp till 82%
Jag tänkte pröva att klara en vinter iaf.
Får väl skaffa några tankar.
82%? Även om det låter som en glädjesiffra kommer du nog upp i 75% och då finns det hopp. Förra vintern var min första i eget hus, och den överlevde jag trots att jag eldade min ctc 265 med ved. Utan tankar och utan elpatron.. Nu är det rekorderliga don i pannrummet och jag ser fram emot vintern med tillförsikt!
Skaffa dragbegränsare (att sätta i skorstenen, ger konstant drag) och en rökgastermometer så att du har koll på läget. Du lär dig snabbt vad pannan trivs bäst med. Gamla dåliga överförbränningspannor vill ha 300-400 grader för att inte sota igen.
Har monterat rökgastemp nu och jag hamnar på ungefär 240-300 grader är detta okej?
Nu funderar jag på att beställa 2 st borö 750 liters tankar.
Jag har en med 300/200 beredare i så jag tänkte köra alla tre.
Vilken ladd utrustning ska jag titta på?
Sedan måste jag ju ha en schunt vilken?
Nu funderar jag på att beställa 2 st borö 750 liters tankar.
Jag har en med 300/200 beredare i så jag tänkte köra alla tre.
Vilken ladd utrustning ska jag titta på?
Sedan måste jag ju ha en schunt vilken?
På Termoventilers sida finns en bra guide för att hitta rätt laddpaket. De rökgastemperaturerna verkar ju hanterliga, men som sagt, motdragslucka eller dragbegränsare typ Tigex gör stor nytta. Köp så många tankar du har råd med och har plats till. Då kan du elda när du har tid, och inte när du måste.
Hur ska jag koppla laddomaten för att kunna utnyttja vatten volymen i pannan på 350 liter.
Tänkte köpa en laddomat 21-60.
Och thermomatic styrning.
Nu sitter det en cirkpump på pannan som snurrar pannvattnet mot en 4 vägs shuntventil som styrs av en termostat som står stäld på 50grader.
När det har brunnit ut så stannar pumpen på 50 grader.
Mycket varmt vatten går förlorat.
Tänkte köpa en laddomat 21-60.
Och thermomatic styrning.
Nu sitter det en cirkpump på pannan som snurrar pannvattnet mot en 4 vägs shuntventil som styrs av en termostat som står stäld på 50grader.
När det har brunnit ut så stannar pumpen på 50 grader.
Mycket varmt vatten går förlorat.
En laddomat 21 har backventilen som öppnar då pumpen stannar och för över värmen från pannan till acktankarna allt eftersom värmen tas ut till huset.
Tänkte köpa acktank nu men funderar om det räcker med en tank på750 liter.
Det kanske blir tufft att ladda två med gammal panna?
Det kanske blir tufft att ladda två med gammal panna?
