Ved, Pellets, Flis
fribygg: [citat] Nu är jag ingen direkt vän av onödiga kamin byten men nya plåt kaminer verkar vara renbrännande, vermiculitfödrade och ha ca 78-80% effektivitet oavsett om man kikar på en 6500kr kamin på Bauhaus eller en enkel contura för minst dubbla pengarna, alltså motsvarande effektivitet som min 30 år gamla VermontCastings eller en 100 år gammal kakelugn. Vill man ha en väsentlgt
Onyor: Lyft hela paketet ( kamin och pipa ) med en domkraft därefter lämplig pallning,
Jaegerbef: [citat] Ett att undersöka är vad som finns UNDER det du tänkte myra på, utanför fundamentet dvs. Är det bärande vägg under det partiet som tagits bort? Ligger det trasbotten, reglat etc? Mura med tegel eller leca? Mitt tips är att ringa en murare eller konstruktör när du gjort en koll och be dem komma ut/räkna på last. Murning och vedspisar blir fort väldigt tungt och sviktar
Ekan712: [citat] Helt rätt kunde inte sagt det bättre själv! Det är grymt tillfredställande att kunna elda sin egna ved och speciellt i dessa elpristider! Varje kw man slipper betala åt dessa elbolag är win :crysmile:
L A Axelsson: Hur långlivad exempelvis en brännplåt blir avgörs av plåtens skalningstemperatur. Skalningstemperatur uppnås när 0,1 mm gods bortfaller per år vid en specifik och konstant temperatur, därmed kommer materialet förr eller senare att förbrukas, som man ser på era bilder. Några olika plåtars skalningstemperatur. Vanligt stål 13/12. 550° Corten 560° Rostfritt 2333. 850° Syrafast
Mapet890: [citat] Ok, säkert, vet inte riktigt va vi har, 110 eller 120 antagligen.
Kamin till varje pris: [citat] Läste på Effectas hemsida och deras manual (https://varme.effecta.se/ladda-ner/manualer/13-se-manual-effecta-supra/file). Inte helt tydligt vad minimieffekten är men det verakr vara 12,5 kW. Maxeffekten är 20 kW även om deras tabell för driftsdoser går upp till 30 kW. Se sidan 15 i deras manual.
MasterAlice: Hej, Fick en Mysinge med "Drag" installerad julveckan och har bråkat lite med inställningarna för att få till förbränningen, hade även problem med att den oftast inte tände förrän andra försöket. Installatören hade i princip bara erfarenhet av Lilla Frö och ändrade lite på mina inställningar vid driftsättning, så vet tyvärr inte vad det var för standardvärden. MEN... Min
Fideliox: [citat] Nu är jag inte nere i krypgrunden varje dag och har bara bott här 6 månader. Så egentligen har vi bara haft en riktigt kall vecka i december, annars har det varit plusgrader och då var jag inte nere och kollade tyvärr. Men jag har inte sett några pölar iaf. Röret ligger liksom som en böj neråt så då borde det blir en pöl om det är mycket kondens.
Roy L: [citat] Vissa industridamsugare har grova filter eller öppningsbara filterpåsar Dessa filterpåsar skall man se upp med. Har varit med när det fina askdammet gått rakt igenom damsugaren och ut i vardagsrummet. Efteråt så modifierade jag filterpåsen att den försluts med 2 smala brädor/ribbor som 2 kruvar håller ihop
fribygg: [citat] Vi i Götaland säger ofta tyre, norröver kan det ju heta töre, fetved eller gadd. I mina trakter brändes tjära av tyret förr , en utmärkt lätt transporterad produkt som gick att sälja dyrt och som exporterades på träbåtarnas/fartygens tid. Hemma i spisen eller i kojan fick man nog nöja sig med att blåsa på glöden eller i värsta fall använda stål, flinta och fnöske
Distordera: [citat] 77"-tv'n ser ju inte riktigt ut som en kamin ...
jonaserik: Den växlaren är säkert för VV. när du tar VV så startar en pump och tar varmt från pannan och växlar det. Svårt på avstånd och bild att säga något, men ta in en rörmokare som säger vad som kan göras, kostar inte många kronor.
Kird3rf: Fick hjälp av duktiga murare och skorstensproffs från Skorsten.com Bifogar foton på arbetet. Specialbyggd 90böj nere och fin platta uppe. Rostfri stålrör. Putsbruk C och återbrukade tegelstenar. vad tycks?
michfris: [citat] Tack för svar, Jo, det följde med en kombipanna till huset för ved/olja. Sotaren dömde ut vedeldning då det inte är teglad skorsten utan stålrör/spirorör - det klarar inte temperaturen från vedeldning. vi ägde ett tidigare hus med en äldre variant av Viking Bio, den sotade jag ut en gång i veckan. Så på den tiden var jag bortskämd. balanserar mellan att slänga pengar åt
handfast: [citat] Hej Kan du höra av dig hur det gick med detta projekt. Jag sitter i samma sits och funderar på samma sak. mvh liss @ henrikssons.net 0705435448
TessanDoo: [citat] Ja nu är det verkligen kö på kaminerna. Vi var innan jul i kontakt med Mariebergs och Elda, dom kaminer vi kikade på gick då att få tidigast under kvartal 1 på 2024
atomlab: Användes säker under produktionen. En lyftögla måste vara klassad för att få användas. Beroende på vem som kör kranen så räkna inte med att föraren vill lyfta i dessa
Huggabuggaa: [citat] Spjället kan du se om du tar ut asklådan och luckan längst in. Ctc tog även över denna panna https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_31_6153076.pdf
Vedhuggarrn: [citat] Inga bekymmer. Eldar faktiskt idag, 160 grader i rökgas och bilden visar tanktopp och en halvmeter ner. Eldat ca 45min. Plockar dock ut väldigt lite värme för tillfället
Vickan F: Nu är felet på vår varmvattenberedare hittat! Två elektriker var här vid två olika tillfällen och det enda som hände var att den nya säkringen i varmvattenberedaren gick på direkten och de kliade sig i sina huvuden och rekommenderade oss att köpa en ny beredare. Ny varmvattenberedare kostar ca 25000:- och då återstår problemet att dra rör via pelletsbrännaren. Som tur är har vi
Tomture61: Har själv en Premodul skorsten , som jag monterat själv . Har dock inga problem med lukt från varken skorsten / kamin . Rökröret är i 1 m moduler (som längst) varje skarv på isoleringen tätas med alu.folietejp plus alla skarvar i yttermanteln har en gummitätning . Skorstenshuven på taket har en stor gummitätning mellan rökrör (inre) och plåt på toppen (tätning för regnvatten)
Viktorbyggahus: Brukar tända en brasa när kaminen är ca 30 grader och sluta elda när den är ca 75. Brukar ta ca 10-16H beroende på utetemperatur och om gardinerna är nere och spjället öppet för länge.
fribygg: [citat] Jag har också flerårig travad ved på 80 cm bred pall och även om en std takplåt är 106cm kan det hända att någon ände på veden nån gång träffas av regn eller snö, inget som påverkar brännvärdet nämnbart och numera försöker jag slänga ved under tak utan stapling/travning då lavningen av ved på pall inte tillför något stort värde eller påskyndar torkningen
jannekjuyckken: Hur har det gått med kaminpannan.
Eld: Har du den här adaptern? Jag hade så gammal brännare att jag fick klippa kontakten och skruva fast kablarna i befintlig kontakt mot kretskortet. [bild]
dof: Vvb bara 2 år gammal? Har ni elektrisk vvb? I sådana fall ligger inte felet där i alla fall.
Matti_75: Jag har tecknat serviceavtal med min lokale leverantör. Då kommer dom ut innan säsongen börjar och går igenom brännaren och trimmar in den så den går optimalt. Kan göra det själv men är förbannat skönt att låta någon annan göra det.
Lamamaaan: [citat] Jag kollade med Stora Enso men Kiruna ligger för långt bort. Om ni vet någon tillverkare som levererar 6mm träpellets till Kiruna så är jag tacksam.