16 702 läst ·
83 svar
17k läst
83 svar
Elda hushållsavfall i vedpanna?
Mmm, ta nu ett djupt andetag alla och betänk hur vi skall göra i Sverige med hushållsavfallet. Kan vi vara överrens om att det skall inte eldas i en villapanna utan i en industriell panna med rökgasrening?
Att elda sopor är att binda ris åt egen rygg, sotar och luktar apa, bättre att den förbränns i en anläggning avsedd för detta.
Angående vad som är lämpligt att elda så tycker jag man ska undvika glättat paper, brinner dåligt och sotar.
Vanligt tidningspapper är perfekt, men vem har sådant idag, är väl ingen frisk person som betalar för Aftonbladet enkom för att tända med, är väl i och för sig det enda den duger till...
Veckoreklamen på oglättat tidningspapper är perfekt, toppa med en äggkartong eller ursköljd mjölkkartong och sedan ved. ren och fin förbränning om du ser till att ha en aning luftöverskott, det enda som kommer ur skorstenen är vattenånga och värme= hög verkningsgrad och ingen rök.
Korrekt utförd eldning är verkligen win-win, mindre vedåtgång och bättre verkningsgrad.
Nu är jag visserligen ingen frekvent eldare i täljstenskaminen, står mest som prydnad men vid ett långvarigt strömavbrott där självcirkulationen inte riktigt räcker till i källaren där den står får den tas till heders igen.
Fram till den dagen är det bergvärmen och vedpannan som står för uppvärmningen.
Angående vad som är lämpligt att elda så tycker jag man ska undvika glättat paper, brinner dåligt och sotar.
Vanligt tidningspapper är perfekt, men vem har sådant idag, är väl ingen frisk person som betalar för Aftonbladet enkom för att tända med, är väl i och för sig det enda den duger till...
Veckoreklamen på oglättat tidningspapper är perfekt, toppa med en äggkartong eller ursköljd mjölkkartong och sedan ved. ren och fin förbränning om du ser till att ha en aning luftöverskott, det enda som kommer ur skorstenen är vattenånga och värme= hög verkningsgrad och ingen rök.
Korrekt utförd eldning är verkligen win-win, mindre vedåtgång och bättre verkningsgrad.
Nu är jag visserligen ingen frekvent eldare i täljstenskaminen, står mest som prydnad men vid ett långvarigt strömavbrott där självcirkulationen inte riktigt räcker till i källaren där den står får den tas till heders igen.
Fram till den dagen är det bergvärmen och vedpannan som står för uppvärmningen.
Du tänker på Langöya i Norge, en kalk ö, dör det har dumpats flygaska? I dag så tas all flygaska från våran anläggning omhand och förädlas faktiskt till något jag inte kan prata om eftersom jag inte vet exakt vad som sker i händelseförloppet. Jag vet, jag låter som en skit på nyheterna, men jag vet faktiskt inte.imported_Benno skrev:
Stockholm Exergi håller på, med politikernas, inklusive miljöpartiets bifall, att ansöka om att bygga en enorm sopförbränningsanläggning i Västerort. Platsen hade fram till 1980-talet en motsvarande, mycket mindre anläggning, som tills dess förpestat miljön under hundratalet år. Det är inte bara luften i mälardalen som kommer att påverkas utan hela Stockholms vattenförsörjning när importerade sopor ska fraktas med fartyg på Mälaren. Tidigare synder som ligger i bottensedimentet rörs upp i vår dricksvattentäkt. Dessutom ska den giftiga askan transporteras med lastbil till Norge (att dumpas i ett gruvschakt).
Det låter som man är tillbaka i 50-talets tänk att bara dumpa sktn i naturen.
När man läser ditt inlägg så får man lätt intrycket av att du är emot omvandling av avfall till el & värme och att gemene man är lurad till att sortera sitt egna avfall. Ett argument som jag tyvärr hört allt för många gånger.L leifa.k skrev:
Om det inte var budskapet så missförstod jag.
J Jaggatagga skrev:
Jag vet inte om du gör som Fan som läser bibeln, vrider på allt.Viktor.J skrev:
Jag jobbar inom avfallsförbränning, på driften, dygnet runt, året runt.
Jag anser att det bästa vi kan göra med våra sopor, avfall, är att förbränna dom och omvandla denna energi till fjärrvärme och elektricitet. Det som inte brinner upp, en restfraktion, bestående av bottenaska och flygaska tas också hand om på lämpligaste sätt.
Det jag ser i driften, är att det sorteras inte som det skall, du kanske har andra erfarenheter? Du kanske inte alls är aktiv inom avfallsbranschen, men ändå har åsikter? Vi får ta emot en väldigt massa osorterade sopor vi skall elda som ställer till problem för oss på driften, så att jag säger att sorteringen av sopor i Sverige fungerar inte så bra!
Vi tar emot sopor från Irland, England, Italien + en massa andra länder i Europa. Det är billigare för dem att ordna transport och betala för förbränningen än att lägga det på deponi i deras hemländer.
Viktor, jobbar du också inom sophanteringen i Sverige? Var isåfall om det fungerar bra.
Nu gör du ju precis samma sak som du beskyller mig för. Jag berättar om ett argument som du uppenbarligen också hört flera gånger och i min sista mening i mitt inlägg så ber jag om ursäkt om jag missförstod ditt ursprungliga inlägg. Ändå lyckas du misstolka inlägget kapitalt.L leifa.k skrev:Jag vet inte om du gör som Fan som läser bibeln, vrider på allt.
Jag jobbar inom avfallsförbränning, på driften, dygnet runt, året runt.
Jag anser att det bästa vi kan göra med våra sopor, avfall, är att förbränna dom och omvandla denna energi till fjärrvärme och elektricitet. Det som inte brinner upp, en restfraktion, bestående av bottenaska och flygaska tas också hand om på lämpligaste sätt.
Det jag ser i driften, är att det sorteras inte som det skall, du kanske har andra erfarenheter? Du kanske inte alls är aktiv inom avfallsbranschen, men ändå har åsikter? Vi får ta emot en väldigt massa osorterade sopor vi skall elda som ställer till problem för oss på driften, så att jag säger att sorteringen av sopor i Sverige fungerar inte så bra!
Vi tar emot sopor från Irland, England, Italien + en massa andra länder i Europa. Det är billigare för dem att ordna transport och betala för förbränningen än att lägga det på deponi i deras hemländer.
Viktor, jobbar du också inom sophanteringen i Sverige? Var isåfall om det fungerar bra.
För övrigt så är jag ganska insyltat i förbränning av avfall i sverige. Så du behöver inte berätta om avfallshanteringen i Sverige för min skull.
Jag vet inte om vi pratar olika språk? För övrigt kan jag nämna att jag gått dessa kurser som gäller inom avfallsförbränning i Sverige, varit avfallsförbrännare i 15 år, innan dess var jag eldare på pappersbruk i 30 år, bark, olja, soda mm.
Dessa kurser inom avfall Sverige vi är tvingade att gå, är du insyltad i det?
Dessa kurser inom avfall Sverige vi är tvingade att gå, är du insyltad i det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden