Pellets har tyvärr bara varit en huvudvärk för oss och pannan har gått sönder konstant. Byter därför till LVVP, men har ca 2 ton pellets kvar i vårt förråd. Att ta hit en torrsug verkar ju tyvärr riktigt dyrt och leverantören åker inte till mitt område (södra sthlm) med bil som kan suga upp.

Någon som har en bra idé på hur jag blir av med det?

Lägg detta i tråden säljes/skänkes istället. Jag är övertygad om att någon med glädje gör sig omaket att ta hand om pelletsen!

• Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lägg detta i tråden säljes/skänkes istället. Jag är övertygad om att någon med glädje gör sig omaket att ta hand om pelletsen!
Jo tanken har slagit mig, men just eftersom det är en så stor mängd så kommer det ju ta åtskilliga timmar om nån ska ta ut det för hand..

.... tyvärr har jag själv ingen möjlighet men här snålar jag hela denna säsong för att mina säckar ska räcka!

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S schizimo skrev:
Pellets har tyvärr bara varit en huvudvärk för oss och pannan har gått sönder konstant. Byter därför till LVVP, men har ca 2 ton pellets kvar i vårt förråd. Att ta hit en torrsug verkar ju tyvärr riktigt dyrt och leverantören åker inte till mitt område (södra sthlm) med bil som kan suga upp.

Välkommen @schizimo!

Du har redan fått ett gott råd här, om du inte lyckas sälja den har du kanske har du nån nära vill hämta, det är bara att fråga grannarna och du kan rädda nån annans uppvärmning då det har blivit svårt/dyrt att få tag i pellets.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S schizimo skrev:
Jo tanken har slagit mig, men just eftersom det är en så stor mängd så kommer det ju ta åtskilliga timmar om nån ska ta ut det för hand..
Det är nog värt att offra ett par kvällar om man kan få eller fynda pellets värt kanske 10 000kr?

• Gilla
Majgårdarna och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog värt att offra ett par kvällar om man kan få eller fynda pellets värt kanske 10 000kr?
Tack för välkomnandet :)

Ja helt klart, jag tänkte mer på mig själv, att jag inte är så sugen på att ha någon i källaren några kvällar :D

Tror ni har rätt i att det går att hitta någon som vill ha det, men fastnar i om det finns nåt smart sätt att få ut det ur förrådet snarare än att göra det rent manuellt..

Nu är jag inte så insatt i det men borde det inte gå att köra skruven i ett manuellt läge för att fylla säckar eller hinkar som är lätta att bära upp ur källaren?

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
schizimo och 1 till
  • Laddar…
S schizimo skrev:
Ja helt klart, jag tänkte mer på mig själv, att jag inte är så sugen på att ha någon i källaren några kvällar :D
Vill du inte ha nån annan i källaren bär du lämpligen själv och tar betalt för pelletsen i säck/bigbag som du ställer vid väg;)

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
hade gärna hämtat dem om man bodde närmre och kunde suga upp pelletsen. Vi fick faktisk igår 3 ton 6 mm från Scanbio vi bulk. Vi fick inte köpa större mängd och de är osäkra om de kan leverera mer denna säsong...

• Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Två ton typ, så typ 3000 liter.

Om man tar en 10 litershink och fyller den med 7 liter måste man gå 430 rundor.

Om varje runda tar 5 minuter så tar det 36 timmar.

Det räcker inte med "någon" nere i källaren som springer du måste ha en langgång.

Känns som det enda rimliga är sug.

• Gilla
schizimo
  • Laddar…
@
S schizimo skrev:

Kanske de som du köpt den av kan tänka sig att köpa tillbaka pelletsen om de själv har brist... Kanske kan du få något för den...

• Gilla
schizimo
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Nu är jag inte så insatt i det men borde det inte gå att köra skruven i ett manuellt läge för att fylla säckar eller hinkar som är lätta att bära upp ur källaren?
Japp det går, men den är så långsam så det kommer ta en vecka bara det..

J Jaggatagga skrev:
Två ton typ, så typ 3000 liter.

Om man tar en 10 litershink och fyller den med 7 liter måste man gå 430 rundor.

Om varje runda tar 5 minuter så tar det 36 timmar.

Det räcker inte med "någon" nere i källaren som springer du måste ha en langgång.

Känns som det enda rimliga är sug.
Ja jag tror tyvärr du har rätt, tidsåtgången är alltför stor för att göra det för hand..

Fick förslag på torrsug som skulle gå på ca 15k utifrån en halv dags arbete.. är det rimligt pris? Det som känns tråkigt förutom priset är ju att all pellets kommer slängas.

@ @ndreas skrev:
Kanske de som du köpt den av kan tänka sig att köpa tillbaka pelletsen om de själv har brist... Kanske kan du få något för den...
Tyvärr har firman jag köper från inte maskin för detta som kör till Stockholm, och hittar ingen annan..

Går det lätt att komma in i utrymmet så skulle jag satsa på en skyffel, minsta modellen av bigbag (ett gäng) och en vettig säckkärra. Bör inte ta överdrivet med tid och timpengen bör bli bra alt att du inte behöver folk på plats så länge.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.