F
fribygg: [citat] Borde alltså passa utmärkt att elda i en panna som kan ta tillvara värmen och accumulera den.
14 svar · 10,7k läst
·
C
callelu: Tack för tipsen. Ska försöka ordna upp systemet så det blir mer praktiskt att underhålla (är ny ägare av huset och hus för den delen). Lyckades hitta en shunt så jag kunde stänga av husets del med alla radiatorer. Körde därefter pumpen på full gas ett bra tag och kan nu elda på mycket bättre utan att höra dessa knackningar. Så har möjligen varit luft fast i pannan som jag
14 svar · 3,6k läst
·
G
Granström2: Har sett installationsinstruktioner för en panna med samma effektomfång som Iwabo. 90mm kan i undantagsfall godkännas. 100 mm och 110 mm är de rekommenderade dimensionerna. En del sotare tycker att 100 mm ska man helst bara ha i ett envåningshus. Bäst du frågar sotarmästaren i området vem som egentligen bestämmer
1 svar · 660 läst
F
fribygg: [citat] Vermiculitskivorna har blivit svårare att få tag på och priset har ju dessutom ökat från ca 400kr till ca 700kr hos den stora tyska byggmtrlkjedjan.
3 svar · 2,1k läst
X
Xhdgahhh: Har samma kamin och tycker också det är bra drag i den oavsett om man skruvar på reglagen. Brukar lägga i två-tre björkklabbar och fyller på när det brunnit ner till glöd, brukar väl ta en knapp timme. Angående tändningen är det som du säger svårt att tända uppifrån. Jag lägger en liten vedbit längs botten med tidningspapper och två tändkuber och ställer sedan några mindre
7 svar · 1,7k läst
A
Argastesnickaren: Under bågen är där ett litet utrymme. Vet ej om det är original med stenar där men plats finns och har sett ett par stycken som haft det.
3 svar · 1,1k läst
·
C
cj.wennberg: Hej! Tacksam för alla goda råd! Kaminen är 1,5 år gammal och installerad av Eldabutiken, inkl skorsten. Första vintern mkt sparsamt använd. I år eldat max 3-4 ggr. Börjar nu bli kallt här uppe i norr och eldade ordentligt igår kväll. När jag skulle fylla på ved för 3:e eller 4:e gången så gick luckan plötsligt ej längre att öppna! Jag kan tryckan in "knappen" som lösgör
0 svar · 856 läst
G
Göran Svensson 38474: Vi har en Dovre insats i källaren i vårt nyköpta hus. Den är mysig och ger en del värme, men inte så mycket som man önskar. Efter att sotaren har gjort allt den ska så fick jag även där råd att sätta in ett galler. Arbetet har börjat, eftersom jag hade fler kakelplattor så tänkte jag att jag bara kan knacka bort en, göra upp ett hål och sen kapa till en ny platta med lämpligt
0 svar · 1,6k läst
·
janwide
janwide: Antingen för dåligt med tilluft (drag) eller inte tillräckligt torr ved. Jag upplever också att granved sotar mer än björk. Kräver enligt mig mer tilluft. Jag måste köra med helt öppet spjäll när jag eldar gran medans jag kan stänga igen något få jag eldar björk.
5 svar · 3,4k läst
·
dadid
dadid: Har en braskamin från Kaminexperten i fritidshuset. Den vinner inte skönhetspris, men har fungerat riktigt bra sedan 2005. I höstas hade rökgasspjället fastnat i inskjutet läge. Finner inget sätt att komma åt länkaget, då det döljs ovan en till synes, svetsad plåt i eldkastarens tak. Någon som vet råd? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
P
Pontus Westermark: Hej, hade en vän som är elektriker och stämt av allt med strömmen. Motorn har 3 växlar, varav en växel funkar knappt men de finnt rotation. Dessvärre så tror jag motorn har gjort sitt. De går att snurra även på motorn manuellt. Lite osäker på om de är både till och från luft. Då den sitter på undersdian av kaminen och suger ut luft via ett ventilations hål. Men jag vill även
2 svar · 2,1k läst
·
B
Boende45: [citat] Inte hos mig i a f. Jag var tvungen att tilläggsisolera med stenull själv.
3 svar · 1,7k läst
W
Wiktor71: Tjenare Vissa fogar är borta och när jag knackar på plattorna hör jag att flera är lösa. Vill inte installera en insats utan tänkte slå bort de "tunna" plattorna närmast elden, använda eldfast bruk och montera nya. Vart hittar jag liknade "tunna" plattor? Hittar bara ljusa stenar eller 50 mm tjocka. Hur får jag enklast loss de plattor som sitter fast hårt? Vilka andra problem kommer
0 svar · 947 läst
·
Daniel Lindman
Daniel Lindman: Hej, håller på att montera in min kamin. Ska dra röret genom ett schakt som går rakt upp till tak och som jag fattar det måste de sitta en ventil i nederdelen.. fattar inte riktigt hur man ska göra det! Någon som har bild på hur ni har gjort eller någon idé?
0 svar · 1,4k läst
·
S
Småbrukaren: Det lägger sig med tiden. Jag hyrde en ozonair och körde i två dagar när vår kamin rök in i lägenheten. Det tog bort rätt mycket lukt. Moppade/torkade golvet, väggar och tak med luktdödande medel.
12 svar · 3,3k läst
M
manneokoko: Aha, ja misstänkte att det inte var silvertejp :rofl:
16 svar · 29,0k läst
·
S
Sigrid56: [citat] Hej jag har en ariterm 20+ 2022 och får inte till temperaturen på pannan kommer till 60 grader trots att jag ställt den 80 grader, är det nån som vet, vore tacksam. // ANITA
6 svar · 6,5k läst
W
Wiesslan: Jag har ett problem efter vi installerade en Nordpeis Duo4 kamin. Tilluftsröret i plattan är 100mm och tilluftshålet i kaminen är 60mm. Någon som har en idé eller lösning hur jag ska lösa det?
0 svar · 605 läst
B
Bjober: Hittade igen denna gamla tråd. Kan meddela att sidoplåtarna fortfarande är i mycket gott skick så denna mod kan anses fungera utan att använda annat än enkel svartplåt.
1 svar · 3,1k läst
·
Krister_and
Krister_and: Gammal tråd men, vi har en snarlik sådan kamin. Är det någon som vet vem som är tillverkaren?
4 svar · 10,6k läst
·
M
Monhat: [citat] Uppdatera gärna med hur du löst det. Lycka till.
32 svar · 13,9k läst
·
A
Anna Andersson5: [citat] Bra tips att röra om i glöden! Tyvärr har vi komposterbara "plastpåsar" i vår kommun som inte passar sig för eldning! :thinking:
78 svar · 19,9k läst
·
L
lob: [citat] och endast två norr om. Varav en har problem med spriten och räknas som opålitlig…..
2 svar · 1,6k läst
T
TH-huset: [citat] Att lätt kunna demontera känns som en bra idé, det tillsammans med en sådan väggenomförning låter som rätt väg framåt
14 svar · 5,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Börja med det, svårt att se hur allt hänger ihop med dina bilder. Vet du att allt sitter ihop ?
3 svar · 1,8k läst
·
M
Mikael 81: 4 kr el med COP 2 blir väl 2 kr per kWh värme från pumpen? Och om du räknar 1,7 kr/kWh med 80% verkningsgrad vid 1000 kr per stjälpt m3 låter det som att du har antagit ett energivärde runt 735 kWh per stjälpt m3? Det låter för mig som att du räknat lite högt på vedpriset och lite lågt på värmepumpen, men det är rätt storleksordning på siffrorna.
1 svar · 1,4k läst
A
Afterquake: Tack för ett mycket utförligt svar. Då är det som vi misstänkte. Vi tänkte skippa att lyfta frågan med kommunen generellt, visst blir förbränningen bättre och gaserna varmare men så långe sotaren godkänner installationen blir ju miljöpåverkan bara bättre.
2 svar · 1,0k läst
V
vinylskiva: Du får kika i manualen till den pelletskaminen du tänkt köpa vad den ställer för krav på höjd/diameter på skorstenen. Men det är inte ovanligt att den är dragen ut genom väggen bakom kaminen och sen upp en meter över takfoten. Så som det ser ut på din bild med en 90 böj och sen en vinkel till på det går inte att sota på något rimligt sätt och behöver mynna en meter över
3 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Hade brandskyddskontrollanten ("sotaren") sett något som är av den allvarsgrad att varje eldning utgör en påtaglig risk för brand i byggnaden så skulle du ha ett föreläggande och eldningsförbud. Nu har du fått en rekommendation att åtgärda och det är precis vad det är. Bra om det ordnas. Troligen kommer du får ett förbud att elda om detta inte är åtgärdat vid nästa
1 svar · 1,5k läst
Demmpa
Demmpa: Har du mätinstrument? Ta och öppna utegivaren och kontrollera hur det ser ut, kan vara insektsbo eller liknande. Reservdelar, sida 20, https://www.biomontage.se/produkter/pannor/ariterm_biomatic_20_drift.pdf
1 svar · 752 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.