Ved, Pellets, Flis
gbgustaf: Det blir bättre när ni har satt insats i den öppna spisen. Då drar den ut mycket mindre luft.
Gulfxx: [citat] Tycker den ser lite mindre ut. Jag tycker Olymberyl Hfb 443 aidan osäker på om den hette 443 men iallafall den är lite i minsta laget. De går men de tar tid. De funkar men mindre vill jag inte ha ! 15 kw/h på vattnet skulle vilja ha 20 -25 iallafall minst. Sen detta har jag börjat jobba i panncentral också och fått certifiera mig för det och läst på massor om pannor. Då har
herrenP: [citat] Tack för detta. Löste vårat problem med spjället där nere som är till tilluften. Konsolen är mycket riktigt U-formad. Man behöver bara dra sidorna åt sidan längst bak, så kan man sen dra fram allt efter att knoppen till spjället skruvats av. Inga skruvar eller något alls. Spjäll-luckan kan kommas åt genom att skruva bort två muttrar (gissar på 10 eller 13 nyckel). Drog
Granström2: Har du pelletseldning och termostater på elementen som fungerar så ställ upp shuntstyrningen ordentligt. Den gör ingen nytta alls. Värmepumpar har svårt att framställa varmt vatten medan pelletseldning inte alls har sådana problem.Du får hög komfort i varje rum för dig. En av de största fördelarna med pelletseldning. Man ska inte snacka med värmepumpsägare om sånt här.
Bjober: [citat] Det var inte dragbegränsaren i sig som var problemet utan jag tyckte att jag fick bra funktion på pannan utan dragbegränsaren. Fick reglera spjällen på pannan lite annorlunda bara. Ibland när jag eldat torr flis eller små träspill så ville pannan poffa och då stod dragbegränsaren och slog. Då tyckte jag det kändes säkrare att ha den stängd. Så det kan ju vara att gubben
Pete G.: [citat] Hej Fläckten är också till för att ge luft till förbränning. Kmp kamin med drag tar alltså förbränningsluften utifrån.
fremax: Härdat glas klarar upp till 250-300C , efter detta är glaset lika känsligt mot sprickor som ohärdat glas. Kolla vilket glas du har innan. Med vänlig hälsning, fremax
koolla: [citat] Det har jag checkat. 350 grader står det att den klarar och så varmt blir det ju inte ens nära. Så det är förstås precis som jag misstänkte att efter ett tag är även den övre metalldelen så pass uppvärmd att det inte genereras någon ström längre, eller i alla fall inte tillräckligt stark.
MG_88: [citat] Den enda låsmekanism som finns på våran är en tapp som håller den vänstra luckan låst mot kasetten. För att kunna stänga den måste man lyfta hela vänsterdörren en cm. Det är högra luckan som skallrar, även om man pressar in vänstra dörren hårt så finns det lite spel i högerluckan Bifogar lite bilder, ser ut som någon lagt chimsbrickor i gångjärnen till högerdörren
Småbrukaren: Du behöver troligtvis bättre drag i skorstenen i så fall. Har du bra ventilation i källaren, öppnat alla ventiler, dörr till pannrummet. På pannan sitter dragluckor och dragreglage. Du ska ha dem öppna när du tänder tills du har tillräcklig temperaturskillnad på inne och ute. Då får du självdrag.
Funker: Har nu skaffat en och eldat ett tag. Det är en del svårigheter med att få till bra förbränning. Mycket sotning och rök uppstår. Variablerna är flera, med eller utan en eller båda bafflarna, draglucka reglerande eller uppställd, inställning på dragbegränsare med mera. Det finns inte heller någon möjlighet till sekundärluft, trots omnämnande i en av manualerna jag har hittat. Efter
Tomture61: http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/taeljstenskaminer/lotus-m3.aspx
Daniel 109: En sådan lär inte en datorreparatör ha. De används till motorer i den här storleken. Så beställ en.
Daniel 109: Nej, då ska du ha en lambdareglerad panna. Motdragsluckan ger stabilare förhållanden, men det kompenserar ju inte för variationer i förbränningen.
jonaserik: Om du tycker att det är värt så kan du mura halvsten av tegel utanpå lecan, då blir det en snygg fasad. Det insatsröret kanske inte är så bra, då det inte tål så hög värme som kommer att bli från kaminen. Sätt riktiga rökrör som tål hetta. Pass på med avstånd och genomgångar, det finns regelverk för skorstenar. Det är inte bara att sätta in en kamin. lite läsbart här
JesperKn: [citat] Jula går åt andra hållet, och höjer till 109 kr. igen. Märkligt.
fribygg: [citat] Välkommen till forumet! Kontakta ett par rörkrökare i din närhet och hör vilka pannor de har goda erfarenheter av.
Jonand2: Hur gick du till väga tillslut? Har samma kamin och behöver lyfta den för nytt golv. / J
jahallåja: Det är en Morsö 1412, vi har eldat mer denna vinter, inte varje dag, men flera gånger i veckan, ibland både morgon och kväll. [bild] Tempen i ett närliggande rum går upp 1.5 - 2 grader efter kanske två timmar och då har hela nedervåningen värmts upp. Rummet där vi eldar är ytterligare några grader, men på övervåning har det inte hänt något nämnvärt.
Hennke85: Detta är väldigt offtopic om vattenmantlade kaminer så jag drar igång en ny tråd. Gav upp tanken om vattenmantlad kamin och började fundera på kökspanna istället. Dubbla effekten och mindre värme till rummet. Utbudet av smala kökspannor är ju väldigt litet och det känns som att det är Warmsler K158 som gäller. Läste dock i ett annat forum att de värmer rummet mycket och att man
handfast: [citat] Skall ha ett snack med min vvs kille och återkommer. Om jag skall vattenmantla kaminen vill jag kunna koppla direkt in i bergvärmepump pannan på nån hetvatteningång, vill inte lägga ner pengar på ackar och andra ventiler osv det innebär. Alternativt en mindre slinga i kaminen och direkt på radiatorernas värmeretur. Hänger på vad sotarn säger om skorstenen också. Dömer han
Hennke85: Jag känner att effekten på kaminen är för dålig för att man ska vinna något på det och det lutar mer åt att byta min gamla kökspanna mot en nyare. Blir lite mer meck med att hitta en rökkanal bara. Styrsystem för värmen har jag redan genom värmepumpen men jag tror jag behöver komplettera med blandningsventil, styrbox och en cirkulationspump. Allt som allt behöver jag då en ny
Vante: Hej Använd 2 lager 30 mm nätmatta, stenull, med förskjutna skarvar, ev spirorör som schakt.
fribygg: [citat] Torrgran är mycket lämpligt som kaminved men bör inte vara förstahandsval för den som har öppen spis då granen sprakar och knäpper.
hugggos: Hej tänkte bara följa upp lite, har bytt termostat för 2 dagar sedan och än så länge verkar det fungera bättre. Har inte haft någon avstängning av fläkten än vad jag har sett. Tack för hjälpen!!
plåtrickard: Jag hade skurit upp duken och monterat en plyfaskiva under ,för att kunna göra ett riktigt underbeslag till skorsten. Sedan hade jag gjort en "låda " i plyfa som skorsten ska gå i. Svårt att få tätt med en färdigskorsten