nino nino skrev:
Samma som du byggde?
Har den varit driftsäker?
Det har väl ändrats lite med tidens gång men ungefär samma fortfarande

• Gilla
nino
  • Laddar…
S space_man2 skrev:
Det har väl ändrats lite med tidens gång men ungefär samma fortfarande
Finns det någon byggtråd någonstans?
Känner att jag vill prova bygga en

Be Bentone Beo 10V kan det var nåt att bygga på?

nino nino skrev:
Be Bentone Beo 10V kan det var nåt att bygga på?
Problemet med den är att den har förvärmning på munstycket och således blir det svårt att löda dit kopparröret som krävs för luften till munstycket.

Kan du hitta en äldre oljebrännare utan förvärmning så är det bättre.

• Gilla
nino
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Problemet med den är att den har förvärmning på munstycket och således blir det svårt att löda dit kopparröret som krävs för luften till munstycket.

Kan du hitta en äldre oljebrännare utan förvärmning så är det bättre.
Ok det är där förvärmningen är alltså, trodde det var nån minitank som var uppvärmd.
Får leta vidare

En Bemtone Miljönären, är det samma brännare?

Lyfter den här tråden lite.

Får se om jag har förstått det rätt, man använder alltså INTE den inbyggda "högtrycks"pumpen (ca10bar) för att trycka oljan genom munstycket?
Varför?

Huddingebo Huddingebo skrev:

Får se om jag har förstått det rätt, man använder alltså INTE den inbyggda "högtrycks"pumpen (ca10bar) för att trycka oljan genom munstycket?
Varför?
Som jag förstått det så används väl den pumpen för oljan och tryckluft för att finfördela, men vet inte säkert.
Letade efter både brännare och diy filmer / byggen men hittade inget så jag gav upp

Varför?
De munstycken som används till alloljebrännare tar upp oljan med tryckluft på runt 0,6-0,8 bar.
Det funkar ungefär som en färgspruta.

Den vanliga oljepumpen på en hederlig brännare, om man nu väljer att bygga om en används inte.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Här har ni en bra video på en alloljebrännare i sin enklaste form som visar hur man använder ett tryckluftsdrivet munstycke:

E EyEr0n skrev:
De munstycken som används till alloljebrännare tar upp oljan med tryckluft på runt 0,6-0,8 bar.
Det funkar ungefär som en färgspruta.

Den vanliga oljepumpen på en hederlig brännare, om man nu väljer att bygga om en används inte.
Ok, visste faktiskt inte att man använde olika sorters munstycken.
Så de alloljebrännare som Kroll mfl säljer har ett munstycke som är luftassisterat och som INTE matas med olja via en pump som bentone mfl har för traditionell villaolja?

Ok, visste faktiskt inte att man använde olika sorters munstycken.
Så de alloljebrännare som Kroll mfl säljer har ett munstycke som är luftassisterat och som INTE matas med olja via en pump som bentone mfl har för traditionell villaolja?
Ja det stämmer.

Jag antar att det har med oljans viskositet att göra. Diesel/Villaolja har ju alltid samma viskositet medans oljan i en alloljebrännare kan ha olika viskositet beroende på temperatur osv.

Därför kör man med förvärmningstank och lufttryck för att säkerställa att det blir en bra och fin dimma av oljan.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.