124 874 läst ·
207 svar
125k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
Ok det är där förvärmningen är alltså, trodde det var nån minitank som var uppvärmd.E EyEr0n skrev:
Får leta vidare
Lyfter den här tråden lite.
Får se om jag har förstått det rätt, man använder alltså INTE den inbyggda "högtrycks"pumpen (ca10bar) för att trycka oljan genom munstycket?
Varför?
Får se om jag har förstått det rätt, man använder alltså INTE den inbyggda "högtrycks"pumpen (ca10bar) för att trycka oljan genom munstycket?
Varför?
Som jag förstått det så används väl den pumpen för oljan och tryckluft för att finfördela, men vet inte säkert.Huddingebo skrev:
Letade efter både brännare och diy filmer / byggen men hittade inget så jag gav upp
De munstycken som används till alloljebrännare tar upp oljan med tryckluft på runt 0,6-0,8 bar.Huddingebo skrev:
Det funkar ungefär som en färgspruta.
Den vanliga oljepumpen på en hederlig brännare, om man nu väljer att bygga om en används inte.
Ok, visste faktiskt inte att man använde olika sorters munstycken.E EyEr0n skrev:
Så de alloljebrännare som Kroll mfl säljer har ett munstycke som är luftassisterat och som INTE matas med olja via en pump som bentone mfl har för traditionell villaolja?
Ja det stämmer.Huddingebo skrev:
Jag antar att det har med oljans viskositet att göra. Diesel/Villaolja har ju alltid samma viskositet medans oljan i en alloljebrännare kan ha olika viskositet beroende på temperatur osv.
Därför kör man med förvärmningstank och lufttryck för att säkerställa att det blir en bra och fin dimma av oljan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden