Jag är i färd med att kasta ut min gamla vedpanna och sätta in en liten kamin. Tänkte försöka använda den gamla anslutningen men innan jag gör det så vill jag kolla av hur detta är tätat.
Nedans syns den kopplingen som går mellan pannans utgång till skorstenen:
Tittar man närmre så finns det rn skarv och på vardera sida en liten skruv som verkar låsa den på plats.
Jag tycker det ser ut som att det är 2st rör kopplade i varandra som ger möjlighet att skjuta ut eller skjuta in och alltså påverka längden på utsticket ifrån skorstenen.
Jag behöver ta isär dessa för att få loss den gamla pannan så när jag återmonterar ( efter viss renovering av detaljerna ) så behöver detta tätas igen.
Vad använder jag här? Är det ngt lim/klet? Det gamla ser nämnligen ut att vara av denna typen.
Någon som kan hjälpa mig? Glappet mellan rören uppskattar jag till några mm bortsett från inbuktningen på ovansidan.
Tack för hjälpen
Nedans syns den kopplingen som går mellan pannans utgång till skorstenen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man närmre så finns det rn skarv och på vardera sida en liten skruv som verkar låsa den på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som att det är 2st rör kopplade i varandra som ger möjlighet att skjuta ut eller skjuta in och alltså påverka längden på utsticket ifrån skorstenen.
Jag behöver ta isär dessa för att få loss den gamla pannan så när jag återmonterar ( efter viss renovering av detaljerna ) så behöver detta tätas igen.
Vad använder jag här? Är det ngt lim/klet? Det gamla ser nämnligen ut att vara av denna typen.
Någon som kan hjälpa mig? Glappet mellan rören uppskattar jag till några mm bortsett från inbuktningen på ovansidan.
Tack för hjälpen
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Vinkelkap och svets?
Min förhoppning är att slippa dra in dessa verktyg i huset men eventuellt blir det så då den gamla massan sitter något djävulskt. Det börjar luta åt att skära av den utstickande rörbiten och så fräser jag ett nytt lock och skär upp ett hål i den inre. Då kommer kaminen något mer in i hörnet... men jag vet inte om jag vill det.... eller om jag vill ha veden längst in i hörnet.M MagicFingers skrev:
Men hur som helst min fråga från första början rörde vad det var man använder för att täta upp sådanna kopplingar. För i detta fallet så är det inte sådant rep aom jag använt på andra ställen när jag tätat upp för kaminer.
Fann idag när jag var runt en massa som heter brandtätningsmassa. Skall klara en bit över 1000 grader. Kan det vara sådant som skall användas kanske?
Är det lite större spalt, så ett tätningsband får plats skulle jag förorda det. Men på ett par mm är det svårt med ett band, man får liksom inte dit det på ett vettigt sätt är jag rädd.
Exakt samma koppling på min vedpanna hade knappt nån mm spalt. Jag tätade det med en liten tub med någon form av tätmassa. Köpt på bauhaus och godkänd för hög temp, men jag minns inte fabrikat/modell. Men det har varit 100% tätt i över 10år, så det blev bra.
Jag hade nog knackat lite på röret med en slägga, är det ihopskjutet bara med tätning så känner man det när man knackar.
Men det kan vara svårt att få isär utan att använda sig av skärande/ sågande verktyg när det är så rostigt, men å andra sidan så tror det blir en snyggare installation om man river bort lite mer av det där tokrostiga rökröret, så jag hade nog kapat friskt där.
Är det nån som inspekterat skorstenen, så den duger? Trist att få nerslag på besiktningen som sedan sker innan eldning påbörjas.
Exakt samma koppling på min vedpanna hade knappt nån mm spalt. Jag tätade det med en liten tub med någon form av tätmassa. Köpt på bauhaus och godkänd för hög temp, men jag minns inte fabrikat/modell. Men det har varit 100% tätt i över 10år, så det blev bra.
Jag hade nog knackat lite på röret med en slägga, är det ihopskjutet bara med tätning så känner man det när man knackar.
Men det kan vara svårt att få isär utan att använda sig av skärande/ sågande verktyg när det är så rostigt, men å andra sidan så tror det blir en snyggare installation om man river bort lite mer av det där tokrostiga rökröret, så jag hade nog kapat friskt där.
Är det nån som inspekterat skorstenen, så den duger? Trist att få nerslag på besiktningen som sedan sker innan eldning påbörjas.
Tack. Jag tror det var på bauhaus jag såg ngt sådant klet. Blir nog det för det är som du säger rätt tight.B BSOD skrev:Är det lite större spalt, så ett tätningsband får plats skulle jag förorda det. Men på ett par mm är det svårt med ett band, man får liksom inte dit det på ett vettigt sätt är jag rädd.
Exakt samma koppling på min vedpanna hade knappt nån mm spalt. Jag tätade det med en liten tub med någon form av tätmassa. Köpt på bauhaus och godkänd för hög temp, men jag minns inte fabrikat/modell. Men det har varit 100% tätt i över 10år, så det blev bra.
Jag hade nog knackat lite på röret med en slägga, är det ihopskjutet bara med tätning så känner man det när man knackar.
Men det kan vara svårt att få isär utan att använda sig av skärande/ sågande verktyg när det är så rostigt, men å andra sidan så tror det blir en snyggare installation om man river bort lite mer av det där tokrostiga rökröret, så jag hade nog kapat friskt där.
Är det nån som inspekterat skorstenen, så den duger? Trist att få nerslag på besiktningen som sedan sker innan eldning påbörjas.
Tyvärr inte fått hit ngn än för kontroll, varit svårt att få ut sotare under vintern verkar det som. Håller med dig vore vansinnigt tråkigt att få nedslag men när jag knackar på röret så är det friska saker kvar. Det öest skadade är utsticket. Sågade av den vid skarven och skall rätta till alt bygga nytt. Den har ändå några mm kvar i stålet. Ser värre än vad den faktiskt var. Så mitt lekmannauttalande om röret är att det kommer se vra ut, så får vi se vad sotarn aäger när jag får hit honom eller henne.
Tack för ditt svar
Klicka här för att svara