D Distordera skrev:
Jag har exempelvis läst om en som arbetar med kemikalier som förenklat skriver att glykol är lika som spisbränsle då formeln för "köldbärarsprit" är Etanol 89-91% Isopropanol 7-9% n-butanol 2%.
Glykol och köldbärarsprit är två helt olika saker, även om båda används som frysskydd. Det man kallar glykol är antingen etandiol eller propandiol. Båda dessa är i princip obrännbara vid normala förhållanden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hembränningsapparaten drar nästan lika mycket energi som etanolen ger ifrån sig.
Etanolkaminer är bara dumheter.
Tack för ett givande inlägg.
 
G Granström2 skrev:
Dumheter ska man inte tro på. Glykol går inte att elda med. Etanol ska helst vara ren och inte blandad med butanol och isopropanol. Billigast etanol köper man på Dollarstore.
Riktig etanol luktar gott när man eldar.
Varför vill du elda med dyr etanol?
Vill och vill.. det råkar ju vara etanol i spisbränslet. Precis som de övriga ingredienserna du säger dig inte vill ha inblandat. Du kan läsa om det i mitt inlägg strax ovan ditt svar på det inlägget.

Har du kemdatablad på Dollarstore-flaskan och gärna ett pris? Vore ju toppen om den faktiskt är så billig som du får det att låta. Spolarvätskan som bevisligen fungerar kostar ca 25:-/l.

Har du inget datablad får du hjärtans gärna skicka över namn och tillverkare så kan jag kolla upp det själv.

useless useless skrev:
Glykol och köldbärarsprit är två helt olika saker, även om båda används som frysskydd. Det man kallar glykol är antingen etandiol eller propandiol. Båda dessa är i princip obrännbara vid normala förhållanden.
Aha! Tack för förtydligandet. Då kan man gissa att det lilla som ligger kvar på botten av "eldstaden" är de 1% (etyl)glykol som finns i spolarvätskan enligt Biltemas kemdatablad?
 
D Distordera skrev:
Tack för ett givande inlägg.
Förstod du poängen?
Nämligen att i dessa tider när energi har ett värde måste man tänka på energibalansen. När bränsletillverkningen och försörjningen drar många gånger mer energi än apparaten ger ifrån sig blir det bara tokerier. Bränslet blir för dyrt för att användas.
 
H heimlaga skrev:
Förstod du poängen?
Nämligen att i dessa tider när energi har ett värde måste man tänka på energibalansen. När bränsletillverkningen och försörjningen drar många gånger mer energi än apparaten ger ifrån sig blir det bara tokerier. Bränslet blir för dyrt för att användas.
När jag eldade idag var spotpriset 5,70:-/kW/h. Då blev det faktiskt billigare att elda spolarvätskan. 25:- spolarvätska motsvarade då 39,9:- el.
 
D Distordera skrev:
När jag eldade idag var spotpriset 5,70:-/kW/h. Då blev det faktiskt billigare att elda spolarvätskan. 25:- spolarvätska motsvarade då 39,9:- el.
har du druckit spolarvätska? Priset var 0,57kr/kWh idag
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
D Distordera skrev:
Vill och vill.. det råkar ju vara etanol i spisbränslet. Precis som de övriga ingredienserna du säger dig inte vill ha inblandat. Du kan läsa om det i mitt inlägg strax ovan ditt svar på det inlägget.

Har du kemdatablad på Dollarstore-flaskan och gärna ett pris? Vore ju toppen om den faktiskt är så billig som du får det att låta. Spolarvätskan som bevisligen fungerar kostar ca 25:-/l.

Har du inget datablad får du hjärtans gärna skicka över namn och tillverkare så kan jag kolla upp det själv.

Dollarstores sprit kostade 30 kr/liter.
Jag rände på alla affärer och ville köpa denaturerad etanol, det som förr kallades rödsprit. Rengöra sår, tända fotogenköket och tvätta fönster var användningsområdena. Billigast var Dollarstore men fanns ingen procentangivelse på flaskan.
Får du fungerande spolarvätska för så billigt tror jag ingenting idag slår det priset.


Aha! Tack för förtydligandet. Då kan man gissa att det lilla som ligger kvar på botten av "eldstaden" är de 1% (etyl)glykol som finns i spolarvätskan enligt Biltemas kemdatablad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
har du druckit spolarvätska? Priset var 0,57kr/kWh idag
Ok, då listade de vanliga ställena fel den dagen.
 
D Distordera skrev:
Vill och vill.. det råkar ju vara etanol i spisbränslet. Precis som de övriga ingredienserna du säger dig inte vill ha inblandat. Du kan läsa om det i mitt inlägg strax ovan ditt svar på det inlägget.

Har du kemdatablad på Dollarstore-flaskan och gärna ett pris? Vore ju toppen om den faktiskt är så billig som du får det att låta. Spolarvätskan som bevisligen fungerar kostar ca 25:-/l.

Har du inget datablad får du hjärtans gärna skicka över namn och tillverkare så kan jag kolla upp det själv.
Medans Granström letar efter uppgifterna som backar hans påstående så har jag köpt en flarra sprit från Dollarstore. Mycket riktigt så var det ett rätt ok pris på 40:-/l även om det är långt ifrån billigast som herr Granström skrev.
Deras sprit beter sig dock inte riktigt som andra återförsäljares sprit då det inte brann ut långsamt utan låg och flämtade ljudligt ett tag på slutet. Märkligt och inget jag sett på övriga märken.
 
D Distordera skrev:
Medans Granström letar efter uppgifterna som backar hans påstående så har jag köpt en flarra sprit från Dollarstore. Mycket riktigt så var det ett rätt ok pris på 40:-/l även om det är långt ifrån billigast som herr Granström skrev.
Deras sprit beter sig dock inte riktigt som andra återförsäljares sprit då det inte brann ut långsamt utan låg och flämtade ljudligt ett tag på slutet. Märkligt och inget jag sett på övriga märken.
Var köper du då billigare etanol på flaska. Då inte spolarvätska som innehåller detergenter.
Kläm fram med uppgifterna så köper jag.
 
Alla etanol bränslen får en lukt då man eldar dem.
Tror jag provat de flesta varianter som går elda i en etanolakmin.
Bäst tycker jag BilTemas spisbränsle är.
Bland de billigaste, ok lukt och sotar ganska lite.
(de har dock höjt priset från 35kr/L till 49kr/L sen förra vintern )

Andra antingen är svindyra eller luktar kass eller sotar som fan.

Ja det går att elda med koncentrerad spolarvätska iaf.
Personligen tycker jag inte om lukten som blir o ofta sotar de mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men kan Distordera köpa denaturerad etanol, ej spolarvätska som är billigare än 40 kr litern så är det ju en sensation. Han yttrade också att det fanns flera lika billiga alternativ. Vi får vänta på upplysningarna.
Visst luktar etanol men tänder man fotogenköket med den blir det bara en stund och sedan kommer trevligare lukt.
 
Jag hade två billiga bordsplacerade etanolbrännare. Jag använde både dyrare spisbränsle och billigare från Biltema. Efter ett tag märkte vi att vi fick sot i taket efter väggarna där de användes. Så det blev att måla om. Nu använder vi bara ljus istället. Den ena etanolbrännare har jag flyttat ut i uterummet. Så att vi kan få lite mysigt där också. Det fanns någon variant med tallbarsdoft som tog bort lite av den stickande lukten.
 
Redigerat:
Biltemas spisbränsle för 49:90 är helt luktlös och brinner lugnt tycker jag.
Tyvärr har dom höjt priset kraftigt, den kostade 39:90 senast jag köpte i December!

Ö&B spisbränsle för 39 kr luktar starkt och skvätter och smutsar ner, jag lämnade tillbaka de flaskor jag köpt.
https://www.xn--ob-eka.se/heminredning/ljus-lyktor/lampolja-spisbransle/spisbransle-titab-1804503
DollarStore etanol har jag inte testat, men de har den billigaste lampoljan (som funkar perfekt) kostade tidigare 30 kr men nu 40 kr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.