Hej,
Någon här som har vedpanna med O2-styrning?
Tillför det något ur handhavandesynpunkt eller är det bara emmisions verkande?

/P

Menar du en lambdastyrd?

Vi har en lambdastyrd panna, men jag tror det är koldioxiden man mäter. Det man vinner är både mer optimal förbränning under alla faser (miljö och verkningsgrad) samt handhavande. Man slipper helt att tänka på primär och sekundärluft.

Japp ;) det menar jag.
Hur länge har du haft Woody'n?
Är den lätt att sota etc.?

//P

Vi installerade den i April -06, så vi har inte eldat en hel vinter ännu. Hela förra vintern led vi av att se elräknaren snurra, utan möjlighet att elda... :'(

Vi är nöjda med Woodyn, den fungerar bra. Lätt att sota... jo det är den nog. Den har ju vertikala tuber i bakkant av pannan, pannan är inte särskilt hög, så det är bara att köra ner viskan (eller vad den nu kan tänkas heta) ett par gånger i varje tub och aska ur underst. Inga dumma kanter att slår sig på eller så. Vi är verkligen nöjda med den automatiska inställningen av primär och sekundärluft. Med tanke på hur den jobbar så inser man att alla pannor med manuella inställningar bara kan vara "ganska" bra inställda...

Uppskattar också att förbränningsutrymmet är koniskt, dvs bredare längst ner så att veden inte hänger sig så lätt.

En nackdel jag stör mig på är dock att evakueringen av rök när man öppnar luckan fungerar dåligt. Men vad ska man öppna luckan för om man inte behöver det? ;)

:) Regleras sekundär & primär var för sig?
Vad kostade pannan när ni köpte?

//P

På min panna har jag en känsla av att primär och sekundärluftsjusteringen hänger ihop, dvs minskar den ena så ökar den andra, men det är bara min tolkning av det som visas på displayen med staplar för primär och sekundär.

På en "manuell" panna regleras de ju helt separat och oberoende.

Kan inte säga riktigt vad min panna kostade då den inte prisgavs separat, utan som del i ett helt paket. Vi betalade 93 000 för pannan, två 750-liters acc med 45 mm pur, den ena med varmvattenslinga och slinga för ev solvärme, motorshunt och 150-liters tryckexpansion. Alla rör och allt arbete ingick också i priset. Tillkom gjorde elarbeten för 5000 kronor.

Majgårdarna
Jag har läst 37 000 för Woody lamda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.