pellefant skrev:
jag har åxå köpt en trådlös termometer från clas o, tänkte ha den till att mäta tempen i rökröret 1 meter ner.
Hur funkar din termometer?

Har du byggt nån form av väderskydd på utedelen eller hur gör man?
 
Hur gör ni som kör med acctankar med givarna - DS18S20? har satt mina uppe å nere på cu 28mm röret (har mina i serie) men får för låga värden 50-58grader fast det är 80grader....dom ligger bara mot rören med en stripe band runt sig, har även vanliga anläggningstermometer där å den visar 78-80grader på röret. Ideer?
 
Thor skrev:
Hur gör ni som kör med acctankar med givarna? har satt mina uppe å nere på cu 28mm röret (har mina i serie) men får för låga värden 50-58grader fast det är 80grader....dom ligger bara mot rören med en stripe band runt sig, har även vanliga anläggningstermometer där å den visar 78-80grader på röret. Ideer?
Prova att lägga rejält med kopparpasta mellan rör och termometrar funkade på mina anliggnings iallafall.
 
Thor skrev:
Hur gör ni som kör med acctankar med givarna - DS18S20? har satt mina uppe å nere på cu 28mm röret (har mina i serie) men får för låga värden 50-58grader fast det är 80grader....dom ligger bara mot rören med en stripe band runt sig, har även vanliga anläggningstermometer där å den visar 78-80grader på röret. Ideer?
Du har väl isolerat dom också?
 
jag har inte kommis så långt ännu, har inte satt dit skorstenen, men ett väderskydd kan nog behövas, kanske med lite värme i? sen får jag dra ner två trådar för matningen av tempgivaren eftersom batterierna inte lär räcka så länge...

jag har bara testat den inne i huset och räckvidden var då drygt 12 meter utan problem, får se hur det går när det är dubbla trp20 plåttak...
 
vedeldaren skrev:
Du har väl isolerat dom också?
Ja men kanske inte tillräckligt, bra förslag på hur/vad?
 
Tejpa dom med aluminiumtape och isolera med rörskålar.
 
Ok det ska jag göra.
 
jag har beställt ett tempkit från: http://www.wallmark.se/

och så har jag beställt gratisprov av tempgivarna från tillverkaren av dom

ska bli kul att "leka" med dom ;)
 
Sådärja, nu har man då byggt interfacet och kommit igång hjälpligt med lämpömittari, men hur ska man lyckas få ut allt på webben? Nån som har gjort nån bra manual för oss som inte kan finska? Förslag på andra bra program? Kodexempel i PHP?
 
Du kan titta på:
Digitemp för att läsa givarna,
RRDTool för att lagra värden + generera grafer
cacti Frontend till RRDtool skapad i PHP.

 
sm4vzk skrev:
Sådärja, nu har man då byggt interfacet och kommit igång hjälpligt med lämpömittari, men hur ska man lyckas få ut allt på webben? Nån som har gjort nån bra manual för oss som inte kan finska? Förslag på andra bra program? Kodexempel i PHP?
Precis är oxå inne på samma sak men det verkar lite lurigt att göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.