Hej!
Har precis köpt ett hus där det sitter en Tellus panna med en Ecotech Bioline 20 pelletsbrännare monterad, detta kopplat till en 500L ack. Kan någon berätta lite om ex. rökgastemp, Temp. i acken och hur ofta brännaren ungefär bör gå, nu är det ju 10 grader varmt och den går säkert 8-12 gånger per dygn. har ställt tempen i acken på 70 grader. huset är från -49 endast tillägsisolerat på vinden. Tacksam för så mycke info som möjligt.

Vad är det för Telluspanna??
Är det en gjutjärnspanna el plåtpanna..

Låter som den går mycket iaf, Jag kör oxå mot en 500 l tank o brännaren går 2-3 ggr/dygn nu då det är nån +grad.. Laddar tanken från 47-77°

Hur är det inkopplat ,Har du laddomat??
Vart sitter tempgivaren för brännaren??
Har du ställbar hysteries (start/stopp temp)

Hej! Tack för svaret!

Det är en plåtpanna med en laddomat21, på pannan sitter en styrenhet med temp. givare som går in i acken ca 22cm från toppen. Ställer jag tempen på 70 grader laddar den ungefär mellan 68-73 grader. vet ej om jag har hysteries, hur ser man det?

Då är det en vedpanna då, Men att dom bara monterade en 500 l tank.. :-/
Tidigare Tellus plåt/vedpannor hade den minsta 130 l eldstad (nu 100 l) men det kanske aldrig va tänkt att elda med enbart ved men det är konstigt att man då valt en sådan.. ::)

Då har din brännare troligen inte ställbar hysteries, Jag vet att det ska komma ny programvara som ska ha ställbar hysteries (om det inte finns nu) vilket vore önskvärt om du hade.. Då blir det bara några starter/dygn o brännaren bör då köras med en högre effekt..

Hör med installatören av bioline på din ort om det finns ny programvara så du får ställbar hysteries.. :)

Tack för hjälpen!

Ska höra med installatören ang. programvaran.

Ha det bra!

Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.