6 867 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Vedolux/Combimax ägare med fläkt se hit (ej V37)
Ingen här som har någon av Värmebaronens pannor och kompletterat med fläkt?
Ironiskt nog bor jag 1km ifrån deras fabrik, men där kommer man inte in som privatperson. Ringer man dit får man inget veta :-X...verkar som dom sysslar med något olagligt
. Värmeanläggningarna är bara en täckmantel ;D
/danso
Ironiskt nog bor jag 1km ifrån deras fabrik, men där kommer man inte in som privatperson. Ringer man dit får man inget veta :-X...verkar som dom sysslar med något olagligt
/danso
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag har också lite funderingar kring Värmebaronens vedpannor.
Jag skall köpa en ny vedanläggning och har funderat på Baxi eller Värmebaronen. Men det lutar åt en Baxi bla för att det är så svårt att hitta information (verkningsgrad, provningsprotokoll mm) om Värmebaronen. Dessutom så i de disskussioner jag har läst här på forumet är Värmebaronen inte ofta nämn. Sen kör de med självdragspannor - kan man få samma verkningsgrad från dessa? Men deras användarvänlighet känns lockande.
Är det någon som har erfarenhet av Värmebaronen eller har någon bra länk till info om dem så hör gärna av er.
Jag skall köpa en ny vedanläggning och har funderat på Baxi eller Värmebaronen. Men det lutar åt en Baxi bla för att det är så svårt att hitta information (verkningsgrad, provningsprotokoll mm) om Värmebaronen. Dessutom så i de disskussioner jag har läst här på forumet är Värmebaronen inte ofta nämn. Sen kör de med självdragspannor - kan man få samma verkningsgrad från dessa? Men deras användarvänlighet känns lockande.
Är det någon som har erfarenhet av Värmebaronen eller har någon bra länk till info om dem så hör gärna av er.
Det enda jag vet är att det måste gå bra för dom, eftersom dom bygger ut hela tiden. Angående info. är det svårt att hitta mer än det som finns på deras hemsida bla. filmen om vedeldning osv.
Tror någon modell var med i ett panntest. Kvalitetsmässigt tror jag inte det är några problem, har du bara tillräckligt med drag i skorstenen så är skillnaden inte stor med självdrag. Lite svårare att tända på sommaren bara om det blivit en "propp" i pippan.
Mitt råd är välj en bra/stor installatör, eftersom det är den firman du för kräva allt ifrån reklamationer, råd/service och köpa reservdelar av ifrån. Värmebaronen själva hänvisar bara till installatör/återförsäljare (mycket dålig tycker jag).
Har handlat och fått rådgivning och saker gratis av CTC (Bentone) utan problem. Har även handlat ifrån Baxi...nemas problemas. Effekta har jag också fått bra bemötande av, då jag är intresserad av deras lambdapanna och ringt och tjatat om i snart 3år nu.
/danso
Tror någon modell var med i ett panntest. Kvalitetsmässigt tror jag inte det är några problem, har du bara tillräckligt med drag i skorstenen så är skillnaden inte stor med självdrag. Lite svårare att tända på sommaren bara om det blivit en "propp" i pippan.
Mitt råd är välj en bra/stor installatör, eftersom det är den firman du för kräva allt ifrån reklamationer, råd/service och köpa reservdelar av ifrån. Värmebaronen själva hänvisar bara till installatör/återförsäljare (mycket dålig tycker jag).
Har handlat och fått rådgivning och saker gratis av CTC (Bentone) utan problem. Har även handlat ifrån Baxi...nemas problemas. Effekta har jag också fått bra bemötande av, då jag är intresserad av deras lambdapanna och ringt och tjatat om i snart 3år nu.
/danso
jag har precis installerat och avinstallerat en fläkt som jag efter monterat i min triomax panna (föregångaren till biomax). bilder finns i deras katalog.
/jonas
/jonas
storahuset skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag har också lite funderingar kring Värmebaronens vedpannor.
Jag skall köpa en ny vedanläggning och har funderat på Baxi eller Värmebaronen. Men det lutar åt en Baxi bla för att det är så svårt att hitta information (verkningsgrad, provningsprotokoll mm) om Värmebaronen. Dessutom så i de disskussioner jag har läst här på forumet är Värmebaronen inte ofta nämn. Sen kör de med självdragspannor - kan man få samma verkningsgrad från dessa? Men deras användarvänlighet känns lockande.
Är det någon som har erfarenhet av Värmebaronen eller har någon bra länk till info om dem så hör gärna av er.
Jag skulle aldrig köpa en panna där inte tillverkaren ville visa upp verkningsgraden.
Snacka om mysko alltså.Det finns massor med panntillverkare som har sp`s test på deras hemsidor för nedladdning.
Värmebaronen var ju inte heller med i råd o röns stora test av vedpannor?
http://www.radron.se/templates/test____2199.asp
Man kan ju undra varför?
Jag ska inte installera någon av deras pannor (tror jag
), har möjligheten att plocka fläkten från en defekt Vedolux 50UB.
Har funderingar på att sätta fläkten på min självdragspanna, bekvämt att ha fläkten nere vid pannan istället för på taket. Sen så finns det ju styrning på temperaturerna också på VB's fläkt, en fläkt på taket kan du ju bara styra varvtalet...
Vill bara se om det är möjligt först eftersom det blir ett antal mil att åka...iofs. så är fläkten nästan ny och jag får den så gott som gratis. Men får själv åka dit och montera bort den....tar kanske hela pannan. Går ju att laga...
/danso
Har funderingar på att sätta fläkten på min självdragspanna, bekvämt att ha fläkten nere vid pannan istället för på taket. Sen så finns det ju styrning på temperaturerna också på VB's fläkt, en fläkt på taket kan du ju bara styra varvtalet...
Vill bara se om det är möjligt först eftersom det blir ett antal mil att åka...iofs. så är fläkten nästan ny och jag får den så gott som gratis. Men får själv åka dit och montera bort den....tar kanske hela pannan. Går ju att laga...
/danso
Fläkten skjuts bara in i det fyrkantiga rökröret där dragbegränsaren skall sitta annars och fäst med två st vingmuttrar. Jag hade den fläkten men det var för dåligt drag i den,min skortsten är väldigt kort. styrningen som finns till baronen använder jag nu till min stjärna fläkt som det är ett sarans drag i ! men det där pratet om att det inte är en bra panna är bara skitsnack jag har flera bekanta som har baronen pannor samt att jag installerat ett par st som elektriker, alla som jag pratat med är nöjda.
/jonas
/jonas
Tackar för infondavvethepirate skrev:Fläkten skjuts bara in i det fyrkantiga rökröret där dragbegränsaren skall sitta annars och fäst med två st vingmuttrar. Jag hade den fläkten men det var för dåligt drag i den,min skortsten är väldigt kort. styrningen som finns till baronen använder jag nu till min stjärna fläkt som det är ett sarans drag i ! men det där pratet om att det inte är en bra panna är bara skitsnack jag har flera bekanta som har baronen pannor samt att jag installerat ett par st som elektriker, alla som jag pratat med är nöjda.
/jonas
Vet du ungeför hur mycket den delen av rökröret "sticker ut" innan röret som går in i pannan. Är rädd att fläkten kommer att täcka stosen ut ur pannan.
Har också misstänkt att det inte blir så bra skjuts i den fläktkonstruktionen, men det kommer att bli tillräckligt för min del. Klarar mig igentligen utan men efter att insattsröret kom i så var det lite seg startat i sommras. Vill också försöka minska inrykningen vid påfyllning (dom gånger det behövs).
Visst är deras pannor/brännare bra både kvalitets och funktionsmässigt, inget snack om det. Däremot gillar jag inte alls företagets policy gentemot privat personer. Bara hänvisar till återförsäljare. Jag bor ca:1km ifrån deras fabrik och passerar den minst 5dagar i veckan, men kan inte stanna till för att köpa ett sketet litet roster till en brännare ens. Brorsan köpte deras brännar enbart för han tyckte det var bra att ha tillverkaren så nära, men dom kunde lika gärna ligga i Japan.
Alla jag känner är nöjda med deras produkter (utom möjligen han som jag ska hämta fläkten hos), dock prisatta i överkant men det är ju även Baxi's pannor.
/danso
Jag håller också med att värmebaronens pannor verkar vara mycket bra och gedigna. Och kanske framförallt användarvänliga. Men jag saknar ändå redovisning av verkningsgrader.
Sen ang att de inte finns med i Råd och Röns test så fick jag höra en intressant sak från en annan panntillverkare om detta test. "Alla" blev inbjudna och panntillverkaren i fråga var tveksam till testet eftersom de även skulle testa med blöt ved, vilket panntillverkaren jag talade med inte tyckte var helt seriöst. Men de tyckte att de var "tvingade" att vara med eftersom alla andra var med. Om jag förstod det rätt så var alla testresultat hemliga under testningen för konkurenterna och om någon panntillverkare ville så kunde den dra sig ur testet och därmed inte behöva offentliggöra några testresultat. Det var även så att de olika panntillverkarna inte visst vilka de andra var så de fick inte reda på vilka som drog sig ur. Men ialla fall så var det några som drog sig ur - antagligen pga att de fick sämre resultat än de ville skylta med. Nu vet jag inte om Värmebaronen var med från början och drog sig ur, men jag kan inte låta bli att misstänka det eftersom det är så svårt att få tag på provningsprotokoll och resultat från olika tester på just Värmebaronen.
(Humm det känndes konspiratoriskt detta... nu när jag läste det en gång till.) Är det någon som vet mer så skriv gärna.
Sen ang att de inte finns med i Råd och Röns test så fick jag höra en intressant sak från en annan panntillverkare om detta test. "Alla" blev inbjudna och panntillverkaren i fråga var tveksam till testet eftersom de även skulle testa med blöt ved, vilket panntillverkaren jag talade med inte tyckte var helt seriöst. Men de tyckte att de var "tvingade" att vara med eftersom alla andra var med. Om jag förstod det rätt så var alla testresultat hemliga under testningen för konkurenterna och om någon panntillverkare ville så kunde den dra sig ur testet och därmed inte behöva offentliggöra några testresultat. Det var även så att de olika panntillverkarna inte visst vilka de andra var så de fick inte reda på vilka som drog sig ur. Men ialla fall så var det några som drog sig ur - antagligen pga att de fick sämre resultat än de ville skylta med. Nu vet jag inte om Värmebaronen var med från början och drog sig ur, men jag kan inte låta bli att misstänka det eftersom det är så svårt att få tag på provningsprotokoll och resultat från olika tester på just Värmebaronen.
(Humm det känndes konspiratoriskt detta... nu när jag läste det en gång till.) Är det någon som vet mer så skriv gärna.
Nu var det ju inte detta tråden skulle handla om, men kommenterar ändå RoR testet.
Kan inte förstå vad värmebaronens pannor skulle få "dåliga" resultat på i det testet.
Verkningsgrad 80% eller 90%...skit samma säger jag då det varierar beroende på ved, inställningar, drag mm. Även om nu skillnaden skulle vara 10% konstant, hur mycket gör det på 10år om man värmer en "normalvilla".
Sotning hade den säkert fått bra kritik på.
Även "asklådan" på benställningen hade setts som ett plus.
Anslutningarna sitter på sidan vilket också verkar vara positivt i testet.
Det enda är väl om den inte klarar miljökraven som skulle var illa...
Det jag tycker man kan klaga på är att benställningen inte ingår, och att returen hamnar lite väl högt upp ifrån golvet när benställning används. Priset är i högsta laget också.
Det har cirkulerat på forumen att det skulle vara negativt med böjda tuber ur hållfasthetssynpunkt, men jag har aldrig hör talas om någon panna som börjat läcka där. Även att delvis liggande tuber har det klagats på, det lilla flygaska som lägger sig där isolerar knappast något av värde. Om pannan så skulle haft liggande tuber hela vägen så ligger ju askan bara på "botten" i tuberna och minskar värmeupptagningen med ca:25%..till skillnad från sotet som sätter sig runt om i hela tuberna.
Har själv liggande tuber i min panna och rökgaserna sjunker inte en grad om jag bara dammsuger bort flygaskan ur tuberna utan att sota efter ca:20 eldningar.
/danso
Kan inte förstå vad värmebaronens pannor skulle få "dåliga" resultat på i det testet.
Verkningsgrad 80% eller 90%...skit samma säger jag då det varierar beroende på ved, inställningar, drag mm. Även om nu skillnaden skulle vara 10% konstant, hur mycket gör det på 10år om man värmer en "normalvilla".
Sotning hade den säkert fått bra kritik på.
Även "asklådan" på benställningen hade setts som ett plus.
Anslutningarna sitter på sidan vilket också verkar vara positivt i testet.
Det enda är väl om den inte klarar miljökraven som skulle var illa...
Det jag tycker man kan klaga på är att benställningen inte ingår, och att returen hamnar lite väl högt upp ifrån golvet när benställning används. Priset är i högsta laget också.
Det har cirkulerat på forumen att det skulle vara negativt med böjda tuber ur hållfasthetssynpunkt, men jag har aldrig hör talas om någon panna som börjat läcka där. Även att delvis liggande tuber har det klagats på, det lilla flygaska som lägger sig där isolerar knappast något av värde. Om pannan så skulle haft liggande tuber hela vägen så ligger ju askan bara på "botten" i tuberna och minskar värmeupptagningen med ca:25%..till skillnad från sotet som sätter sig runt om i hela tuberna.
Har själv liggande tuber i min panna och rökgaserna sjunker inte en grad om jag bara dammsuger bort flygaskan ur tuberna utan att sota efter ca:20 eldningar.
/danso
I rubriken stod det ej V37, men eftersom tråden har ändrat lite form så kan jag nämna lite om min V37a o mina erfarenheter dom 4 första eldningsmånaderna (satte in den i höstas).
Tycker själv också det är dåligt med info om verkningsgrad, men jag tror inte den är dålig i alla fall, var ute o kollade i pannrummet just nu, fullt flås sedan 1½ timma tillbaka, nysotad panna idag (vilket är gjort på ca 5 minuter), och rökgastemp på knappt 180 grader, turbolatorer ingår också, tror inte det gör det till självdragspannorna dock.
Har haft lite problem med övertändning i vedmagasinet, dels misstänkte jag tjuvluft någonstans i från, och dels så har jag fel vedlängd, bara 33cm bitar, som man får försöka pussla ihop på längden o tvären så gott det går. Fick ingen stabil låga i flambaljan i botten, utan den var fladdrig o "bullrig" luftspjället i dragluckan fladdrade o det var allmänt ojämn förbränning, dock verkade förbränningen att döma av rökgastemp o soten vara bra ändå. Det hände knappt ingenting när jag ändrade på luftspjällen heller, utan det hela levde lite sitt egna liv.
Har efter lite funderingar från andra här på forumet låtit bli att raka bort askan från rostret ett tag, och efter att hålen för gasoltändaren i askluckan har täppts igen av aska, så brinner pannan nu riktigt klockrent, stabil rökgastemp, stabil låga, ingen övertändning etc. misstänker att dom hålen stör primärluften, det kommer ju in tjuvluft den vägen. Ska göra ett test till, o visar sig mina tankar vara riktiga så lutar det åt att svetsa igen dom hålen, använder mig inte av dom ändå.
Benstativet och asklådan är smidigt, jag är över 190 lång o arbetshöjden blev bra även för mig. Asklådan är stor och rymlig, kör dock fläkten i pannan när jag askar ur, vill damma en del när askan ramlar ner i lådan annars.
Är dock supernöjd med pannan, smidig o handskas med, lätt att tända (när man väl lärde sig knepen), bra arbetshöjd, och liten tidsåtgång och bra arbetsställning vid sotning. Dock vill det gärna ramla ut lite flygsot o aska som lägger sig ovanpå isoleringen innanför sotluckan när man öppnar den, så ha fläkten igång och öppna lite försiktigt så går det bra, och sen var det ju det där med gasol-hålen också.
Har lite erfarenhet från Vedolux 50UB också, då det står en sådan i föräldrahemmet sen 3 år tillbaka, dom är också kanon-nöjda med den, men fick sätta fläkt ovanpå skorstenen pga dåligt drag efter montering av insatsrör.
Har några fler erfarenheter av baronens olja/el pannor, både bekanta, släktingar o grannar har haft sådana, och det är ingen av dom som har haft några problem.
En köpte en ny comet-panna, efter 2 månader ringde en tekniker o frågade om han fick komma och byta en krets i pannans styrsystem, de hade hittat ett fel som gjorde att inte shunten stängde mer än till 95% sommartid, och hade modifierat programvaran, på eget initativ besökte de alla ägare av pannor med den gamla programvaran i och bytte krets, jag tyckte det kändes seriöst och att de var måna om sina kunder.
MVH Kim Johansson
Tycker själv också det är dåligt med info om verkningsgrad, men jag tror inte den är dålig i alla fall, var ute o kollade i pannrummet just nu, fullt flås sedan 1½ timma tillbaka, nysotad panna idag (vilket är gjort på ca 5 minuter), och rökgastemp på knappt 180 grader, turbolatorer ingår också, tror inte det gör det till självdragspannorna dock.
Har haft lite problem med övertändning i vedmagasinet, dels misstänkte jag tjuvluft någonstans i från, och dels så har jag fel vedlängd, bara 33cm bitar, som man får försöka pussla ihop på längden o tvären så gott det går. Fick ingen stabil låga i flambaljan i botten, utan den var fladdrig o "bullrig" luftspjället i dragluckan fladdrade o det var allmänt ojämn förbränning, dock verkade förbränningen att döma av rökgastemp o soten vara bra ändå. Det hände knappt ingenting när jag ändrade på luftspjällen heller, utan det hela levde lite sitt egna liv.
Har efter lite funderingar från andra här på forumet låtit bli att raka bort askan från rostret ett tag, och efter att hålen för gasoltändaren i askluckan har täppts igen av aska, så brinner pannan nu riktigt klockrent, stabil rökgastemp, stabil låga, ingen övertändning etc. misstänker att dom hålen stör primärluften, det kommer ju in tjuvluft den vägen. Ska göra ett test till, o visar sig mina tankar vara riktiga så lutar det åt att svetsa igen dom hålen, använder mig inte av dom ändå.
Benstativet och asklådan är smidigt, jag är över 190 lång o arbetshöjden blev bra även för mig. Asklådan är stor och rymlig, kör dock fläkten i pannan när jag askar ur, vill damma en del när askan ramlar ner i lådan annars.
Är dock supernöjd med pannan, smidig o handskas med, lätt att tända (när man väl lärde sig knepen), bra arbetshöjd, och liten tidsåtgång och bra arbetsställning vid sotning. Dock vill det gärna ramla ut lite flygsot o aska som lägger sig ovanpå isoleringen innanför sotluckan när man öppnar den, så ha fläkten igång och öppna lite försiktigt så går det bra, och sen var det ju det där med gasol-hålen också.
Har lite erfarenhet från Vedolux 50UB också, då det står en sådan i föräldrahemmet sen 3 år tillbaka, dom är också kanon-nöjda med den, men fick sätta fläkt ovanpå skorstenen pga dåligt drag efter montering av insatsrör.
Har några fler erfarenheter av baronens olja/el pannor, både bekanta, släktingar o grannar har haft sådana, och det är ingen av dom som har haft några problem.
En köpte en ny comet-panna, efter 2 månader ringde en tekniker o frågade om han fick komma och byta en krets i pannans styrsystem, de hade hittat ett fel som gjorde att inte shunten stängde mer än till 95% sommartid, och hade modifierat programvaran, på eget initativ besökte de alla ägare av pannor med den gamla programvaran i och bytte krets, jag tyckte det kändes seriöst och att de var måna om sina kunder.
MVH Kim Johansson
hejsan.
fläktmotorn sticker inte ut mycket max 150mm skulle jag tro. om man har en baronen men varit tvungna att montera en fläkt på skorstenen, så kan man styra den med baronens egna styrning. Detta funkar klockrent och jag kan ställa att den skall stanna efter max temp på panna samt min och max på rökgaser.
/jonas
fläktmotorn sticker inte ut mycket max 150mm skulle jag tro. om man har en baronen men varit tvungna att montera en fläkt på skorstenen, så kan man styra den med baronens egna styrning. Detta funkar klockrent och jag kan ställa att den skall stanna efter max temp på panna samt min och max på rökgaser.
/jonas
OK, röret på fläkten går kanske att modifiera lite om det skulle behövas. Annars går ju alltid rökröret att förlänga bakåt, har inget i vägen eftersom jag använder ett vinkelrör. Kan iofs, styra en fläkt där uppe med rögastermostaten på pannan (av och på slag). Men en skorstensfläkt är dyr och så måste kablar dras ner till källaren också.davvethepirate skrev:hejsan.
fläktmotorn sticker inte ut mycket max 150mm skulle jag tro. om man har en baronen men varit tvungna att montera en fläkt på skorstenen, så kan man styra den med baronens egna styrning. Detta funkar klockrent och jag kan ställa att den skall stanna efter max temp på panna samt min och max på rökgaser.
/jonas
Vill inte lägga en förmögenhet på en på en panna som varit i drift 13-14år nu.
/danso
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden