Funderar just nu över hur jag i framtiden skall lösa uppvärmningen i kåken, det enda alterntativet jag inte funderat på är väl el eller olja. Det är inte direkt glasklart vad som är bäst på lite sikt.

Funderar därför på en lösning som borde funka så länge inte elpriserna sticker alldeles i höjden, samtidigt som investeringen borde vara ganska låg.

Vattemantlad kamin på 16kw(13 vatten 3luft) kopplad till en acktank med elpatron.
Idén är ju givetvis att elda så mkt som möjligt i kaminen samtidigt som patronen tar topparna och när man inte hinner. Eldstad på ca 40-50l, borde göra att man inte skall behöva lägga in mer än ett par ggr större delen av året räknat på en medelförbrukning på 3kw.

Kamin ca 15000:-
Beg tank med elpatron ca 3-5000:-
Laddomat,pump,expkärl,övriga prylar ca 5-10000:-
Installation: 5000:-
Totalt: 30-35000:-

Investeringen är ju inte bortkastad om jag senare vill koppla till vedpanna, pellets eller dyl då tanken fortfarande kan användas. Kaminen får man dock plocka bort.

Vad tror ni, är det dumsnålt, feltänkt?

Just nu känns det inte som budgeten tål investeringar i sexsiffrig klass som vp eller vedpanna, annars hade ju drömmen varit vedpanna med tank på 4000l och elda varannan dag.

En annan fråga, kaminen jag tittar finns inte till försäljning i Sverige utan köps isåfall från England. Vad krävs egentligen för att man skall få använda en kamin i Sverige.
Krävs tex P-märkning eller räcker CE-märkning?

Dina antaganden/beräkningar om antalet vedinlägg stämmer nog, tror jag. Min panna slukar 140 liter, och behöver tre inlägg när det är som värst (-20°C), men då tar huset närmare 9 kW. Ligger du på en tredjedel i förbrukning och en tredjedel i eldstadsvolym bör du också klara dig med två inlägg.

S
Vi ska ha så, men vart hittar du en vattenmantlad för 15000:-? den billigaste jag hittat är en eurofire för 23900:- med 90liters vattentank. Vi funderar på en ack Lesol från solgruppen 500L med solslinga och vv-slinga. vi har även funderat på vattenmantlad kakelugn typ julia eller kakelugnspannan.

/Steelis

Tjenare, Kustlöparen! Jag har beställt en vattenmantlad kamin från England. Har fortfarande inte fått den. Lite problem med leveransen.

Messa mig om du är intresserad av att veta mer.

steelis skrev:
Vi ska ha så, men vart hittar du en vattenmantlad för 15000:-? den billigaste jag hittat är en eurofire för 23900:- med 90liters vattentank.
/Steelis
http://www.hunterstoves.co.uk/main/stoves/hunter_herald_8-14.htm
http://www.villager.co.uk/wood_arange.htm
Båda dessa kan fås med både sk wraparound-boiler (inbyggd, kan därför inte eldas utan att vattemanteln är aktiv max effekt ca 13kw) eller med clipin-boiler (kan plockas ur om man inte vill använda vattenmanteln max effekt ca 6-7kw).
Verkar vara ganska vanligt med vattenmantlade kaminer i England och står en del om använding och inkoppling på dessa sidor.

Båda dessa märken kan köpas via http://www.stovesonline.co.uk/ som jag mailat och säger sig villiga att skicka till Sverige.

Kan även sägas att kaminerna är i tjockplåt med gjutjärnsluckor, de är alltså inte så tunga men ändå med rätt "look". De verkar också använda nån form av konvektion istället för strålningsvärme vilket borde vara bra för verkningsgraden?
Tydligen går det också att ändra från "woodburning"-läge till "multifuel"-läge(det är vanligt med koleldning i UK) med ett reglage, kanske är multfifuelläget lämåligt för pellets??

Såg också denna på Blocket häromdan:
http://www.blocket.se/vi/9110339.htm?ca=15_s , tillverkas i Kina av http://www.chinastoves.com/. Vet dock inte mkt om säljaren så jag vet inte riktigt hur seriöst det är, har ingen hemsida eller nåt. Dessutom är kaminen på över 20kw och jag har för mig att det krävs nån extra inspektion varje år då?

Hur får man reda på om det är OK att installera ovanstående och att de uppfyller svenska krav? Lite trist om man köper en kamin som man inte kan använda!

Hej, jag kör med en Waterford Celtic från Irland, importerad via www.narvells.se. Narvells byggde också vattenmanteln, snarare en tjock vattenslinga som |_| ovanför brännrummet. Kanske liknande din "clip-in". Vattenslingan tar bara 25-33 % av värmen. Fördelen är att förbränningen påverkas lite och sker ren. Waterford Celtic med Narvells vattenmantel är en av två i Sverige miljögodkända vattenmantlade kaminer. Nackdelen är ju att det är lite värme till tanken, och mycket till luft. Ok för mig med gillestugan samt kaminen i källaren och öppet planlösning. Varma luften stiger bra upp och fyllar så småningom största delen av huset.

Det finns också med original Waterford vattenmantel, som tar kanske 70 % av värmen till vatten, då ej miljögodkännd i Sverige.

Sotaren var inte interesserad i kaminen själv eller miljögodkännande osv. Han bara kollade om rökröret kan rengöras hela vägen ner till kaminen, dvs att den var monterad med sotningslucka, och att kaminen står brandsäker. I tättbebyggda områden måste man installerar miljögodkännda kaminer, men så länge inga grannar klagar, kontrollera förmodligen ingen. Jag bor på landet.

Kaminen kostade ungefär 26000 kr emajlerad (snyggt) plus montering (ROT avdrag). Laddomat är overkill vid så lite effekt till vatten, jag har thermoventil, även direkt anslutning borde går bra. Jag har solfångare, så tanken är Lesols 750 l. Utan sol är säkert någonting klenare lämpligare (om du inte vill har stor vattenmantel).

Kaminen verkar förbränna ren, väggarna i brännkammaren är gråa efter en säsong, inte sotiga. Elförbrukning efter flitig elding i kaminen, solfångare och luft-luft värmepump 13000 kWh/år, tidigare med enbart direktel 30000 kWh/år.

MvH, Stephan

stephanb skrev:
Hej, jag kör med en Waterford Celtic från Irland, importerad via www.narvells.se. Narvells byggde också vattenmanteln, snarare en tjock vattenslinga som |_| ovanför brännrummet. Kanske liknande din "clip-in". Vattenslingan tar bara 25-33 % av värmen. Fördelen är att förbränningen påverkas lite och sker ren. Waterford Celtic med Narvells vattenmantel är en av två i Sverige miljögodkända vattenmantlade kaminer. Nackdelen är ju att det är lite värme till tanken, och mycket till luft. Ok för mig med gillestugan samt kaminen i källaren och öppet planlösning. Varma luften stiger bra upp och fyllar så småningom största delen av huset.

Det finns också med original Waterford vattenmantel, som tar kanske 70 % av värmen till vatten, då ej miljögodkännd i Sverige.

Sotaren var inte interesserad i kaminen själv eller miljögodkännande osv. Han bara kollade om rökröret kan rengöras hela vägen ner till kaminen, dvs att den var monterad med sotningslucka, och att kaminen står brandsäker. I tättbebyggda områden måste man installerar miljögodkännda kaminer, men så länge inga grannar klagar, kontrollera förmodligen ingen. Jag bor på landet.

Kaminen kostade ungefär 26000 kr emajlerad (snyggt) plus montering (ROT avdrag). Laddomat är overkill vid så lite effekt till vatten, jag har thermoventil, även direkt anslutning borde går bra. Jag har solfångare, så tanken är Lesols 750 l. Utan sol är säkert någonting klenare lämpligare (om du inte vill har stor vattenmantel).

Kaminen verkar förbränna ren, väggarna i brännkammaren är gråa efter en säsong, inte sotiga. Elförbrukning efter flitig elding i kaminen, solfångare och luft-luft värmepump 13000 kWh/år, tidigare med enbart direktel 30000 kWh/år.

MvH, Stephan
Jo jag har sett dessa och även prata lite med Narvells, dem är snygga men dyra.
Jag tycker dem är för dyra i förhållande till vad de ger, då kan man snart börja fundera på typ Kakelugnspannan eller riktigt vedpanna. Men du spred lite klarhet i frågan om miljögodkännande, jag har nämligen sett Waterford med mantel både som godkänd och icke godkänd.

stephanb skrev:
Hej, jag kör med en Waterford Celtic från Irland, importerad via www.narvells.se. Narvells byggde också vattenmanteln, snarare en tjock vattenslinga som |_| ovanför brännrummet. Kanske liknande din "clip-in". Vattenslingan tar bara 25-33 % av värmen.

.....

MvH, Stephan

Har du nån uppskattning på vad kaminen ger till vattnet, 4-5kw?
Dina siffror visar att även med en liten vattenmantel så ger ett bra tillskott och en rejäl sänkning av el förbrukning. Lösningen tycks alltså funka!

Funderar lite över det här med tankstorlek. Det är klart om inte kaminen levererar mer än 4kw så får man ju elda ordentligt för att ladda den gissar jag? Samtidgt avges den dubbla effekten i rummet så lär bli rejält varmt också. Hur mkt får du elda för att ladda tanken helt?

I egentligen är det väl ingen nackdel att ha en för stor tank? Risken med denna lösning är man inte elda tillräckligt för att ladda tanken om den är för stor. Men hur funkar det egentligen, om man laddar en tank på 500l till 90grader så lagrar jag ju inte mer energi än om jag laddar en 1000l tank till 65 grader väl om vi startar på 40grader. Dessutom borde det bli mindre förluster i 1000litarn eftersom tempskillnaden är mindre, tänker jag fel?

Skulle va intressant om du ville redovisa lite mer i detalj hur du kopplat ditt system och med vilka delar.

Du verkar nöjd iaf!

Förmodligen ger Waterford Celtic med lilla (Narvells) vattenmantel ungefär 4 kw, om man eldar för maxeffekten, 13 kW totalt. Men mina normala driftförhallande är helre 8 kW totalt och därav ungefär 2 kW till vatten. Jag kollade en kväll ensam hemma, stängde av elpatronen och allt värmeuttag ur tanken, eldade met värmeloggs (för att ha koll på totaleffekten) och observerade temperaturutveckligen i tanken. Mina siffror är ganska osäkra ändå, till exempel lagrar ju kaminen, som är i stort sätt en järnklump på 200 kg inom den första timmen av eldningen 4-8 kWh i sitt kropp och avger denna värmen efter eldningen.

För att få ut maxeffekten ur en kamin, måste man bevaka elden för intensivt, tycker jag. Realiteten är kanske att räkna med grovt 70 % av maxeffekten i genomsnitt.

Vid 2 kW och samtidiga normala värmeuttag ur tanken (varmvatten plus värme i WC och badrummet vårt luften från kaminen når bara lite) upplever man knappast någon uppladdning av en 750 l tank , men tillskottet får man ju och den avlasta elpatronen.

Jag kopplade kaminen med en 55 grader thermoventil till tanken, men bättre hade varit kanske någon enkel varvtalstryning av pumpen. Man har dåligt koll på vad thermoventilen egentligen gör. Pumpen slas på och av med en rökgasthermostat helt automatiskt och det funkar bra.

Totala besparingen på uppskattad 17000 kWh/år kom ju efter 3 steg: luftvärmepump, solfångare och kaminen. Jag har ingen bra koll på hur mycket varje steg gav, men grovt är det väl en tredje del varje. Kaminen gav då 5000-6000 kWh/år. Det innebär att man elda på kvällerna i 2.5 timmer som ger ungefär 30 kWh den dagen, kanske 120 dagar/år plus en lite mer intensivt eldning på helgdagar när man är hemma. Men att elda upp mer än säger vi 5000 kWh/år i en kamin med inte mer än 13 kW maxeffekt skulle blir för mycket job, i alla för mig som tycker om att elda sålänge det kräver inte alltförmycket tid. Vattenmanteln höjar komforten genom att jämna ut temperatursvängningar i rumsluften, och den aspekt blir säkert viktigare för större eldstäder.

Hoppas räsonemangen hjälper.

S
Pratade med en återförsäljare idag som sa att man inte får varmare vatten än 40 grader med en vattenmantlad kamin, kan det verkligen stämma? 40 grader är väl inget att värma upp ett hus med eller räcker det? En värmepump har väl inte så mkt högre temp?

/Steelis

kustlöparen skrev:
Investeringen är ju inte bortkastad om jag senare vill koppla till vedpanna, pellets eller dyl då tanken fortfarande kan användas. Kaminen får man dock plocka bort.

Vad tror ni, är det dumsnålt, feltänkt?
Tycker det låter vettigt.. :)

Det enda jag funderar över är varför du skulle måsta plocka bort kaminen vid ev pellets/vedpanna.. :-/
Är det tänkt att pannan ska stå på kaminens plats/pannrum??

2an skrev:
Tycker det låter vettigt.. :)

Det enda jag funderar över är varför du skulle måsta plocka bort kaminen vid ev pellets/vedpanna.. :-/
Är det tänkt att pannan ska stå på kaminens plats/pannrum??
De vattenmantlade kaminer jag tittat får ej eldas utan att vara inkopplade mot vattnekretsen, tror det blir krångligt med två värmekällor i systemet?
Möjligt man kan demontera manteln annars.

kustlöparen skrev:
De vattenmantlade kaminer jag tittat får ej eldas utan att vara inkopplade mot vattnekretsen, tror det blir krångligt med två värmekällor i systemet?
Möjligt man kan demontera manteln annars.

Varför skulle det bli krångligt med 2 värmekällor i systemet??

Har du t.ex en pelletspanna kopplad till acktanken så startar inte pelletsbrännaren/pannan om tempen är tillräckligt hög från kaminen likaså med en elpatron i acktanken.. :)
Det måsta ju vara den optimala lösningen tycker jag iaf, Skulle gärna själv haft en vattenmantlad vedkamin/kökspanna kopplad till min acktank för att kunna spetsa med ved istället för som nu en liten vedpanna som man måste skifta mellan pellets/ved.. Det tar ju ca 30 minuter att skifta så har man väl skiftat så kör man så ett tag..

Om du kopplar in en pelletspanna med liten vattenvolym på acktanken via laddomat (t.ex ecotec econom7thermia bionet) så ställer du den så den håller tanken på 50-60° så kan du elda upp tempen med kaminen till 95° då du har tid o möjlighet.. Då startar inte pelletspannan/elpatronen förrän tempen i acktanken sjunkit till t.ex 50° el vad som behövs för att det ska finnas värme/vv.. :)

Blir samma sak med en vedpanna men att du då har 2 ved system o att kaminen blir mer för myseldning...

kustlöparen skrev:
[länk]
[länk]
Båda dessa kan fås med både sk wraparound-boiler (inbyggd, kan därför inte eldas utan att vattemanteln är aktiv max effekt ca 13kw) eller med clipin-boiler (kan plockas ur om man inte vill använda vattenmanteln max effekt ca 6-7kw).
Verkar vara ganska vanligt med vattenmantlade kaminer i England och står en del om använding och inkoppling på dessa sidor.

Båda dessa märken kan köpas via [länk] som jag mailat och säger sig villiga att skicka till Sverige.

Kan även sägas att kaminerna är i tjockplåt med gjutjärnsluckor, de är alltså inte så tunga men ändå med rätt "look". De verkar också använda nån form av konvektion istället för strålningsvärme vilket borde vara bra för verkningsgraden?
Tydligen går det också att ändra från "woodburning"-läge till "multifuel"-läge(det är vanligt med koleldning i UK) med ett reglage, kanske är multfifuelläget lämåligt för pellets??

Såg också denna på Blocket häromdan:
[länk] , tillverkas i Kina av [länk]. Vet dock inte mkt om säljaren så jag vet inte riktigt hur seriöst det är, har ingen hemsida eller nåt. Dessutom är kaminen på över 20kw och jag har för mig att det krävs nån extra inspektion varje år då?

Hur får man reda på om det är OK att installera ovanstående och att de uppfyller svenska krav? Lite trist om man köper en kamin som man inte kan använda!
Jag har en Herald 14 med wraparoundboiler.
Jag har hört att man får inte använda dem utan typgodkänning,men jag kan inte hitta information om detta.Kaminen är inte CE-märkta heller.
Kan nån ger mig mer information om typgodkänning,krav och enligt vilken standards en kamin måste testas?

Hej, igen!

Nu eldar jag för fullt i min kamin. Förutom lite problem med inkopplingen så fungerar allt bra.

Några tankar:

Även om eldstadsvolymen är 50 liter så har jag svårt att se att man matar in 50 liter ved. Åtminstone i min kamin. Dels så brinner det något så ohemult kraftigt att man blir rädd att hela skiten ska smälta ner :) , dels så tror jag inte förbränningen blir optimal med så mycket ved i kaminen.

Kolla upp om kaminen är utrustad med en termostat. Det var min. Den stänger av när vattnet når upp till 80 grader, vilket inte är bra, eftersom det är då min laddkrets börjar ladda tanken. Jag har för närvarande plockat bort termostaten, vilket inte heller är bra, ifall det skulle bli för varmt.

Se till att ha bra ventilation i rummet där kaminen ska stå, eftersom det kan bli rejält varmt om man har tom tank och vill fylla på så snabbt som möjligt. Jag ska installera en extra frånluftsventil (VVX) ovanför kaminen.

I övrigt så är det än så länge bara kul att elda. Sen nyårsafton har inte elpatronen gått alls. :) Trots att tjejen envisas med att bada badkar hela tiden :) Jag eldar, hon badar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.