2 566 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Att ta vara på rökgasvärmen.
Har en fundering om att ta vara på värmen från rökgaserna. Borde man inte kunna ha en kopparslinga med flänsar eller nån typ av radiator ( värmepaket eller oljeradiator från en bil kanske? ) precis efter pannan. Jag menar så att man inte har något i stocken som sotarn ev kan störa sej på. Sen då kopplingen. Om man ska koppla rör på anslutningen till shunten och då värma radiatorena först? Kanske koppla på returen till pannan så att vattnet värms ännu fortare?
Nån som har lite idéer? Praktisk erfarenhet?
Nån som har lite idéer? Praktisk erfarenhet?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Visst, det finns en typ av lösning. Vill minnas att det kallas panna med hög verkningsgrad
(det lät ju inte så lite tyket...)
Det kallas rökgaskondensering(RGK)
blir oftast inte bra i en villa.
På värmeverket kör vi vår 25MW biopanna med RGK, men då har vi skorsten i syrafast (72m = dyrt) men vi släpper normalt bara 35-45grC ut från pannan efter kondensering
Ger vid fullast på pannan ca: 7MW beroende på returtmperaturen från fjärrvärmenätet.
En arbetskompis gjorde ett projekt hemma på sin braskamin där han tog Xm 15mm skalad prisol och virade runt rökröret, tror han körde det till sin ack med separat cirk.pump. Vill minnas att det gav lite, menknappast värt jobbet
På värmeverket kör vi vår 25MW biopanna med RGK, men då har vi skorsten i syrafast (72m = dyrt) men vi släpper normalt bara 35-45grC ut från pannan efter kondensering
En arbetskompis gjorde ett projekt hemma på sin braskamin där han tog Xm 15mm skalad prisol och virade runt rökröret, tror han körde det till sin ack med separat cirk.pump. Vill minnas att det gav lite, menknappast värt jobbet
Klicka här för att svara