5 558 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Installera vv beredare att köra sommartid?
Min panna är en gammal eryl med en janfirebrännare på.
det finns ingen elpatron i pannan.
Huset är i 3 plan om man räknar med källaren där pannan står.
Och det är på översta plan vi har kök och badrum.
Just nu sitter en pump så vi har vv direkt du öppnar kranen.
Kanske kan stänga av den om man kör beredaren.
För beredaren kommer ju sitta i badrummet som är vägg i vägg med köket.
men nackdelen med avstängd cirkpump för tappvatten är ju att på vintern tex när man spolar lite varmvatten så fylls ju beredaren på med kallvattnet som är i röret innan det kommer varmt från pannan. om man har beredaren igång.
ska man ha beredaren avstängd på vintern och köra cirkulationspumpen för varmvatten ?
vad är mest energisnålt och bäst tro?
det finns ingen elpatron i pannan.
Huset är i 3 plan om man räknar med källaren där pannan står.
Och det är på översta plan vi har kök och badrum.
Just nu sitter en pump så vi har vv direkt du öppnar kranen.
Kanske kan stänga av den om man kör beredaren.
För beredaren kommer ju sitta i badrummet som är vägg i vägg med köket.
men nackdelen med avstängd cirkpump för tappvatten är ju att på vintern tex när man spolar lite varmvatten så fylls ju beredaren på med kallvattnet som är i röret innan det kommer varmt från pannan. om man har beredaren igång.
ska man ha beredaren avstängd på vintern och köra cirkulationspumpen för varmvatten ?
vad är mest energisnålt och bäst tro?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med cirkulationspumpen avstängd (vintetid) så måste elberedaren hållas varm med el. Med pumpen på så håller pelletspannan beredaren varm om den ingår i varmvattencirkulationen. Om beredaren sitter inne i huskroppen så har den ingen förlust på vintern om utrymmet den sitter i inte blir onormalt varmt. Förlusten kommer huset tillgodo. Nu tror jag inte att förlusten blir så dramatisk, beredaren är ju isolerad. Titta i tillverkarens specifikation så kanske det finns en förlusteffekt och jämför med hur många glödlampor det motsvarar.Mb_Star skrev:men nackdelen med avstängd cirkpump för tappvatten är ju att på vintern tex när man spolar lite varmvatten så fylls ju beredaren på med kallvattnet som är i röret innan det kommer varmt från pannan. om man har beredaren igång.
ska man ha beredaren avstängd på vintern och köra cirkulationspumpen för varmvatten ?
vad är mest energisnålt och bäst tro?
Jag var precis och kännde på en 30 L Nibe (vattentemp 55 grader) och den känns inte varm på utsidan.
Prototypen
Klicka här för att svara