8 510 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Någon ny info om orlanpannan?
Användning för den.. Så för att du payade 8lax så tycker du det är bättre att ge di på att koppla om en panna som är byggd för tryckande fläkt så att den blir nån konstig variant av Sugande fläkt och den du betalt för med pannan då? känns det inte bittert då att låtan den vara still när du betalt för den? eller Räknar du det som eftersom Orlan e så billig så kan inte den fläkten vara så dyr?
Nä jag tycker det var väldigt intressant att du lyfte fram frågan ang din skorstens fläkt.. vi är nog många som funderat på liknande saker.
Lycka till Piraten David.. *ler* GLAD PÅSK...
Nä jag tycker det var väldigt intressant att du lyfte fram frågan ang din skorstens fläkt.. vi är nog många som funderat på liknande saker.
Lycka till Piraten David.. *ler* GLAD PÅSK...
Det är ju trevligt att man blir idiotförklarad för att man undrar om man kan använda sina redan befintliga utrustning.
Början till funderingar startar vid att alla idiotförklarar styrningen på orlan, därför funderade jag på om man kunde skippa den och köra på den styrningen som jag redan har.
glad påsk på dig med du.
Början till funderingar startar vid att alla idiotförklarar styrningen på orlan, därför funderade jag på om man kunde skippa den och köra på den styrningen som jag redan har.
glad påsk på dig med du.
Har jag Rodgeman idiotförklarat dig?? Vart i mitt inlägg kallade jag dig idiot?
Jag nämnde ju att jag tyckte det var en intressant frågeställning.
Men att jag tyckte det var att förstöra pannans funktion lite att koppla om dess funktion och använda en fläkt i skorsten för att gör en tryckande panna till sugande.. låter dessutom lite farligt då hela dess funktion e uppbyggd på att den är tryckande..
Men därifrån till att kalla dig idiot är långt.
Glad påsk iallafall.
Jag nämnde ju att jag tyckte det var en intressant frågeställning.
Men att jag tyckte det var att förstöra pannans funktion lite att koppla om dess funktion och använda en fläkt i skorsten för att gör en tryckande panna till sugande.. låter dessutom lite farligt då hela dess funktion e uppbyggd på att den är tryckande..
Men därifrån till att kalla dig idiot är långt.
Glad påsk iallafall.
jag tolkade din formulering som idiotförklarande. vedpannor, vedpanna, pelletspanna, ATMOS SUEMAX VÄRME AB har både tryckande och sugande fläktsystem till samma pannkonstruktion, så det borde funka. Funktionen på pannan är att den skall brinna och leverera värme så då borde funktionen inte störas av att man har en sugande fläkt med en "vanlig" styrning istället för orlans effektstyrning. Anledningen till att jag ens tittar på denna panna är att det verkar vara rejäla pannor med stora vedutrymmen men nackdelen verkar vara deras 80 graders begränsning. Den kommer jag förbi genom att använda mitt redan inköpta fläkt och styrsystem.
Ok.. Men fungerar pannan lika bra med sugande fläkt som tryckande.. så är det väl inget att tveka på, som du säger., du har ju styrning och allt.. och panna liggar väl på ca 22 för en 50:ia?
/Rodgeman
/Rodgeman
Jag har beställt en orlan 40 och säljaren sa att 80graders begränsningen går att höja med en enkel knapptryckning på den nya regulatorn ekoster2
Det står inget i manualen om det men tydligen ska det gå...
http://manuals.vvs-eksperten.info/PDF/Træ kedler/manual orlan DIGITAL.pdf
Det står inget i manualen om det men tydligen ska det gå...
http://manuals.vvs-eksperten.info/PDF/Træ kedler/manual orlan DIGITAL.pdf
lite tvekan finns ändå. men det gäller tex keramiken och reservdelar om några år. Men det verkar ju som att orlan pannan börjar få lite återförsäljare både i sverige och danmark så reservdelarna kanske inte blir något problem om en 10 år?
Pannorna säljs även i USA och stora delar av europa.davvethepirate skrev:
Sen verkar många i Sverige ha köpt den så man står inte ensam
Jag har nyligen bygget ett pannrum med en Orlan 40. Det är förresten inte ens klart ännu. Övrig utrustning är en tekniktank på 750 l och en 3000 l tank, Laddomat 21 samt termomatic DBJ shuntautomatik.
Först vill jag säga att jag nog skulle varit mer nöjd med panna om försäljaren hade varit lite mer informativ. Jag beställde grejerna i början av Oktober om jag minns rätt. Enligt säljaren skulle pannan leveras i princip omgående men att tankarna skulle dröja ca 1 månad. Någon gång i början av december kom tankarna men ingen panna. Till saken hör att eftersom jag hela tiden lovades leverans så rev jag ut den gamla kökpannan i mitten av November. Sen fick jag värma hust med en byggfläkt till EFTER NYÅR. Säljaren skyllde på omlokalisering av fabriken i Polen. Om det var sant vet jag inte.
När vi började elda så uppstod genast problem pga 80-gradersbegränsningen som jag inte hade en aning om och som försäljaren inte nämnde något om trots att jag talade om att jag hade ganska lite erfarenhet av vedeldning i moderna pannor. De skulle ha bytt teromstat i laddomaten redan innan leverans tycker jag eftersom det aif inte fungerar med 78 grader. Grrr..Jag trodde termostaten i laddomaten var paj eftersom "pannan blev för varm" och det var vid kontakt med dem som de talade om detta med 80-gradersgränsen för mig. Jag satte då i 72-graderstermostaten och då började det fungera bätte. Men under de första 4-5 eldningarn när det bara jäklades hade skorstenen sotat igen och pannan blivit helt indränk i tjära och sot.
Sen fungerade eldningen hyffsat men tempraturen i tankarna kom inte över 80 grader. Flyttade då ut temgivaren från pannkroppen en bit ut i isoleringen (och bytte till 78 grader termostat igen) och fick upp temraturen till runt eller drygt 90 grader. Om jag läser av tempen på regulatorn så ligger den oftast tunt 73-75 grader vid eldning och laddomaten visar ca 85 grader. Ca 10 grader diff alltså.
Om jag startar med ca 40 grader i topp och eldar lägger in 1 1/2 brasa så får jag fulla tankar 90 gradigt vatten vilket är ganska bra tycker jag.
Men iband är det problem även nu. Det kan börja "poffa" och ibland slocknar brasan och det bara pyr.
Jag har inte perfekt ved just nu. En del är för torr (10 år i en ladugård) och en del är för färsk; sedan i somras.
När man stänger av fläkten för att lägga in ved vill den inte startainte igen utan börjar pausblåsa och leva ett eget liv. Efter ett tag brukar den sätta igång ordentligt igen.
Har inte tid att skriva mer nu men om någon är intresserad så återkommer jag med mer info och säker frågor...
Ha det.
Först vill jag säga att jag nog skulle varit mer nöjd med panna om försäljaren hade varit lite mer informativ. Jag beställde grejerna i början av Oktober om jag minns rätt. Enligt säljaren skulle pannan leveras i princip omgående men att tankarna skulle dröja ca 1 månad. Någon gång i början av december kom tankarna men ingen panna. Till saken hör att eftersom jag hela tiden lovades leverans så rev jag ut den gamla kökpannan i mitten av November. Sen fick jag värma hust med en byggfläkt till EFTER NYÅR. Säljaren skyllde på omlokalisering av fabriken i Polen. Om det var sant vet jag inte.
När vi började elda så uppstod genast problem pga 80-gradersbegränsningen som jag inte hade en aning om och som försäljaren inte nämnde något om trots att jag talade om att jag hade ganska lite erfarenhet av vedeldning i moderna pannor. De skulle ha bytt teromstat i laddomaten redan innan leverans tycker jag eftersom det aif inte fungerar med 78 grader. Grrr..Jag trodde termostaten i laddomaten var paj eftersom "pannan blev för varm" och det var vid kontakt med dem som de talade om detta med 80-gradersgränsen för mig. Jag satte då i 72-graderstermostaten och då började det fungera bätte. Men under de första 4-5 eldningarn när det bara jäklades hade skorstenen sotat igen och pannan blivit helt indränk i tjära och sot.
Sen fungerade eldningen hyffsat men tempraturen i tankarna kom inte över 80 grader. Flyttade då ut temgivaren från pannkroppen en bit ut i isoleringen (och bytte till 78 grader termostat igen) och fick upp temraturen till runt eller drygt 90 grader. Om jag läser av tempen på regulatorn så ligger den oftast tunt 73-75 grader vid eldning och laddomaten visar ca 85 grader. Ca 10 grader diff alltså.
Om jag startar med ca 40 grader i topp och eldar lägger in 1 1/2 brasa så får jag fulla tankar 90 gradigt vatten vilket är ganska bra tycker jag.
Men iband är det problem även nu. Det kan börja "poffa" och ibland slocknar brasan och det bara pyr.
Jag har inte perfekt ved just nu. En del är för torr (10 år i en ladugård) och en del är för färsk; sedan i somras.
När man stänger av fläkten för att lägga in ved vill den inte startainte igen utan börjar pausblåsa och leva ett eget liv. Efter ett tag brukar den sätta igång ordentligt igen.
Har inte tid att skriva mer nu men om någon är intresserad så återkommer jag med mer info och säker frågor...
Ha det.
så om man bortser från styrsystemet så är du ganska nöjd eller? 1.5 inlägg för att värma nästan 4000 liter tycker jag iallafall är hyffsat bra.
Tjenare!
tråkigt att leveransen krånglat samt dålig info.. du har inte lust att skriva vem som levererat?
Ang "När man stänger av fläkten för att lägga in ved vill den inte startainte igen utan börjar pausblåsa och leva ett eget liv. Efter ett tag brukar den sätta igång ordentligt igen"
Är väl som ovanämnda, styrningen som är lite som den vill..
borde detta inte avhjälpas med att skaffa en annan styrning?
vad krävs egentligen för att få en fungerande styrning för fläkt?
Hade det inte räkt med en termostat kopplad till fläkt?
Våran lokala bilmekaniker byggde sin egna underförbrända "gigantiska" panna i sin verkstad, löste styrningen på enkelt sätt.
En fläkt kopplad till en timer så ställer han in tiden, på detta sätt kan han även stoppa fult och sätta timmer på att börja blåsa igång glöden några timmar innan han kommer till jobbet=varmt och gott=)
tråkigt att leveransen krånglat samt dålig info.. du har inte lust att skriva vem som levererat?
Ang "När man stänger av fläkten för att lägga in ved vill den inte startainte igen utan börjar pausblåsa och leva ett eget liv. Efter ett tag brukar den sätta igång ordentligt igen"
Är väl som ovanämnda, styrningen som är lite som den vill..
borde detta inte avhjälpas med att skaffa en annan styrning?
vad krävs egentligen för att få en fungerande styrning för fläkt?
Hade det inte räkt med en termostat kopplad till fläkt?
Våran lokala bilmekaniker byggde sin egna underförbrända "gigantiska" panna i sin verkstad, löste styrningen på enkelt sätt.
En fläkt kopplad till en timer så ställer han in tiden, på detta sätt kan han även stoppa fult och sätta timmer på att börja blåsa igång glöden några timmar innan han kommer till jobbet=varmt och gott=)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden