2 015 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bequem - bra köp?
Hej,
Jag har idag en CTC 265B -74 utan ack, 90% vedeldning. Hus -74 tegel 125+50kvm + 100kvm uppvärmd källare. Har förstått att Bequem är en rekommenderad brännare och ramlade över detta erbjudande:
Alla pelletsbrännare och pellets från Mr Pellets.
(Klicka på "Kampanj Pelletsbrännare")
Är det ett bra paket och, framför allt, är det ett bra pris?
Någon som har referenser till MrPellets?
Jag har idag en CTC 265B -74 utan ack, 90% vedeldning. Hus -74 tegel 125+50kvm + 100kvm uppvärmd källare. Har förstått att Bequem är en rekommenderad brännare och ramlade över detta erbjudande:
Alla pelletsbrännare och pellets från Mr Pellets.
(Klicka på "Kampanj Pelletsbrännare")
Är det ett bra paket och, framför allt, är det ett bra pris?
Någon som har referenser till MrPellets?
Tycker det verkar ok..
Har pratat med mr.pellets själv några ggr o han verkar både kunnig o mån om sina kunder, Snabb om man behöver nån reservdel el så..
Har själv en bequem 20D sen drygt 2 år tillbaka o är mycket nöjd, Sen vid framtida byte av panna så har du ju redan en bra brännare...
Går att köpa många bra pannor till den brännaren tex biomatic men även combifire med spaksotning går fint..
Har pratat med mr.pellets själv några ggr o han verkar både kunnig o mån om sina kunder, Snabb om man behöver nån reservdel el så..
Har själv en bequem 20D sen drygt 2 år tillbaka o är mycket nöjd, Sen vid framtida byte av panna så har du ju redan en bra brännare...
Går att köpa många bra pannor till den brännaren tex biomatic men även combifire med spaksotning går fint..
Ska du köpa brännare till en så gammal panna så är det dyrt att kosta på med en Bequem. Blir bara en dyr halvlösning. Köp endera en integrerad panna från Ariterm, Janfire eller Ectotec eller då en billig brännare till befintlig panna. Billiga Bra brännare är tex. Roslagsbrännaren. TB-mini och Viking B16. Ett startpaket med Viking B16 inklusive tryckluftsuraskning och kompressor kostar 23090 på
Startpaket.
Utan tryckluftsuraskning är den betydligt billigare.
Intressant är också bioComfort brännaren med lambdakontroller som tillbehör på:
BIO COMFORT Pelletspannor, Välkommen till SCEAB
Om 2 år kommer säkert alla brännare att ha lambda styrning för att få effektiv förbränning. De flesta svenska tillverkare släpar efter betydligt här.
Startpaket.
Utan tryckluftsuraskning är den betydligt billigare.
Intressant är också bioComfort brännaren med lambdakontroller som tillbehör på:
BIO COMFORT Pelletspannor, Välkommen till SCEAB
Om 2 år kommer säkert alla brännare att ha lambda styrning för att få effektiv förbränning. De flesta svenska tillverkare släpar efter betydligt här.
Nja så illa blir det inte, Enligt äfab blir årsverkningsgraden i den pannan med en bequem 77% o en biomatic har en årsverkningsgrad på 85%holmertz skrev:
Med en övermatad brännare som har mer genomsträmningsförluster blir årsverkningsgraden 5-6% lägre i den pannan..
Då det eldas med 90% ved kanske det blir en vedpanna vid pannbyte o då är det ju inte helt fel om man har en lös brännare som man kan stoppa in i den pannan oxå, T.ex en calmar V33 o bequem 20D uppgraderad till 25 kW funkar mycket bra.. Det tar bhara nån minut att shifta mellan ved/pellets då..
Klicka här för att svara