1 289 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vill ha kött på benen så inte rörisen kör över mig
Hej
Ja nästa vecka kommer rörisen och installerar en ny calmar v33 och två st, 750l tankar -(den ena med vvb och 15m solslinga)
Jag har delgivit honom min egen uppfattning men han lät lite sådär måttligt övertygad.
De punkter som jag vill ha hjälp att motivera är:
-Att använda solslingan som förvärmning till varmvattnet. Jag har inga solceller så jag tycker det verkar ypperligt att göra så. Rörisen tyckte inte det var nödvändigt. Det skulle fungera ändå...
Visst ,men jag undrar -Finns det någon som helst nackdel att göra så? Förutom att han får dra lite mer rör?
Nästa punkt är det där med tankar. Jag har en 500l tank till förfogande som är väl ca 2-3dm lägre än de 2 750l tankarna. Jag skulle ju vilja använda den också.
Rörisen sa: "Eventuellt, jag vill titta hur anslutningarna sitter i förhållande till varandra. Så att det går koppla på ett vettigt sätt som inte sabbar skiktningen".
Finns det nåt idiotsäkert sätt att koppla? Isf. kan jag ju påvisa det för honom...!
Det låter lite tokigt, men ni som jag vet ju att rörisar tycker olika. Allihopa, och kanske jobbar lite mer i egen sak ibland, än optimalt för kunden.
Därför vill jag ha argument så att jag kan stå på mig.
Där kanske jag kan få lite hjälp av er?
mvh
albinsson
Ja nästa vecka kommer rörisen och installerar en ny calmar v33 och två st, 750l tankar -(den ena med vvb och 15m solslinga)
Jag har delgivit honom min egen uppfattning men han lät lite sådär måttligt övertygad.
De punkter som jag vill ha hjälp att motivera är:
-Att använda solslingan som förvärmning till varmvattnet. Jag har inga solceller så jag tycker det verkar ypperligt att göra så. Rörisen tyckte inte det var nödvändigt. Det skulle fungera ändå...
Visst ,men jag undrar -Finns det någon som helst nackdel att göra så? Förutom att han får dra lite mer rör?
Nästa punkt är det där med tankar. Jag har en 500l tank till förfogande som är väl ca 2-3dm lägre än de 2 750l tankarna. Jag skulle ju vilja använda den också.
Rörisen sa: "Eventuellt, jag vill titta hur anslutningarna sitter i förhållande till varandra. Så att det går koppla på ett vettigt sätt som inte sabbar skiktningen".
Finns det nåt idiotsäkert sätt att koppla? Isf. kan jag ju påvisa det för honom...!
Det låter lite tokigt, men ni som jag vet ju att rörisar tycker olika. Allihopa, och kanske jobbar lite mer i egen sak ibland, än optimalt för kunden.
Därför vill jag ha argument så att jag kan stå på mig.
Där kanske jag kan få lite hjälp av er?
mvh
albinsson
Vi satte in en ny ackumolatortank förra året. Den nya var högre än den gamla och det medförde "problem"...mer materialkostnad och arbetstid...förstod vi efteråt, då priset blev det dubbla mot vad som var sagt från början. Jag tycker det är viktigt att man blir informerad om ev. ändringar under arbetets gång. För oss innebar det ju som skrivet stora prisändringar.
Att dom får "dra lite mer rör" kan medföra stora kostnader. Lycka till!
Du ska ABSOLUT göra som du vill och förvärma kallvattnet genom solslingan i botten på tanken. Det ger bättre skiktning i tanken jämfört med att bara använda 1 slinga i toppen på tanken. Bättre skicktning = längre mellan gångerna du behöver elda.Albinsson skrev:Hej
Det är väl iofs rätt, men med tanke på vad han tyckte om solslingorna så verkar det mer som om han försöker hitta undanflykter för att behöva göra så lite som möjligt.Nästa punkt är det där med tankar. Jag har en 500l tank till förfogande som är väl ca 2-3dm lägre än de 2 750l tankarna. Jag skulle ju vilja använda den också.
Det går ju förståss att koppla tankarna i serie istället för parallellet (botten från en till toppen på nästa). Men då blir tex solslingan i botten på tank 1 lite mer tveksam att använda som förvärmning. Du får också tänka på en vettig lösning för avluftningen av tankarna (troligen avluftning i toppen och inkoppling längst upp på sidan). Så bör man iofs också koppla för att lösa avluftning om du har tryckexpansion i systemet.
Alternativt, om det inte är försent att ändra din order, så byt din 750L tank med slingor till en helt utan slingor. Gör sedan varmvattnet via en Tappvarmvattenautomat (ca 5000kr) så får du allra bäst skiktning och dessutom enkelt at koppla in alla 3 tankar i serie.
Givetvis ska du använda den nedre sk solslingan att förvärma tappvarmvattnet med. Att låta den dyra slingan vara oanvänd är ansvarslöst. Tappvarmvattnet förvärms i den nedre slingan och kyler på så sätt nederdelen av tanken först och på så sätt bibehålls skiktningen längre. I vårt fall har vi en yttre värmeväxlare till solfångarna så vi använder givetvis solslingan till förvärmning av tappvarmvattnet.Albinsson skrev:
I detta fallet skulle jag höja den lägtre tanken på en sockel så att överdelen kommer i samma höjd som de övriga. Sedan skulle jag parallellkoppla alla tre tankarna. Därvid bibehålls skiktningen.Albinsson skrev:
//Bosse
PS Jag gjorde ett inkopplingsförslag åt en granne till hans 90 kW panna och 5 m3 tank och då sa rörkrökaren: Ska det koppas enligt Bosses förslag lämnar jag ingen garanti. Efter 25 år fungerar grannens anläggning fortfarande bra.
Kom på en till eventuellt problem med att behålla en 500l tank.
Jag har ett tryckkärl på 200L. Det kanske blir för litet då om man tänker att det går 2000l i tankarna sen några hundra? liter i systemet. Panna + 14 radiatorer, Högsta radiatorn 2 vån ovanför expansionskärlet
Jag har ett tryckkärl på 200L. Det kanske blir för litet då om man tänker att det går 2000l i tankarna sen några hundra? liter i systemet. Panna + 14 radiatorer, Högsta radiatorn 2 vån ovanför expansionskärlet
Som v-g skriver är det inget problem med att använda ditt tryckkärl vid 2000l.Albinsson skrev:
Rörande dina övriga frågor skulle jag själv göra som skrivits tidigare dvs förvärma via den outnyttjade solslingan.
De nya 750l tankarna skulle jag parallellkoppla och 500l läggs i serie sist mot returen, kanske inte alltid man laddar fullt och även om man gör det töms den först och medverkar inte sen i de så ofta nämnda förlusterna vid flera små tankar.
Ja fast om man går stenhårt på 10% så räcker ju ett 200l kärl inte till 2000l i tankar + panna, rör och radiatorer. Det blir ju några hundra liter till...v-g skrev:
Så vad är marginalen på 10% ?
Tack Bosse_A
Resonemanget låter vettigt tycker jag.
Rörmockaren insisterar på att kompletera med ett 50l kärl ändå, för säkerhetsskull...
Varvid jag flitigt har använt sökknappen för att försöka utröna huruvida det kan uppstå problem med ett kärl på 200l och ett på 50l i samma system.
Tyvärr hittar jag inget glasklart svar, eller åtminstone ingen riktig förklaring.
Det borde väl funka bra om man har samma förtryck i bägge? Eller?
Vad kan hända?
Resonemanget låter vettigt tycker jag.
Rörmockaren insisterar på att kompletera med ett 50l kärl ändå, för säkerhetsskull...
Varvid jag flitigt har använt sökknappen för att försöka utröna huruvida det kan uppstå problem med ett kärl på 200l och ett på 50l i samma system.
Tyvärr hittar jag inget glasklart svar, eller åtminstone ingen riktig förklaring.
Det borde väl funka bra om man har samma förtryck i bägge? Eller?
Vad kan hända?
Jag har två olika stora kärl och det fungerar.
Hur stort ett tryckkärl behöver vara beror på systemvolym, vattenpelarens höjd, systemtryck och temperaturdifferans kallt-varmt system.
På Beulcos hemsida finns ett excelark som räknar ut storleken på kärlet.
Hur stort ett tryckkärl behöver vara beror på systemvolym, vattenpelarens höjd, systemtryck och temperaturdifferans kallt-varmt system.
På Beulcos hemsida finns ett excelark som räknar ut storleken på kärlet.
Räknar jag med 2000 liter volym, 1,5 bar drifttryck, 95 grader och 6 meter vattenpelare så får jag 248 liter erforderlig kärlvolym...så din röris kan nog ha fog för det extra 50-literskärlet.
Högre drifttryck minskar erforderlig kärlvolym, ökad höjd på vattenpelaren ökar erf volym.
Högre drifttryck minskar erforderlig kärlvolym, ökad höjd på vattenpelaren ökar erf volym.
Klicka här för att svara