Jag har nu hållt på och eldat som en galning i ett år sen vi köpte huset.

Pannan är en gammal CTC kombipanna med en effekt på 15 kW vid vedeldning.
Jag har acc.tankar på 1200 liter, vilket jag vet är lite för ett hus i vår dimension (220 m2), men skulle jag bara ha ett system som på en eldning kunde fylla tankarna skulle det underlätta mycket! Tror jag iaf...

Redan i början hade jag väldigt höga rökgastemperaturer - över 400 grader för det mesta!!!
Då jag fick springa upp och ner hela tiden köpte jag en vedförugn. Nu räcker det om jag "bara" fyller den på morgon och kväll vid 0 till -15 grader ute. Men rökgastemperaturerna är skrämmande höga fortfarande. Uppåt 450 ganska ofta, jag brukar ibland stänga spjället lite vilket gör att jag får ner temp till strax under 400 grader.

Nu börjar jag bli lite less på att elda så för kråkorna för att inte tala om brandrisken.

Är matematiken så enkel att med en panna med högre effekt så skulle jag både få ut mycket mer av veden - alltså inte elda lika ofta - samt en betydligt mindre förbrukning?!

Som det ser ut nu går jag mot en årsförbrukning på 50-60 kubik ved.
Tilläggas kan att huset läcker som ett såll vad det gäller värme. Både vind, väggar och fönster borde förstås göras nåt åt, men även om jag skulle spara in investeringarna på några år så finns inte riktigt varken tid eller pengar till det just nu - en sak i taget...

Tacksam för tips och råd!

Ingen överdimensionerad anläggning precis...35-40kW o 3000l vatten hade nog passat bättre...

Byt panna, en gammal kombipanna skickar mycket av värmen rakt ut, du borde kunna kapa ner vedförbrukningen till 25-35 kubik åtminståne. Komplettera även tankvolymen, 35-40 kW panna och 3 000 liter tank känns som en trevlig kombination. Gör inget om det blir 4000 liter heller.

H
Om inte skorsten har tagit skada så stoppa in en pelletsbrännare. Då får du tid över till att isolera vinden, täta fönstren osv.

Hmmm...det är ungefär de siffrorna jag ser framför mig också.
Problemet är förstås bara att om man inte hittar ett klipp så lär man väl får räkna med 30 000 för en bra panna i den kalibern. Det förutsätter förstås att man lyckas göra jobbet själv.
Ska jag dessutom utöka tankvolymen så får man lägga på en del, usch vad det ska va dyrt o va husägare!

Fotografen skrev:
Byt panna, en gammal kombipanna skickar mycket av värmen rakt ut, du borde kunna kapa ner vedförbrukningen till 25-35 kubik åtminståne. Komplettera även tankvolymen, 35-40 kW panna och 3 000 liter tank känns som en trevlig kombination. Gör inget om det blir 4000 liter heller.

25 kubik i ett hus som är dåligt isolerat (enl trådsakparen) på 220 kvadrat låter nog lite väl optimistiskt även med en riktigt bra panna tycker jag iaf....

Mja, TS skrev att ha gjorde av med 50-60 kubik, när jag slängde ut kombipannan och satte in en modern vedpanna halverade jag nästan vedförbukningen, så hälften av 50-60 kubik plus lite till 25-35...men det låter som sagt lite till 220 kvadrat...

det har ni säkert rätt i, men att det inte går åt mer ved i år beror nog säkert på att nästan halva huset i dag inte används och därför är igenbommad för att spara värme, och några av dessa rum är det därför riktigt kallt i...

Det låter ju helt sanlöst med bortåt 60 kubik på 110 kvadrat uppvärmd yta även om pannan skulle vara dålig. Eldar du med dåligt torkad ved???

En Orlan 25 el 40 kanske vore nått, Det verkar ju som att pausblåsningen fungerar..
Orlan 25 (5-31 kW)
Orlan 40 (8-41 kW)

Då tanken är full går fläkten i intervaller därav den lägre effekten men den går ju elda med full effekt hela tiden oxå om tillräckligt stor tank finns, Men till att börja med utan att byta tank just nu kanske.. Då klarar du budgeten iaf.. :)

Uppenbart att draget är alldeles för kraftigt, du måste sätta in en dragbegränsare som sänker skorstenstempen. Sedan skall du satsa på att åtgärda huset, för med en förugn på en combipanna har du en verkningsgrad på 50-60 % , jämfört med 80-90 % hos en modern vedpanna.

Det kanske går att bygga turbulatorer till din panna? Det kan göra underverk. Fast det kanske du redan har?

Jag är lite skeptisk till en dragbegränsare. Vad det gäller draget blir jag inte riktigt klok. Det verkar vara skidåligt drag när jag gör en ny brasa - det tar ofta 1-2 timmar innan det är ordentlig fart i förugnen. Jag är medveten om att det antagligen är för att det tar sin tid att värma upp skorstenen, tyvärr sitter den ju på utsidan av huset och var det 10-15 timmar sedan man eldade och -15 grader så har den förstås blivit kall...
Jag tror snarare att jag behöver en panna med rökgasfläkt... :confused:

Turbulatorer - kan man bygga såna i en gammal hederlig skitpanna?!

Aja, jag tror nog att ett litet utökande av acc.tankarna och en panna på minst 30 kW, gärna 40kW, skulle förbättra läget avsevärt. Men en investering på 30-50.000 kr känns inte aktuellt, så jag lusläser blocket dagligen numera! :D

Sen ska jag självklart förbättra husets prestanda, tilläggsisolera vinden till att börja med och därefter ett rum i taget...

duvan1 skrev:
Jag är lite skeptisk till en dragbegränsare. Vad det gäller draget blir jag inte riktigt klok. Det verkar vara skidåligt drag när jag gör en ny brasa - det tar ofta 1-2 timmar innan det är ordentlig fart i förugnen. Jag är medveten om att det antagligen är för att det tar sin tid att värma upp skorstenen, tyvärr sitter den ju på utsidan av huset och var det 10-15 timmar sedan man eldade och -15 grader så har den förstås blivit kall...

Turbulatorer - kan man bygga såna i en gammal hederlig skitpanna?!

Aja, jag tror nog att ett litet utökande av acc.tankarna och en panna på minst 30 kW, gärna 40kW, skulle förbättra läget avsevärt. Men en investering på 30-50.000 kr känns inte aktuellt, så jag lusläser blocket dagligen numera! :D

Sen ska jag självklart förbättra husets prestanda, tilläggsisolera vinden till att börja med och därefter ett rum i taget...
Hmm, låter jobbigt det där, turbulatorer minskar draget. Då blir det svårare att starta, men dragbegränsare känns helt rätt istället då. Den minskar bara draget till den nivå du har ställt in och försvårar inte uppstarten. Man kan ställa den efter rökgastemperaturen så att den t.ex. öppnar vid 250-300gr, detta hindrar att farten ökar genom pannan och rökgastempen stiger mer och farten ökar och tempen ökar osv. osv. Pannan får då alltså en chans att ta upp värmen.

Det är inte heller bortkastade pengar med motdragslucka om du byter panna senare, den gör nytta då också.

Redigerat:
duvan1 skrev:
.
Bara för att kolla: du gör väl en tändbrasa först i förugnen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.