3 164 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Pelletsproblem.
Hej.
Har kört med pellets nu i snart 5 år. De 3 första åren hade vi Statoilsäckar. De 2 senare har det blivit Agrol. Samma leverantör, det är de som har bytt märke så att säga.
Mitt problem är, att med Agrolpelletsen bildas en hård yta som blir tjockare och tjockare i brännarkoppen, vilket medför att termokontakten löser ut pga förbränning för långt bak i koppen. Janfire är märket på brännaren. Är detta något ni andra har råkat utför? Är det pelletsrelaterat då problemet har börjat vid byte av märke eller har jag felaktig inställning på brännaren?
Givetvis stannar den, när jag inte är hemma, och övriga 3 i hushållet är t.o.m. slöare knivar i lådan än vad jag är...
Tacksam för tips på lösning.
Per
Har kört med pellets nu i snart 5 år. De 3 första åren hade vi Statoilsäckar. De 2 senare har det blivit Agrol. Samma leverantör, det är de som har bytt märke så att säga.
Mitt problem är, att med Agrolpelletsen bildas en hård yta som blir tjockare och tjockare i brännarkoppen, vilket medför att termokontakten löser ut pga förbränning för långt bak i koppen. Janfire är märket på brännaren. Är detta något ni andra har råkat utför? Är det pelletsrelaterat då problemet har börjat vid byte av märke eller har jag felaktig inställning på brännaren?
Givetvis stannar den, när jag inte är hemma, och övriga 3 i hushållet är t.o.m. slöare knivar i lådan än vad jag är...
Tacksam för tips på lösning.
Per
Du får byta ut pelletsen.
http://www.skd.se/article/20091113/HORBY/911129958
http://www.skd.se/article/20091113/HORBY/911129958
Hände mig häromåret med Såbi pellets (Neova) , såg ut precis sådär. När jag löste upp det i vatten blev det gruskorn.
Såbis förklaring var att spånet (råvaran) har lagrats på en grusplan och hjullastaren fått med grus i skopan.
Shit happens, man får räkna med att detta kan hända men man ska givetvis ha kompensation eller få sin leverans utbytt.
Såbis förklaring var att spånet (råvaran) har lagrats på en grusplan och hjullastaren fått med grus i skopan.
Shit happens, man får räkna med att detta kan hända men man ska givetvis ha kompensation eller få sin leverans utbytt.
Bor brevid Neovas anläggning och all deras råvara ligger på grusplan. Kan detta påverka pelletsen nämnvärt?
piotr, det kan mycket väl vara fenomenet sintring som du har problem med. Viss sintring blir det alltid vid pelletsbränning. Är det mycket kan det vara "dålig" pellets, men det kan också vara felaktig inställning och dålig förbränning. Det går inte att bränna alla typer av pellets på samma inställningar.
Att du fått problem efter att ha bytt pellets är därmed inte så konstigt.
Att du fått problem efter att ha bytt pellets är därmed inte så konstigt.
Gisses... är verkligen asfalt eller en cementplatta för dyrt för dem för att kunderna ska slippa problem? Tur man inte har pellets när branschen själv verkar så ointresserad av sin egen överlevnad.lasseseger skrev:
Bara klargöra att själva spånen ligger inte på grus. men tex timmer när det kommer så lstas det av på grusplan. Sen går det en väg med grus runt om på området. Det är inte litet område som de har spånen på, tror inte det kan göra så mycket i sista änden eller?
Klicka här för att svara