Här kom sommaren väldigt väldigt sent, men när den kom så var det torrare än på många många år, om jag inte minst fel så från tiden efter midsommar fram till sista juli kom det bara 6 mm regn !! men jag antar att du håller veden under tak skyddad från regn och väl ventillierad?Davestha skrev:
/R
ja självklart...men sista lasset vi fick blev som sagt liggande (som jag skrev i mitt första inlägg här) ett tag under bar himmel med vad som kändes som konstant hellregn innna iallafall kunde spänna upp en pressenning över det.
så är lite lur på att det lasset är lite för blött att elda med (sambon är av en annan asikt i fårgan..hehe)...men ska se om jag ska köra det där plastpåsetricket eller om Stedevil utvecklar sin variant lite
så är lite lur på att det lasset är lite för blött att elda med (sambon är av en annan asikt i fårgan..hehe)...men ska se om jag ska köra det där plastpåsetricket eller om Stedevil utvecklar sin variant lite
Målsättningen är att torka ner biten till 0% fuktighet. Hur lång tid det tar beror främst på tjockleken på materialet.Davestha skrev:såså hur menar du att man ska gå till väga för att få ut nån fuktighetsgrad med hjälp av detta? Fattar ju att man ska såklart väga biten innan och så så väga den efter och de X antal gram som den väger lättare är fukt som dunstat bort. Hur får man fram nån fuktighetsgrad av detta? Finns det nått riktvärde att vid 110 grader på si och så lång tid så dunstar X% vatten eller nått sånt?
Så klyv loss tex en brädbit som är skapligt tunn (eller såga en skiva tvärs fiberriktningen ur mitten på materialet om du vill vara riktigt noggrann) så går det snabbare att torka ut den. Är den bara 1-2cm tjock så bör 1 dygn i 110C räcka.
Fukthalten är sedan enkel att beräkna, ((vikt-före/vikt-efter)-1)x100 = Fukthalten i %.
PS Tänk på att så fort du tagit ut biten ur ugnen så börjar den svalna och suga i sig vatten från luften. Så på med grillvanten, ta ut biten och lägg direkt på vågen.
Redigerat:
Ett problem för dig kan också vara att veden torkar långsamt i vedbon p.g.a. dålig luftcirkulation. Jag har som regel att låta kluven björkved torka under två vårar utomhus innan den tas in i vedbon. I vedbon har jag bara färdigtorkat. När den är utomhus skall den naturligtvis vara skyddad från regn och markfukt men det skall kunna blåsa igenom högen/staplarna. Luftcirkulationen i vedhögen har större betydelse än temperaturen. Din ved är med all sannolikhet inte önskvärt torr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden