Staffan2000 skrev:
Var skaffar man "potatiskål" någonstans, och vad är det för något? Vem tusan är "skrobia".
Under punkt 7.3.4 i följande handledning om skötsel av Orlanpannan står detta uttryck:
http://goto.glocalnet.net/romoheat.skelleftea/html/Orlan-instruktion2%20%20Orginal%20svenska%20_0001.pdf
För övrigt står det mycket annat i denna handledning som jag tycker verkar underligt: t ex genomblåsning och annat.
Fast det står att verkningsgraden är 91% för alla utom den minsta
//Bosse
Nu ser jag att i den engelska handledningen står det följande:
The Eko-Vimar Orlański advices using SADPAL - a catalyst for wood tar burning. It is to burn up
the wood tar all over the boiler, beginning with a burner, combustion chamber and a chimney.
All details according the SADPAL use are written on a packaging. The product is available in
Eko-Vimar Orlański offer.

Google översättning:
EKO-Vimar Orlański råd med SADPAL - en katalysator för trätjära bränning. Det är att bränna upp
den trätjära hela pannan, börjar med en brännare, förbränningskammare och en skorsten.
Alla uppgifter enligt den SADPAL använder är skrivna på en förpackning. Produkten finns i
Eko-Vimar Orlański erbjuda.

Redigerat:
Intressant att effektiviteten enling EU norm kan skifta mellan 91% i ett dokument och 84,5% i ett annat...
http://vvs-eksperten.dk/upload/3-orlan-wood.pdf

Jag blir också väldigt fundersam på knektens uttalande om at den skulle vara så vansinnigt mycket bättre än tex en Effecta. Tycker ju den tydligt har mer vatten/kW än effectan.

Orlan 25kW Ved 120L vatten 75L
Effecta 35kW Ved 135L Vatten 80L
Orlan 40kW Ved 185L Vatten 93L

84,5% Är med sugandefläkt.
91% Är med tryckandefläkt.

kricken_ skrev:
84,5% Är med sugandefläkt.
91% Är med tryckandefläkt.
Ahh, tack Kricken för du redde ut vad som var snurret.

Men varför gör de en ny Sugande panna med bara 84,5% när de redan har en Tryckande med 91%. :confused:

Dom kanske inte ville konstruera en helt ny panna utan bara ändrade den befintliga som hade tryckadefläkt så att den fungerade med sugande ist.

Detta är dock bara teorier från min sida, har inga som helst belägg för att det är så dom gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.