1 962 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Sänka returtempen...
Jag tänkte mest på att det inte borde vara ett bra sätt att åstadkomma det du vill dvs lägre returtemp. Har du dessutom någon form av shuntregulator kommer den att svänga närmast öppet/stängt och det gynnar inte heller ditt syfte. Även pumpens lagringar borde som du nämner slitas mer men det är nog av mindre betydelse.Mohha skrev:
Prova istället med din "dimmer" och i andra hand stryp på avstängningsventilen efter pumpen. Har du inte möjlighet att strypa vid de "sämsta" radiatorerna istället eller ställa ner kapaciteten på pumpen?
Beror det inte på vad det är för motor? De flesta elmaskiner man har i hemmet är väl i princip likströmsmotorer. Dessa fungerar utmärkt att reglera med dimmer, och så gör man också i exempelvis borrmaskiner.rog_ohl skrev:
När du skriver motorkonensator så antar jag att det är en asynkronmotor. Dessa är väl inte lika lätta att reglera på det sättet? Gamla tyristorstyrningar brukade kräva någon slags återkoppling av varvtalet. Dessutom blir motorn mycket varmare när man reglerar ner med dimmer i stället för att köra på "rätt" varvtal. Jag säger inte att det inte fungerar, men om det är en asynkronmotor kan det bli svårt att reglera med någon precision och eventuellt kan det bli värmeproblem.
Erik
Klicka här för att svara