2 815 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
skröna eller sanning?
Sida 1 av 2
Hej hopp
jag har hört det här massor av gånger nu och tänkte höra med er som är lite luttrade inom vedeldningens underbara värld!
så här säger många och jag undrar hur mycket sanning det ligger bakom detta.
"För varje grad över 20 grader man har inomhus så går det åt mycket mer ved"
varför skulle det gå åt mycket mer ved för graderna över 20 grader än graderna under 20 grader. Om det nu finns nån sån där gräns, varför är just 20 grader den magiska gränsen? Enlighten me please!
jag har hört det här massor av gånger nu och tänkte höra med er som är lite luttrade inom vedeldningens underbara värld!
så här säger många och jag undrar hur mycket sanning det ligger bakom detta.
"För varje grad över 20 grader man har inomhus så går det åt mycket mer ved"
varför skulle det gå åt mycket mer ved för graderna över 20 grader än graderna under 20 grader. Om det nu finns nån sån där gräns, varför är just 20 grader den magiska gränsen? Enlighten me please!
Förlusterna beror på skillnaden mellan temperaturen inne och temperaturen ute. Ju större temperaturskillnad desto större blir förlusterna.
Och det är sant att det inte finns nåt magiskt knä vid 20 grader när det gäller förlusterna, däremot är ju 20 det som man ser som "normal" inomhustemperatur. Men på samma sätt som ökad inomhustemperatur gör av med mer energi så sparar man på att sänka temperaturen.
Och det är sant att det inte finns nåt magiskt knä vid 20 grader när det gäller förlusterna, däremot är ju 20 det som man ser som "normal" inomhustemperatur. Men på samma sätt som ökad inomhustemperatur gör av med mer energi så sparar man på att sänka temperaturen.
ahh tack och bock för svaren
såsåå om jag tolkar rätt
det går åt mer ved när man håller 23 grader inne om det är -30 ute än om det är -15 ute? Låter ju logiskt iof
men att kurvan inte går nått magiskt exponentiellet uppåtryck vid just 20 grader
såsåå om jag tolkar rätt
det går åt mer ved när man håller 23 grader inne om det är -30 ute än om det är -15 ute? Låter ju logiskt iof
Därför att kurvorna går ihop när innetemperaturen blir densamma som utetemperaturen och folk tenderar att räkna relativt, inte absolut. Antag att med 10° skillnad går det åt 100 liter. Vid 11° går det 110 liter. En ökning 100 -> 110 = +10%. En minskning 110 - > 100 = -9%.
I faktiska liter bränsle blir det samma sak.
I faktiska liter bränsle blir det samma sak.
Jo det är ju samma sak med moms, man lägger på 25% men drar av 20...
Men det va inte det jag ifrågasatte utan "om man ökar en grad går det åt mer än vad man sparar om man sänker en grad" Och längre upp sägs det:"För varje grad över utetemperaturen går det åt mer ved i en exponentiell kurva"
Men det va inte det jag ifrågasatte utan "om man ökar en grad går det åt mer än vad man sparar om man sänker en grad" Och längre upp sägs det:"För varje grad över utetemperaturen går det åt mer ved i en exponentiell kurva"
Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag har funderat på varför det blir större värmeförluster när det blir kallare ute. Jag fattar den "praktiska" mekanismen, men jag förstår inte riktigt "hur det funkar". Suger kylen värmen ur materialet huset är byggt av? Eller beror det på att luft som sipprar in är kallare än annars?
Ursäkta om det är en dum fråga, men förklara gärna den som förstår sig på det här.
Ursäkta om det är en dum fråga, men förklara gärna den som förstår sig på det här.
Naturen strävar alltid efter jämnvikt. Din liknelse med att kylan suger värmen ur huset stämmer bra. Det är därför man strävar efter att bygga hus med god isolation eftersom mindre energi då läcker genom byggnadens konstruktion.cederbusch skrev:Ursäkta om jag lånar tråden lite. Jag har funderat på varför det blir större värmeförluster när det blir kallare ute. Jag fattar den "praktiska" mekanismen, men jag förstår inte riktigt "hur det funkar". Suger kylen värmen ur materialet huset är byggt av? Eller beror det på att luft som sipprar in är kallare än annars?
En jämförelse: Om du har en har en stålbit som du värmer med gasolbrännaren i ena änden och har andra änden i en bytta vatten så kommer vattnets temperatur att stiga. Se änden med gasolbrännaren som inne och vattnet som ute och stålbiten som en (dåligt isolerad) vägg.
Fel, fel, felcheetah1 skrev:
Om du behöver lägga i 10 klabbar för att öka temperaturen från 10 grader till 11 grader behövs det också 10 klabbar för att öka från 30 till 31! Det är som Matss säger ett linjärt samband.
Eller annorlunda uttryckt, lika mycket energi behövs för att höja temperaturen 1 grad, oavsett vilken temperatur du vill höja från!
Självklart blir det inte samma sak om man vill veta hur mycket i % som en värmeökning kostar men nu ska vi inte krångla till det