23 kW - 30 744 kr
35 kW - 34 859 kr

Verkar vara samma pannkropp som tidigare så det ska bli intressant att se hur de löst det!

• OrlanW.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skrev jag om för ett år sen, med bilder och allt ;)

Majgårdarna
Kan vara ett bra köp.Undra om dom har gjort om insläppet för primärluften?

Primären är iaf åtgärdad på pannorna med tryckande fläkt så den borde vara fixad på denna också.

http://kotly.com/download-english/Orlan%20W/Manuals/Orlan-W%20uk.pdf

Om man tittar på sista sidan i länken så ser det ut att finnas en sugfläkt med "låda" som ser ut att passa rökstosen på en äldre Orlanpanna som har tryckfläkt? Kanske har man tagit fram ett kit som gör att man kan sätta sugfläkt på äldre pannor? Eller vad kan det vara för en skorstenfläkt är det väl inte?

Redigerat:
"Primal air supply is performed via holes located in chamotte moulders. This ensures equal air distribution around the whole hearth surface"
Nu har man äntligen gjort så att primärluften tillsätts och fördelas nära glödbädden via flera hål..

Jo den nya Vidarusen ser inte så dum ut. Nya Calmarpannan (Retro) har ju bara fjuttiga 120L vedmagasin samt (i mina ögon) felaktigt intag av primärluften för att fungera optimalt. Så tror trebema att snygg look och gjutjärnsluckor ska locka nya köpare? Fler tillverkare borde kolla hur tex ETA och Fröling gjort med sina nya pannor.. Stort vedmagasin med reglerbar effekt hör framtiden till.

Åskar skrev:
Verkar bara vara en evakueringsfläkt vid påfyllning/uppstart ändå! Förhindra inrykning. Jag som hade hoppats man kunde konvertera från tryckande till sugande för driften av pannan!!!

[länk]
Dock verkar det vara samma fläkt (se manual för Orlan-W) som man använder sig av i nya pannan så kanske det går att konvertara till drift med sugfläkt för oss med tryckande? Ta bort den tryckande fläkten och bara sätta dit ett ventliationsgaller?d^_^b Skulle banne mig vara intressant att prova.. :wow:

Andreas_Hansson skrev:
Kan vara ett bra köp.Undra om dom har gjort om insläppet för primärluften?

Möjligtvis men att betala 35.000:- när Rinkaby rear Inova 30 för bara nåra tusen till är otroligt dumsnålt...

Är en helt ny pannkropp i nya Orlan W

• orlan_w_budowa_przod.jpg
    Skapa konto
  • orlan_w_budowa_tyl.jpg
    Skapa konto
Sen då -Åskar_? Va drar du för slutsats utav det? Den nya pannkroppen.

knekten skrev:
Sen då -Åskar_? Va drar du för slutsats utav det? Den nya pannkroppen.
Att de gjort ett tafatt försök att kopiera formen och gasflödet på min virvelkammare..;) Samt att man gjort en dyrare panna med försämrad verkningsgrad (84%).. 93L vatten i 35 kW:aren tyder på att det fortfarande är bara sex rökgastuber, så skorstenen blir nog varm och torr nu också.. Man får nog lägga in veden vid keramikprofilerna med silkesvantar men de har byggt bort bakpuffarna i alla fall! d^_^b

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.