2 745 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Eldning Gustavsbergs vp711
Hej har börjat elda i in gamla kombi panna då Värmepumpen vill ha för många kronor /räkning
Nu har jag lite funderingar jag har 3st justeringar på pannan.
Primärluft styrs via en regulator känner av vattentemp.
Sekundärluft tittglaset o inkast luckan.
Sen har jag spjället till rökröret.
Finns det något bra grundregel för dessa spjäll.
I Manualbladet till pannan skulle man justera primärspjället till stängt vid ca85grader.
Men har hört att det inte är bra att den eldar med strypt primärluft sotbildning.
Hade pannan på strax under 80 grader idag. lade in 3 små ved trän för lite stöd ,skulle bort.
Sen när jag kom hem var det en massa sotflager Gula flingor typ.
i hela pannan.
Jag började med att sota ur den, eldade på lite gran för att bränna bort resterna.
Nu till frågan pannan har inga tuber som rökgaserna går i utan en ganska rak väg ut i skorstenen.
Hur gör man för att hålla kvar lite värme så inte allt går till kråkorna?
Känns som att när både primärluft och rökrörs spjället är fullt öppna blir det ingen bra effekt på vattnet, eller kan det bara vara att jag är för snål med veden?
Kan man strypa spjället till rökröret?
Eldar inte mot någon tank, utan direkt mot radiatorerna .
Har säker flera frågor , men börjar så här.
Mvh
Daniel
Nu har jag lite funderingar jag har 3st justeringar på pannan.
Primärluft styrs via en regulator känner av vattentemp.
Sekundärluft tittglaset o inkast luckan.
Sen har jag spjället till rökröret.
Finns det något bra grundregel för dessa spjäll.
I Manualbladet till pannan skulle man justera primärspjället till stängt vid ca85grader.
Men har hört att det inte är bra att den eldar med strypt primärluft sotbildning.
Hade pannan på strax under 80 grader idag. lade in 3 små ved trän för lite stöd ,skulle bort.
Sen när jag kom hem var det en massa sotflager Gula flingor typ.
i hela pannan.
Jag började med att sota ur den, eldade på lite gran för att bränna bort resterna.
Nu till frågan pannan har inga tuber som rökgaserna går i utan en ganska rak väg ut i skorstenen.
Hur gör man för att hålla kvar lite värme så inte allt går till kråkorna?
Känns som att när både primärluft och rökrörs spjället är fullt öppna blir det ingen bra effekt på vattnet, eller kan det bara vara att jag är för snål med veden?
Kan man strypa spjället till rökröret?
Eldar inte mot någon tank, utan direkt mot radiatorerna .
Har säker flera frågor , men börjar så här.
Mvh
Daniel
Igen som vet något överlag på gamla pannor då ?
Måste väll finnas någon slags grundregel för syre till försel.
Jag har primären max öppen just nu.
Sekundären på ja vem vet ca 3mm glipa på luckan.
Sen spjället har jag provat med lite olika vet inte om det håller kvar någon värme om man stänger det något.
Står just nu på öppet till hälften
Eldade idag då öppnade jag nedre luckan lite gran när det bara var glöd kvar. ca 1mm på glänt. (man hör att det drar in lite mera syre)
Då förbrände den upp all glöd, inga rester kvar.
Snart dags att starta en brassa igen , om panntempen sjunkit tillräckligt mycke.
Måste väll finnas någon slags grundregel för syre till försel.
Jag har primären max öppen just nu.
Sekundären på ja vem vet ca 3mm glipa på luckan.
Sen spjället har jag provat med lite olika vet inte om det håller kvar någon värme om man stänger det något.
Står just nu på öppet till hälften
Eldade idag då öppnade jag nedre luckan lite gran när det bara var glöd kvar. ca 1mm på glänt. (man hör att det drar in lite mera syre)
Då förbrände den upp all glöd, inga rester kvar.
Snart dags att starta en brassa igen , om panntempen sjunkit tillräckligt mycke.
Kanske du skulle flytta frågan till Värmepumpar då många som valt värmepump som värmekälla även eldar i någon skit panna.
Garantera fler än du som skrämt liv i den pannan man var less på när man installerade pumpen.
Beträffande förbränningen, är det oftast mycke syre som gäller,men utan tank är det säkert svårt att hålla förbränningen bra och samtidigt inte koka pannan..
Garantera fler än du som skrämt liv i den pannan man var less på när man installerade pumpen.
Beträffande förbränningen, är det oftast mycke syre som gäller,men utan tank är det säkert svårt att hålla förbränningen bra och samtidigt inte koka pannan..
Redigerat:
Grundregeln är att det är förbjudet att elda en vedpanna utan ackumulatortankar. Dessutom är det inte tillrådligt att elda i en panna som inte är miljögodkänd.Nyhusägare skrev:
Du drar åtlöje över alla seriösa vedeldare genom att hålla på med sådan här skit.
Har du torrtoa och tömmer ut skitburken i rabatterna till exempel? Det gjorde man också för 60 år sedan.
I dag räknas värmepump som det billigaste uppvärmningssystemet. Om inte den uppvärmningen ryms i din budget kanske det vore bättre att byta hus?
Men ta och lugna ner dig lite.holmertz skrev:Grundregeln är att det är förbjudet att elda en vedpanna utan ackumulatortankar. Dessutom är det inte tillrådligt att elda i en panna som inte är miljögodkänd.
Du drar åtlöje över alla seriösa vedeldare genom att hålla på med sådan här skit.
Har du torrtoa och tömmer ut skitburken i rabatterna till exempel? Det gjorde man också för 60 år sedan.
I dag räknas värmepump som det billigaste uppvärmningssystemet. Om inte den uppvärmningen ryms i din budget kanske det vore bättre att byta hus?
Ja här var det trevliga råd och tips man fick , då klara jag mig på egen hand.
Sotan nämnde inget att man inte fick elda utan tank.
Sen säger andra att dessa gamla ska MAN INTE elda mot tank, men det är ju tycke och smak.
JA sen kan väll värmepump vara det billigaste om den var lagom stor.
Inge billigt med drift med elpatron!!!
Ja flytta kan jag ju också göra,med jag frågade om enkla råd ursäkta mig.
Sotan nämnde inget att man inte fick elda utan tank.
Sen säger andra att dessa gamla ska MAN INTE elda mot tank, men det är ju tycke och smak.
JA sen kan väll värmepump vara det billigaste om den var lagom stor.
Inge billigt med drift med elpatron!!!
Ja flytta kan jag ju också göra,med jag frågade om enkla råd ursäkta mig.
Baksätes moderator?holmertz skrev:Grundregeln är att det är förbjudet att elda en vedpanna utan ackumulatortankar. Dessutom är det inte tillrådligt att elda i en panna som inte är miljögodkänd.
Klicka här för att svara