5 458 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
koppla in garaget på befintlig vattenslinga...
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
Jag håller som bäst på att planera att garagebygge på 75 kvm som skall ta fart nu i vår. När det kommer till uppvärmningen så är det pannan i djupa veck just nu! Då vi har vattenburen värme via pelletseldning idag funderar jag på att dra in golvvärme, mest för att det inte går att ångra.
Vi har idag pannrum/tvättsuga i ett fristående hus, och en kulvert därimellan på ca 10 m. Garaget kommer på samma avstånd, fast på andra sidan huset, om ni är med. Att dra en ny kulvert till garget blir då ca 30 - 35 m, och för mycket pengar. Inkommande vatten går in mitt på boningshuset till under handfatet på toaletten och även värmerör passerar här.
(endast * markerar hus. ,,,, är endast för att få skissen rätt )
***.*
**** pannrum/tvättstuga
,,,,,,,, ********
,,,,,,,, ******** Boningshus (127 kvm i två plan)
,,,,,,,, ********
**** Garage
Nu till min fråga. Är det då möjligt att bryta värmekretsens returrör här (under handfatet), koppla på en ny kulvertslang(gärna 3 pipig) och köra ut värmevatten samt friskvatten till garagets golvvärme, eller tappar jag för mycket på detta? På vvs firman hävdade de att temperaturen på vattnet kunde vara för låg för garaget då, men tanken är att endast ge grundvärme på ca 10-15 grader(eller vad som är brukligt). Min tanke är att man kanske behöver ta tempen på returvattnet inne vid pannan nu på vintern, för att se om det räcker till?
Mycket tacksam för all input i detta ämne då jag behöver komma till ett beslut ganska snart!
(skall kanske tilläggas att jag bor på västkusten när vattnet, vilket väl bidrar en del till att hålla borta de värsta temperaturdipparna)
mvh Fredrik
Jag håller som bäst på att planera att garagebygge på 75 kvm som skall ta fart nu i vår. När det kommer till uppvärmningen så är det pannan i djupa veck just nu! Då vi har vattenburen värme via pelletseldning idag funderar jag på att dra in golvvärme, mest för att det inte går att ångra.
Vi har idag pannrum/tvättsuga i ett fristående hus, och en kulvert därimellan på ca 10 m. Garaget kommer på samma avstånd, fast på andra sidan huset, om ni är med. Att dra en ny kulvert till garget blir då ca 30 - 35 m, och för mycket pengar. Inkommande vatten går in mitt på boningshuset till under handfatet på toaletten och även värmerör passerar här.
(endast * markerar hus. ,,,, är endast för att få skissen rätt )
***.*
**** pannrum/tvättstuga
,,,,,,,, ********
,,,,,,,, ******** Boningshus (127 kvm i två plan)
,,,,,,,, ********
**** Garage
Nu till min fråga. Är det då möjligt att bryta värmekretsens returrör här (under handfatet), koppla på en ny kulvertslang(gärna 3 pipig) och köra ut värmevatten samt friskvatten till garagets golvvärme, eller tappar jag för mycket på detta? På vvs firman hävdade de att temperaturen på vattnet kunde vara för låg för garaget då, men tanken är att endast ge grundvärme på ca 10-15 grader(eller vad som är brukligt). Min tanke är att man kanske behöver ta tempen på returvattnet inne vid pannan nu på vintern, för att se om det räcker till?
Mycket tacksam för all input i detta ämne då jag behöver komma till ett beslut ganska snart!
(skall kanske tilläggas att jag bor på västkusten när vattnet, vilket väl bidrar en del till att hålla borta de värsta temperaturdipparna)
mvh Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jo, men då menar du väl en slinga från pannan till garage, och en från pannan till hus?
Men jag fattar nog fel, för det där med glykol är överkurs för mig, vad tjänar man på det?
Men jag fattar nog fel, för det där med glykol är överkurs för mig, vad tjänar man på det?
Returtempen räcker gott för att värma garaget Sätt en shunt (med tex termomatik CBJ) i boningshuset som styrs av tempen i garaget så skickar du bara dit så mycket värme som behövs för att hålla inställd temp och minimerar förlusterna.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Det låter ju vettigt. Men utan parallellkopplingen så måste väl hela slingan, inkl huset ha glykol? det är ju ett cirkulerande system:S
Att sätta in den typen av shunt verkar ju fiffigt. Antar att det är mest brukligt att lägga garaget på runt 12 grader som en grundtemp, för att ösa på med en värmefläkt när man skall ut och grejja. Blir kanske lite väl lyxigt att ha 18 grader hela tiden.
Att sätta in den typen av shunt verkar ju fiffigt. Antar att det är mest brukligt att lägga garaget på runt 12 grader som en grundtemp, för att ösa på med en värmefläkt när man skall ut och grejja. Blir kanske lite väl lyxigt att ha 18 grader hela tiden.
Ja det går alldeles utmärkt för det har vi använt i 10 år i garaget. Om bilen tvättats och man sätter på aerotempern är den torr snabbt.Lars K skrev:
Pga att vi behövde platsen där den stod har vi tagit bort den nu, men jag saknar den ibland.
Nu har vi däremot skaffat en dieselvärmare på 15 kW och den är lätt att flytta till det utrymme som vi önskar behaglig temperatur, som uthus, fähus och snickebod.
//Bosse
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Om man kör det upplägget som jag beskrivit. Har man då i framtiden möjlighet att lägga en solfångare på taket, köra den mot en acc tank i garaget, köra på solfångarvärmen på framledning i garageplattan och låta resten återcirkulera till pannan via huset. Då borde ju vattnet vara varmare när det kommer tillbaka och pelletseldningen fungerar som stödsystem? Antar att strypventilen som beskrevs tidigare kan ställa till det då, men då får den åka väck. Rätt eller fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hmmm, för då skall jag vara ute och sola mig ?? förklara gärna lite närmare
Vilken returtemp har du då till aerotempern och hur varmt kan du få det i garaget på rimlig tid`? Jag funderar på någon liknande lösning som sweFredrik, med golvvärme som grundvärme ca 10-15 grader och en aerotemper för att snabbt kunna få upp värmen när man ska greja i garaget. Jag har idag bara radiatorer i huset och har en retur på någonstans mellan 30 och 40 grader lite beroende på hur kallt det är ute. Räcker den temperaturen till gv + aerotemper?Bosse_A skrev:Ja det går alldeles utmärkt för det har vi använt i 10 år i garaget. Om bilen tvättats och man sätter på aerotempern är den torr snabbt.
Pga att vi behövde platsen där den stod har vi tagit bort den nu, men jag saknar den ibland.
Nu har vi däremot skaffat en dieselvärmare på 15 kW och den är lätt att flytta till det utrymme som vi önskar behaglig temperatur, som uthus, fähus och snickebod.
//Bosse
Hur stort garage har du? Vad hade du för aerotemper och hur lång tid tig det att få upp temperaturen? Vad hade du för grundvärme?