Efter flera år av beslutsångest och en rad totala helomvändningar har det nu äntligen hänt! Vi har beställt en Tulikivi ;D
Det blev till sist en hörnmodell KTU1403/1 heter den http://www.tulikivi.se/www/tltuote.nsf/SE2/KTU1403_1?OpenDocument&id=Classico

Den beställdes sista veckan i september. Tyvärr ganska lång leveranstid dock >:(

Den skickas från Finland i månadskiftet okt/nov. Installationen utförs veckan efter att ugnen levererats.
Eftersom vi har torpargrund måste de såga upp golvet och sedan mura upp ett fundament först. De sa att totalt skulle det ta ca 3 - 4 dagar att installera allt. Inkl. fundament, mura ugn, montera skorsten, lägga plattor osv...

Så nu får det gärna bli kallt för min del :D Jag räknar med att kunna värma hela huset med eldningen i ugnen. Jag ligger ungefär på ca 3 kW toppeffektbehov vid DUT (-20). Ugnen ger mig lika mycket påstås det om man snitteldar morgon och kväll?

Sen ska man lära sig att elda också. Det tar väl ett tag som allt annat.

Vi är i alla fall grymt nöjda och oerhört förväntansfulla :)

Man får gratulera. Se nu till att du eldar torr ved bara :)

Är det inte bättre att vara lite smånöjd i detta skede, för att sedan bli grymt nöjd när värmen kommer i "stua" ?  ;)

Okej då, vi får väl vänta till värme kommer innan vi kan säga "grymt nöjda" ;)

Nu är det dags ;D

De har gjutit fundamentet klart förra veckan och igår kom Tulikivin :D

På måndag monterar de ugnen och tisdag skorstenen. Sen är det till bara att fira på ;)

Jag har en bekant som har en liknande ugn. Denna har tyvärr spruckit!!! Anledningen var för att han eldat för hårt för tidigt enligt experterna?
De hade sagt att 6 veckors torktid och inkörningstid var brukligt?

I bruksanvisningen står det doch att ugnen skall torka ut med fritt skorstensdrag och öppna spjäll i 3 dygn innan första tändningen :-/
Dag 4 skall man börja elda in ugnen Detta görs i 3 - 4 dagar. Sedan är ugnen inkörd :)

Jag vet inte riktigt vad man ska lita på? Vore ju förfärligt tråkigt om den skulle spricka :(

Jag hör av mig när den är installerad och berättar mer 8-)

Jaha, då var allt klart då :D

Nu väntar vi bara p åatt få börja inkörningen ;)

Det blev snuskigt bra :)

Tråkigt bara att vänta på uttorkningen >:(

Ingen med erfarenhet av Tulikivi installation? Hur länge väntade ni?

Kul för er med ny spis!! Får man fråga var det landade kostnadsmässigt inklusive allt?

/Elin, också pyroman

Ja, 92 000 kr från återförsäljaren!!!

Ugn=57 000 kr
Skorsten= 14 000 kr
Fundament= 6 000 kr
Montage, taksteg, täljstensplattor etc...= 15 000 kr

Därutöver tillkom 8 mm Mineritskiva med vit strukturfärg= 1 500 kr
Grovis= 500 kr
Vedkorg= 400 kr
Kolraka m.m= 800 kr
Sotare= 1 500 kr
Bygganmälan= 1 000 kr

Ytterligare 5 700 kr alltså >:(

Slutsumma=97 700 kr :-[

Men jösses vad trevligt det blev ;) Återstår nu bara att "börja elda" :D

Men ibland undrar man ju verkligen vad man gett sig in på? Jag menar + 11 grader den 6 december!!! Vart är vi på väg :-/

Installerade de själva till det priset? För visst har Tuulikivi ett "totalkoncept"?

/Elin

Ja, alltså återförsäljaren installerade ugn, skorsten samt gjöt fundament och satte plattor etc. Allt detta för 92 000 kr

Själv gjorde jag bara den brandsäkra väggen bakom själva Tulikivin.

Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att de tog 5 700 kr för att montera ugnen.

Kanonbra att få se dina kostnader. Vi funderar på en Contura då vi mest ska elda för mysfaktorns skull men det är ju bra att få värme också. Vi kommer att ha en luftvärmepump och det gör ju att energikostnaderna blir ganska billiga ändå. Vi har också torpargrund. Men det beror väl på ugnens vikt antar jag om man behöver fundament under eller ej. Er kanske väger mycket mer än en Contura? Hoppas ni trivt med er nya Tulikivi nu då! :)

Steff skrev:
Vore ju förfärligt tråkigt om den skulle spricka :(
Vad menar du med att spricka, själva täljstensblocken lär inte spricka?
Däremot har jag sett mikroskopiska sprickor i fogarna. Men det gör inget eftersom blocken ändå är ihopsatta med plattjärn och lim emellan.
Fogen är där mest bara för syns skull.

Min spis nedan förresten, den första (1990) i Blekinge.

M

• tulikivi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, min Tulikivi väger över ett och ett halvt ton!!! Alltså nästan 1 600 kg + skorstenen ;)

En Contura väger ju bara ca 150-250 kg och kan utan problem stå direkt på golvet utan något fundament :)

Att jämföra med t e x ett akvarium på några hundra liter, vilket inte är så ovanligt. De brukar väga runt 500 kg. Jag har aldrig hört att någon murat fundament för det?

Personligen tror inte jag heller att täljstensblocken lär spricka ifall jag börjar elda den :-? Men man blir ju lite osäker när en del säger si och andra så >:(

Förresten är det ändå för varmt för att elda nu, så det blir till att vänta på kylan :)

I fredags började jag inkörningen av ugnen ;D

Allt avlöpte smärtfritt. Första gången skulle man bara elda ett par vedträn. Det blev ju knappt "lågor"? Igår kunde jag dock lägga in 4-5 vedträn :) Då blev det riktig känsla iallafall. Total brinntid ca 1,5 timme. Stenen blev lite ljummen efter ca 2-2,5 timme.

Men eftersom det kan bli upp emot 70-80 grader på ytan antar jag att det går att stänka på rätt rejält med brasor?
De säger ca 13 kg ved per dygn är max. Borde motsvara ca 15 vedklabbar av normal storlek, 2-3 ordentliga inlägg?

Ska väl lugna mig lite till med elda den för hårt bara? Roligt är det iallafall.

Passa på att gratulera till nya exklusiva "ugnen" först..

Eftersom det var en stor investering du/ni gjort så undrar jag lite över er/din bostadsyta, värmesystem, elförbrukning, planlösning, menar för 100k räcker ju bra långt om man säger att man ska byta ifrån direkt el till ett alt. värmesystem.

Även intressant och få veta om den "betalat" sig via lägre elförbrukning efter en viss tids användning.

ps. nå´n bild på finugnen vore ju inte fel att se heller :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.