Sisi senor:) ska förlänga min i sommar faktiskt. Har 3 eller 4 sektioner kvar faktiskt men då blir det att göra någon anordning för sotarn.

När jag tog bort låsmuttern på dragbegränsaren så gick den att maxställa på 42 Pa i drag och det verkar också vara nära gränsen av vad skorstenen mäktar med vid acceptabel rökgastemperatur. Så nu fungerar dragbegränsaren mest som en broms om förbränningen skulle braka iväg. Brinner ännu jämnare nu när pannan blivit varm och uppnått driftfas. Fördelarna med det kraftigare draget är att risken för inrykning vid påfyllning/uppstart är helt borta nu samt att det irriterande onödiga "kalldraget" in till pannrummet via tilluftsöppningen nu är betydligt mindre. Så blir det ytterligare ombyggnader nu så blir det nog en sugfläkt till pannan. Montera in den på rökröret mellan panna och skorsten och då ta bort den tryckande fläkten. För visst borde pannan klara det lilla "vacuum" som sugfläkten skapar? Eller finns även den aspekten med i en sugfläktpanna?

pr95 skrev:
Det gör att pannans kostnad stiger och är en av förklaringarna till att en panna med mera avancerad styrning blir dyrare att tillverka -
men så förbränner de veden optimalt under hela cykeln
När jag kollade hur stort undertryck /drag jag har i pannan ligger det på ca-50pa
ännu högre vid start -varvar ner när rgt stiger över x värde ,dragregulator är ställd på ca-25pa
ETA har väl styrning av fläkt ?eller hur är det -ap-

mvh pr95
Vad har du för panna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.