Kör med den med 500L med vvb i serie med din 1300L så slipper du "spakar" om mellan sommar och vinterläge

Man bör koppla så man alltid kan utnyttja sina ackumulatortankar alla tider på året

Bara ren nyfikenhet, varför skippa ena 500L-tanken?

1800L är mindre än 2300L, och i min värld är 2300 bättre än 1800 :rolleyes:

/R

ok..
Jag kan inte koppla som du därför skippar jag 1 tank. Jag hade inte kollat så noga, dom är olika. Höjden på anslutningar stämmer inte så en paralellkoppling går ju inte. Sen är det av utrymmesskäl. Visst struntar jag i utrymmet så kan jag ju koppla i serie. Men det kanske blir för trögt? Bara stänga av tank utan vvb på sommaren.

Okej, ja det är ju ingen större svårighet att svetsa in nya muffar/anslutningar om så behövs på en tank

Men är du helt säker att höjderna är ett problem om du väljer att parallellkoppa 500L-tankarna?

Ackumulatortankar är nästan alltid en kompromiss med utrymmet

Köra alla 3 i serie och koppla bort den sista på sommaren är en kompromiss som som ändå fungerar, värmebehovet är ändå större på vintern så har du har mer volym än 1800L så är det ju fördel ändå

/R

Jag har fått för mej att om det ska vara parallellkopplat så ska dom vara lika som bär för att kunna arbeta bra ihop. Om anslutningarna inte sitter bra så blir det svårt med jämnvikt? Men så noga kanske jag inte bör vara. Jag kan lösa platsbristen då tvättstugan är stor men jag vet inte om jag kan lösa min fru.

Har du fått igång ditt system än?

CHEMAS skrev:
Har du fått igång ditt system än?
Jag var ett par prylar kort och fick beställa, de har nu kommit, men då gick jag och blev sjuk :(

Och frugan har haft en förmåga att strategiskt nog hålla sig borta på tjänsteresa nere i fjollträsk på veckorna så jag har mest fått valla barnen själv om veckorna, och nästa vecka blir det samma visa igen...

Men nu är jag på benen igen så nu i veckan får jag knopa på om nätterna lite när barnen har nattats :D

Känns som ilningar ända in i benmärgen varje gång man går förbi elmätaren nu :eek:

/R

Uppdatering:

Byggde som rog_ohl gjort. Funkat hur bra som helst! Hur det skulle funka på sommaren va min nästa "kick". TYVÄRR gick beredaren i den stora tanken(1:a tanken) läck i förrgår och fick koppla bort beredaren. :( Skaffat en elberedare som ska kopplas in då det tar lång tid att få varmvatten nu. Måste ju värma upp 1300L först. Till våren/sommaren blir det att vända på kopplingen till/från pannan eller bara koppla allt parallellt. Tyvärr. Kan dock rekommendera rog_ohlkopplet för dom som står inför samma val som jag gjorde.

På tal om elberedare: Någon som kopplat en sån efter blandningsventilen som är till beredaren/slingan i acktanken? Det jag tänker på är att om man eldar upp tanken så reglerar ju blandningsventilen så att man inte får in för varmt vatten i elberedaren. Det jag tänker på är att jag läst någonstans att det inte är bra att skicka in varmare än 80 grader i elberedaren?

Lägesrapport

Nu har jag eldat på i några månader i min anläggning kopplat på det sätt som beskrivits tidigare, och det funkar helt otroligt bra, helt enligt förväntan och beräkning vad gäller förväntad prestanda :D

/R

Jag vill ha en ny tank med beredare. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.