Tjenna!

Är i stånd att skaffa ny panna o brännare.
För stunden känns det som CTC Ecoflex, Värbaronen Pellmax/VikingBIO eller CombiFire/Janfire är det som jag väljer mellan.

Dom är ju lite annorlunda. Ecoflexen tycks innehålla mer funktionallitet än dom andra.
Pellmax känns enkel och kanske därmed robust. Förådsberedare eller värmeväxlare. Janfire o Ecoflex har underhålls eld, medan VikingBIO bara "kallstart" etc. etc.

Är det någon som har mer argument för den ena, andra eller tredje?
Är det stor skillnad i effektivitet? Är Ecoflexen problematiskt komplicerad?
Kommunalt vatten med hårdhet 5-6, är det ett problem för värmeväxlare?

Ge mig lite positiva och negativa argument!!

mvh
tommy

H
Ecoflex alla gånger. Billigast och bäst. CTC är ett bra företag om det skulle bli några problem. VB spelar ett par divisioner under de andra alternativen.

Jämtkraft säljer Biomatic 20+ för 39000:- nu, Dom har annons på blocket..
Den bör vara utrustad med både spaksotning o askkomprimering samt nya kedjedriften till brännaren.... Den skulle jag valt före Ecoflexen

Jämtkraft känns lite distant, med tanke på att jag bor i Skåne.
Hursomhelst, så är inte det den gamla varianten av 20+? Inte för att det spelar så stor roll.

Ja de är den utgående utan lamda o automatisk sotning, Men den ska ha spaksotning om dom inte har ett gäng pannor som är över ett år ståndes..
Bör inte vara några problem att köpa pannan av dom o sedan leja alt installera den själv, Justeringen behöver du bara en hushållsvåg för att göra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.