4 022 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Luftförbrukning vedkamin.
Har för mej att jag har sett siffran 10 kbm per kilo ved...
Om du har möjlighet att dra fram luft till kaminen utifrån och slippa suga ut varm luft så ökar du verkningsgraden, för svärfar gjorde det stor skillnad då han gjorde så.
Om du har möjlighet att dra fram luft till kaminen utifrån och slippa suga ut varm luft så ökar du verkningsgraden, för svärfar gjorde det stor skillnad då han gjorde så.
Om man gjuter plattan brukar det inte vara några större problem. Men som mina bekanta som bygger med torpargrund kan det betyda otättheter i genomföringen. Samt att man blir tvungen att använda plåt som kaminen ska stå på. Härdat glas är svår att borra i!
Man kan ju ha klinkergolv också....kamilenski skrev:
Tar du tex Contura-kaminerna (500 och 600-serien) så ställer man dom inte på glasskivan. Spisen har en egen fot och glasskivan går att ta bort (om man gjort rätt). Man behöver inte såga i glaset för att kunna ha tilluft.kamilenski skrev:
Torr ved innehåller ca. 50%kol-
För fullständig förbränning av 1kg kol behövs i teorin 2,67kg syre,denna syremängd finns i 11,6kg luft eller 8,96m2 luft.
(förluster får man med för lite luft =ofullständig förb.överskott av luft drar med sig värme =eldning för kråkor)
Ett visst överskott behövs för att alla kolatomer ska "träffa"syreatomer
mvh pr95
För fullständig förbränning av 1kg kol behövs i teorin 2,67kg syre,denna syremängd finns i 11,6kg luft eller 8,96m2 luft.
(förluster får man med för lite luft =ofullständig förb.överskott av luft drar med sig värme =eldning för kråkor)
Ett visst överskott behövs för att alla kolatomer ska "träffa"syreatomer
mvh pr95
Klicka här för att svara