Har ett bekymmer med min varmvatten cirkulation som jag skulle behöva få hälp att lösa. Problemet är att när jag har igång cirkpumpen och eldar upp tankarna till 95 hela vägen så blir varmvattnet också 95 grader och tillslut löser ventilerna ut och börjar nu bli less på detta. Bifogar en bild på hur det är kopplat. Inga backventiler är monterat och misstänker att det är det som är problemet. Var bör jag montera backventiler för att få detta att funka? Den nedre slingan är tänkt till förvärmning.

Har bytt den övre ventilen som ESBE sa inte skulle funka för VVC, så nu sitter det 2st ventiler från ESBE som är för VVC men ingen skillnad, samma sak händer ändå. HJÄLP!

• vvc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en sådan här lösning på min VVC krets.

/Morgan
VVC.jpg

Jag märkte rätt fort oxo att det cirkulerade vattnet blev skållhett, vilket inte tilltalade mej med småbarn som spolar vatten...

Först kopplade jag en timer för att begränsa tiden, om den bara cirkulerar en stund, så hinner inte vattnet bli så varmt, men då var problemet att "vanliga" timers har för få till/frånslag och oftast så hade man inte varmvatten direkt iaf

Då dissikerade jag min gamla vv-beredare som skulle på skroten och tog termostaten från den. Jag kopplade givaren på vvc-returröret och nu kan jag styra vvc-pumpen, så det startar när vattnet är "kallt" och stannar då det är "varmt", så nu står den inte och cirkulerar till det är skållhett.

Hoppas du får till det!

C
Finns även tempstyrda ventiler som är avsedda för vvc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.