Jag har precis köpt en Contura 650 braskamin och min svärfar har 6 meter skorsten ny i kartong som vi kan få. Kanalen i den är 130mm. Rekommenderad diameter är 140-160mm och minsta längd på skorstenen 3,5 meter. Vår skorsten blir minst 7 meter lång och helt rak. Vågar jag använda den mindre dimensionen dvs 130mm, vilket skulle spara oss mycket pengar?

Jag vet inte exakt vilken effekt din braskamin har men min kollega kör en vanlig 5-10kw braskamin på ett Ø110 rör och det funkar utmärkt.

OK, min kamin ger 3-9kW enligt specen.

Det borde inte vara något problem med 130mm.
Kolla med sotaren om du är osäker, det är han som ska godkänna installationen in the end.

skogason skrev:
Det borde inte vara något problem med 130mm.
Kolla med sotaren om du är osäker, det är han som ska godkänna installationen in the end.
Sotaren vill ha ryggen fri och rekommenderar inget annat än det som står i monteringsanvisningen till kaminen. Nu har alla jag frågat sagt att de tror det ska fungera så jag kör på den skorsten jag har. Värt ett försök.

650 haren stor lucka vilket kan ge risk för framrykning när du öppnar luckan . Väntar du tills veden är i "glödstadiet" innan du lägger in nästa vedpåfyllning kommer det att gå bra. Och vad föranleder egentligen att öppna den innan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.