Hej
för att skorstenen (metallrör) från vår vattenmantlade vedkamin i huset vi håller på att bygga ska komma rätt i våningsplanen ovanför skulle vi behöva förskjuta den ca 70 cm. Enklast (och snyggast) vore ju att gå rakt upp till taket i våningen där kaminen står och där förskjuta den med två nittigradersvinklar. Nu vet jag ju hur mycket man tappar i effekt med snäva vinklar i ventilationsinstallationer så frågan är om man tappar för mycket "drag" om man gör såhär?
Hälsningar
Stenper

liten undran hur ska det gå å sota ?
ska du ha 2 st 90 böjar måste du ha sotluckor i böjarna
bästa är nog å fråga din sotare

enligt sotaren som va här o kollade så gjorde 1st 90 graders vinkel att man tappade lika mycke som 3 meter skorstens höjd gör för draget

Om ovan stämmer - vid 6m skorstensrör med 2 x 90 grader = ingen drag? Planera för skorstensfläkt om du har kort skorsten :)
gaia

Hej, jag talade med sotarn som sa att med 2 nittigradare får man nog se kaminen som en prydnad.... Men det verkar inte helt enkelt det här med skorsten, talade med en som verkar veta mycket om skorstenar hos Nälden (NVI) skorstenar. Enligt honom var det inte klart att en skorsten med större diameter skulle ge bättre drag än en med mindre, det verkar vara en optimering vad gäller kamintyp, diameter och skorstenens längd och eventuella böjar! Våran skorsten blir ca 9,5 meter och har numera bara två 15 gradersböjar för att komma närmare väggen!
Stenper

El_-micke skrev:
enligt sotaren som va här o kollade så gjorde 1st 90 graders vinkel att man tappade lika mycke som 3 meter skorstens höjd gör för draget
Slutsats: om man har fler böjar ska skorstenen var längre.

Stenper skrev:
Hej, jag talade med sotarn som sa att med 2 nittigradare får man nog se kaminen som en prydnad.... Stenper
Med detta resonemang skulle en kakelugn vara omöjlig att elda i då.
Där går ju röken både genom böjar och vänder ner för att sedan åter böja av uppåt.

Sådana är reglerna för denna typ av skorsten. Har du en böj du inte kan sota förbi så ska där sitta en renslucka. Under rensluckan ska det finnas ett askfång i obrännbartmaterial. När en böj anses osotbar avgör sotaren som jag förstår det.

Jag har tre 90gradare efter min gamla vedspis, och det funkar! Skorstenen är en åtta-nio meter hög gråstensmur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.