Spanar på en tio år gammal Atmos och ringde företaget för lite info. De skrek att samtliga underförbränningspannor från den tiden håller inte mer än tio år, så den bör vara mer eller mindre slut nu.

Tekniken var ny för tio år sen, och därför ska de tydligen inte hålla.

Nån som vet något om detta?

Underförbränning är en gammalmodig teknik, idag använder väl alla omvänd förbränning?!

Dom talar inte så gott om egna pannan om den inte håller mer än 10 år...

Min Solo Plus från 1989 (med omvänd förbränning) är i nyskick efter andra keramikbytet...

Fan, jag har glömt bränn-uttrycken.. Hur mycket sämre verkningsgrad kan man räkna på på underförbränning jmf omvänd? Och.. vad var nu överförbränning?

11Lollo skrev:
Fan, jag har glömt bränn-uttrycken.. Hur mycket sämre verkningsgrad kan man räkna på på underförbränning jmf omvänd? Och.. vad var nu överförbränning?
Här finns det att läsa om de olika principerna:
http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html

Majgårdarna
Matss skrev:
Min Solo Plus från 1989 (med omvänd förbränning) är i nyskick efter andra keramikbytet...
Det är omöjligt en svetsad plåtpanna håller max 15 år ;)
Jag läste det i ett reklamblad..

Samtidigt som medelåldern på pannorna i sverige är (var, det är några år sen det sas) 25-30 år...

H
Ja kombipanna med oljebrännare brukar kunna hålla både 40 och 50 år. Blir inte mycket kondens och rost i en sådan som körs hela året runt för varmvattet.:)

Samtidigt förstår jag inte riktigt iden bakom att köpa en uttjänt vedpanna. Finns det redan tank, laddpumpar och fungerande godkänd skorsten så det bara är att plugga in en gammal panna. Går ju inte att elda bara med en panna.

Jag skulle gärna kombinera pelletsen med en enklare vedanläggning också men 50-60 tusen snyter man inte fram så lätt så det får vara.
Pellets däremot går ju att komma igång billigt med. 3000 för en beg oljepanna och 5000 för en beg brännare, sotarbesiktning och så är man upenrunning.

Jag skulle aldrig i livet köpa en gammal atmos panna. Min läcker vatten nu, 12 år efter installationen, varav 4 år med ägare som körde mest med elpatronen. När jag ringde till atmos för 3 år sedan och frågade efter elektronik så hade de begagnade elektronikkort till salu...
..så en sak var sämre kvalitet på en elektroniken, vedpannan självt. Sen dess har jag ansett pannan gå på lånad tid, och nu dog den.

Nu så påstod de att anledningen till att pannan läcker är att själva handtaget till vedluckan inte är regelbundet smort med kopparpasta. Ta den om rödluvan också. Var tvungen att spy lite galla över dem, men köp för guds skull inte en gammal atmos panna. För min del så blir det INTE en ny heller..

_ap_
Nu har inte det här med just en Atmos att göra men är ändå tänkvärt.
Man hör ibland snack om plåtpannor som rostat sönder på under 10år medans vissa håller
över 30.
I österrike gäller inte pannans korrosionsgarantier om man inte gör första systemfyllningen
med kontrollerat vatten och använder sig av slutet system för att minska syresättningen av
vattnet.

Kan skillnader på vatten kvalitén vara en bidragande orsak till varför vissa pannor håller och andra inte?

Kanske vi ska öppna en ny tråd för att diskutera detta vidare..

_ap_ skrev:
Kan skillnader på vatten kvalitén vara en bidragande orsak till varför vissa pannor håller och andra inte?
Mycket troligt. Eller läckande påfyllningsventiler, eller "skättfyllning"...

Majgårdarna
En kollegas ctc panna började läcka efter 6 år. Det var en omstart i en svets som var dålig.
Fixat nu och riktigt svetsat :)

Har hört en till som har haft en ctc som börjat läcka

Rev ut min gamla Atmos panna förra året som var ifrån 94-95.. Var väl inget större fel på den förutom att den var lite för klen och oeffektiv..

Grannen rev ut sin Euronom vedpanna "plåtpanna" i samma veva som hade passerat 20 år strecket, även den funkade utmärkt men han var trött på ved..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.