4 061 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
expansionskärl// tryckärl?
Sida 1 av 2
Ska göra om min anläggning, står då inför ett iofs. litet val i det hela.
Ska man ha slutet system med tryckärl i källaren, eller satsa på kärl på vinden, har 2000 liter i systemet så det handlar om ca 100 l. resp. 200 l. om jag väljer tryckärl.
Säkras såklart med kärlet i källaren, men funktionsmässigt??
Ska man ha slutet system med tryckärl i källaren, eller satsa på kärl på vinden, har 2000 liter i systemet så det handlar om ca 100 l. resp. 200 l. om jag väljer tryckärl.
Säkras såklart med kärlet i källaren, men funktionsmässigt??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ingen skillnad, det är mera tyckande ungefär som PC-Mac och Aftonbladet-Expressen
Protte
Protte
Finns väl en del skillnader
Tryckkärlet har en kortare livslängd, tar större plats
Öppet kärl ger möjlighet att bygga helt självavluftande utan krånglande luftventiler, systemet kan koka utan att man behöver fylla vatten, finns en mikroskopisk risk att det börjar läcka vatten från vinden (löses genom att ställa det i källaren)
Tryckkärlet har en kortare livslängd, tar större plats
Öppet kärl ger möjlighet att bygga helt självavluftande utan krånglande luftventiler, systemet kan koka utan att man behöver fylla vatten, finns en mikroskopisk risk att det börjar läcka vatten från vinden (löses genom att ställa det i källaren)
Livslängd - skillnad? i år? Undrar jag som har slutet ....
Tackar för alla svar, som sagt så verkar det trots allt lite "bökigare" med tryckärl med dessa ventiler som bör till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag undrar vilka luftventiler som krånglar.
Jag tog bort mitt öppna för det var för litet då verkstans radiatorsystem kopplades ihop med huset OCH att jag planerar en passage där rören gick upp på kallvindan.
Protte
Jag tog bort mitt öppna för det var för litet då verkstans radiatorsystem kopplades ihop med huset OCH att jag planerar en passage där rören gick upp på kallvindan.
Protte
Alla autoluftare jag sett kleggar igen med tiden och slutar fungera.
Sen går det naturligtvis att bygga ett vedsystem med tryckkärl som funkar över tid, men det är inget som medelröris fixar. Bara en sån sak som att sätta det på kalla sidan verkar ju omöjligt och lyckas man med det så hamnar säkerhetsventilen också där med 98% säkerhet...
Sen går det naturligtvis att bygga ett vedsystem med tryckkärl som funkar över tid, men det är inget som medelröris fixar. Bara en sån sak som att sätta det på kalla sidan verkar ju omöjligt och lyckas man med det så hamnar säkerhetsventilen också där med 98% säkerhet...
Vad är det som gör att dom kleggar igen?Matss skrev:
Jag gissar att dom du sett suttit på ett dåligt konstruerar öppet
system.
Bara för att man har slutet behöver man inte sätta autoluftare,
det är ju endast första dagarna som dom gör nytta sen ska ju luften vara borta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Luftare har väl inget att göra med expansionen, luftare sätts där rören måste gå upp och ned igen, t.ex över en dörr.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Likväl måste man ha avluftning om man går upp sedan ned igen på något rör i värmekretsen oavsett...
I min verkstad kommer det in en kulvert och för att skydda rören så går de i taket i lite olika nivåer så det sitter en massa avluftningar, hur jag skulle klara mig utan dessa med öppet kärl vet jag inte.
Får man börja med värmerören när man bygger och ta 100% hänsyn till dessa så kan man ha slutet kärl och enbart lufta på elementen (så fungerar mitt hus), inga automater eller speciella avluftare öht.
Protte
I min verkstad kommer det in en kulvert och för att skydda rören så går de i taket i lite olika nivåer så det sitter en massa avluftningar, hur jag skulle klara mig utan dessa med öppet kärl vet jag inte.
Får man börja med värmerören när man bygger och ta 100% hänsyn till dessa så kan man ha slutet kärl och enbart lufta på elementen (så fungerar mitt hus), inga automater eller speciella avluftare öht.
Protte