snyggt :).
Siktröret verkar vara väl isolerad eftersom varmare vatten i röret påverkar inte den kallare vatten utanför. Och varför laddning från pannan görs inte i toppen på tanken? Design verkar ha tagit över fysiken och ...... ökat verkningsgraden?
Fattar inget trots fina animationer :). Hade för mej att siktningen går bättre om man inte skapar onödigt kraftiga strömmar med olika temp. Siktröret? Qe?
gaia

Majgårdarna
Håller med.
Mysko

Låter som en extremt dyr tank till att börja med..

Domdär skiktningsrören verkar vara någon form av värmeväxlare om jag fattar det rätt,
är tveksam till att dom klarar högre effekter. Men funkar säkert fint till solpaneler..

Känns som en otroligt dålig investering iaf, dåligt isolerad är den också.

Finns det någon som har testat en tank med skiktrör?

Jag funderar på att skaffa en 750 liters tank och koppla med en 3000 liters slavtank. Värmekälla blir ved och sol. Jag fick ett pris på runt 15 ink. moms på en oisolerad skiktrörstank på 750 liter. Känns ungefär som samma prisnivå som en likvärdig med slingor istället..

Någon som vet om det stämmer, som de påstår, att det ska bli bättre skiktning?

Skulle vilja veta hur det där skiktröret ser ut i detalj "kolonnprincipen" är det som en destillatorkolonn då ?

Sen är det som sagt några konstigheter:
1) Kallt returvatten från varmvattenberedningen skall ju i princip alltid ner i tankbotten. (Löses ju bäst med tappvattenautomat).
2) Laddning från panna skall som sagt alltid upp i tanktoppen.
3) Vad händer om till skillnad i videon både solfångare & panna är aktiva samtidigt / Likartat om både radiatorkretsen pumpat och varmvatten tappas samtidigt ?

Stratifieringsrör behövs ju bara på sådant som trycks in i tanken där man inte kan förutsäga tempen på det inmatade i förhållande till tankens temp. (Pannan matar ju "alltid" med högsta möjliga temp, och inkommande KV lär alltid vara lägre än tankbottentemp.)
mao för att fördela radiatorretur och inmatad solfångarkretsvärme.

Jag har blivit såld på denna och beställer idag. Vet inte mycket om detta dock men efter samtal med produktutvecklaren och egna funderingar så blir det en skiktrörstank för mig. Kommer att köra med en lohberger kökspanna som har ganska låg effekt i sammanhanget och solfångare. Den stora vinsten med denna tank ligger nog i solvärmedelen som ger mer effekt genom att värmen förs upp i topp genom skiktrören. istället för att värma allt vatten i botten på tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.