Vår gamla pelletskonverterade oljepanna har rostat och läcker vid elpatronerna och får nu anses uttjänt. Har fått offert på 57 000 (efter ROT) på en Värmebaronen Vx ink. installation. Vi har begränsad takhöjd. Är priset hyffsat ok?
Firman har haft hand om värmen i huset sedan iaf -85 då oljepannan installerades och vi har fått mycket bra service. Så vi tänker inte jaga enstaka tusenlappar utan mer bara se så vi inte blir "blåsta".

Priset är rimligt tycker jag.

Skall ni inte satsa på automatisk sotning och rengöring av brännaren när ni ändå håller på?

fast du får ni räkna med minst +15 000:- till.

Tack för det, vi tycker det oxå, men det är lika bra att få fler åsikter =)
Vi har ju en KMP px21 sedan tidigare som vi flyttar över till nya pannan. Har för lite på fötterna när det gäller automatisk sotning av brännare, men vad jag vet så finns det inte på vår?

H
Värmebaronen Vx är en helt ny panna som ingen provat. Där borde du få 40% på priset som betatestare med tanke på de stora problem som värmebaronen haft med andra produkter som sin brännare exempelvis. Tog mer än 7 år för värmebaronen att reagera på de stora problemen med brännarens hållbarhet.

Om din KMP px21 brännare fortfarande fungerar så sälj den innan brännarröret som också idiotiskt nog också utgör förbränningsroster blir förstört.
Ett nytt brännarrör till KMP px21 kostar 3700 och det är mer än vad som är värt att kosta på en gammal brännare.

Om du köper ny bil för dyra pengar så ställer du väl inte som krav att den ska passa till dina 8 år gamla vinterdäck som satt på den gamla bilen?

Ska man ändå kosta på nästan 60000 för installation av en panna så är det väl bättre att installera en modern integrerad panna på en gång. Gör man allt jobb själv är det en annan sak. En Focus pelletspanna för 22000 och lite rörbitar och ventiler så är man igång om man så vill med den gamla brännaren.

Titta på CTC Ecoflex. Billigare än Ariterm Biomatic men klarar sig gott en eller två månader utan sotning och uraskning. Tar dessutom liten plats. (Bara ett tips alltså!)

Redigerat:
Hade den diskussionen med säljaren, och han tog just upp det du beskriver och sa att Värmebaronen nu styrt upp sina problem. Men han var ju åas säljare ... Dock så såg jag när jag läste lite nu om pannan att den inte är lämplig för hårt kalkhaltigt vatten, och vi har egen brunn och määäängder med kalk i vattnet. Värt att ta upp.

3700 är väl ändå fortfarande billigare än en ny brännare, våran går fortfarande fint efter 4 vintrar. Vi får en hyffsat hög årskostnad på den om vi ska sälja den nu då den tyvärr inte lär inbringa allt för stora pengar.

Inte för att det är relevant, men jag förväntade mig att vinterdäcken från vår gamla kombi skulle funka på den nya. Samma bil och årsmodell, men tji fick man =)

Håller med om integrerad brännare, och vi diskuterade detta, dock med de begränsningar som vi har i takhöjd (ca 180) som begränsar urvalet (men de säljer väl troligen inte alla märken heller). En Focus får då inte plats men har ju ett attraktivt pris onekligen, jobbet lejer jag ut oavsett. Har lite tid som det är och att meka ut å in pannor i källaren är inte det jag vill lägga den på.

CTC Ecoflex ser inte dum ut, och har bara aningens högre (det jag hittade) pris än offerten på Värmebaronen, frågan är om den funkar att enkelt installera. Höjd till rökröret är 1450 enligt spec. Värmebaronens ska ha 1455 så det är ju i princip samma.
Ska se vad säljaren säger om man föreslår den pannan, det mindre underhållet lockar ju onekligen.
Men då är ju istället nackdelen att brännaren blir svårare att byta ut om den skulle strula.

Lite nogrannare läsning ger vi handen att även CTC´n har en värmeväxlare, vilket Värmebaronen då påpekar är känslig för hårt kalkhaltigt vatten, så det bör rimligen vara samma för de båda ...

H
En värmeväxlare går att kalka ur. Finns nog ingen panna med förrådsberedare som går bra att montera i ett pannrum med 180 i takhöjd. Ecoflex och VB vx är nog de lägsta pelletspannorna. Finns massor med folk som kör värmeväxlare mot kalkrikt vatten. Tänk bara alla tiotusentals oljepannor från CTC och Nibe varav många fortfarande är i drift med pelletsbrännare.
Brännaren i Ecoflex är en CTC Bio = Ariterm Bequem. Samma brännare sitter också i Ariterm Biomatic 20+ men den pannan är för hög för att gå in.
Framåtbrinnande brännare har väl mer uppstått ur behovet att pelletskonvertera gamla oljepannor. Köper man allt nytt kan man slippa den dyra brännarrörsproblematiken och behovet att joxa med askan varje fredagskväll.

Jodå, vi har just en konverterad CTC oljepanna, trodde dock den hade beredare, men det kanske den inte har. Då behöver jag troligen inte oroa mig allt för mycket. Men om det strular lär det ju garanterat göra det julaftons morgon när hela familjen måste duscha eller nått, så är det ju med allt.
Ska hur som ta kontakt med säljaren i kväll och höra hans syn på det hela, likaså se om det går att få ett prisförslag med CTC´n, jag gillade den (minimalt underhåll FTW).

H
En annan fördel med Ecoflex och pannor med den typen av brännare är att på vintern går den normalt på underhållsglöd. När behov av varmvatten uppstår så är den mycket snabbt uppe i full effekt.
Börjar man duscha och har en brännare av typ KMP eller Värmebaronen som just stannat, så kan det ta uppåt 10 minuter innan den kommer upp i full effekt.

Många som eldar med pellets kopplar en vanlig varmvattenberedare i serie med pannan. Hinner inte pannan med pga. många dushar så går elberedaren in och förstärker. Idealiskt också på sommaren så kan man stänga av pelletspannan. Att elda pellets hela sommaren bara för varmvatten är inte ekonomiskt.pga. förluster som blir i pannan.

Kolla upp Ulma-pannan med, stående tuber, bra askutrymme, låg höjd, tror den kostar 29 000. Vet dock inte om den funkar med andra brännare? En focus skulle jag inte rekommendera efter pratat med sotare och rörmockare.

En nackdel med CTC (och då ULMA) som jag fått fram är att den har just stående rökkanaler och blir därför svårsotad, sotaren klagade på just detta och rekommenderade liggande kanaler som sotas framifrån, det är ju inte mycket plats ovanför att komma åt tyvärr. Det är ju typiskt alltid som så att man inte kan få allt här i världen utan man får göra en kompromiss och hoppas det blir bra. Funderingarna fortsätter.

Liggande kanaler blir kanske mera lättsotade med dålig takhöjd men samtidigt så är det praxis idag med stående på en modern pelletspanna helt enkelt för det samlas inte lika mycket sot i tuberna.

H
Just grejen med stående kanaler är ju att du slipper sota.
Det virvlar alltid upp aska från förbränningen men med stående kanaler ramlar askan ned igen. En eller två gånger per vinter har jag hört att man brukar sota ecoflexen och då mest för verkningsgradens skull.
Tubborste med böjligt skaft finns att köpa hos Jula.
Även om det är lättare att sota framifrån så ramlar det ned sot på golvet, det yr omkring sot och aska i luften som lägger sig på översidan av rör och panna. Att kunna gå till pannrummet med rena kläder tycker jag är värt en del.

Till Ulma pannan måste du ha en Ulma brännare eller en KMP brännare. Finns ingen brännarlucka utan bara ett hål för brännarröret.
Runda brännarrör tycker jag är en förlegad teknik eftersom de runda brännarrören brukar bli väldigt dyra att byta ut när de är förbrukade.
Rörbrännare uppkom på den tiden man ersatte oljebrännare med pellets. Man hade i början iden om att man skulle efterlikna oljebrännaren så mycket som möjligt.
I Ecoflex sitter en riktig undermatad brännare och det är värt en hel del. (samma brännare som Ariterm Bequem)

Ja, jag tror också på en automatisk panna som ecoflex eller ariterm, Ska man satsa på pellets idag gäller det att göra det så enkelt som möjligt med sotning och underhåll. Kolla upp lite priser. Har själv en ulmabrännare i en gammal diom-panna från 89 och har kört så nu i tre år och rostret börjar bli dåligt invändigt, vill inte veta vad ett nytt kostar.

En lite uppdatering för intresserade. Vi valde CTC EcoFlex för att just minska underhållet, och då kostnaden var knappa 11 000 mer så var det försumbart. Vi bör kunna kvitta detta mot att vi beräknar ett byte av brännarrör och att det går åt ca 2 st tändelement per år. Dessa problem inklusive att jag läst om minskad pelletsförbrukning (kan ju alltid hoppas) bör t.o.m ge en lite besparing per år och kanske en bättre kalkyl i slutändan än bara en ren utgift för pannan.
Sedan att nu CTC verkar ha problem att leverera pannan och att vi nu fått en tredje leverans- och installationstid den 29/10 resp 1/11 gör att jag ännu då inte vet om det blir bra i verkligheten, men den som väntar på nått gott ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.