Jaha, ved- och briketteldningen igång mot ackumulatortankarna. Men, frågar sig denne nybörjare, hur använder jag bäst tankarna? Värma upp helt (till hur varmt?) eller skikta hårt (vilka temperaturer i toppen resp botten rekommenderas?)
(Skönt med ett forum där man kan ställa alla dumma frågor anonymt...)

Värm så mycke du kan, (skikta hårt)? försök få minst 90 uppe o nere tycker jag.Alltså mycke värme i botten också: Men som sagt jag är ingen expert.

Elda upp tanken så mycket du kan.Se till att ha bra skiktning både vid laddning och urladdning.

Tobbe: håller du med silversmeden?

Ju mer du kan ladda i tanken ju längre räcker den.. Så fyll den till 90grader från topp till tå om pannan orkar med det utan att koka..

Det är väl mest vid urladdningen som skiktningen blir avgörande för hur mycket energi du kan ta ur tanken, men det är en annan sak..

Håller med, ladda 90-100 grader i topp såväl som botten av tanken. Värmen räcker såklart längre då

Klar majoritet för att värma hela tankarna alltså. Men emellanåt läser jag om att det är viktigt att det ska vara skillnad på temperaturerna i topp och botten?
Det är väl mest vid urladdningen som skiktningen blir avgörande för hur mycket energi du kan ta ur tanken, men det är en annan sak..
ichgary, kan du utveckla det?

Anledningen till att man strävar efter skiktning är för att man då kan använda energin i tanken mer effektivt. Vi kan ta ett enkelt exempel för varmvatten: Om du har en skiktning med säg 50 grader i topp och 20 i botten så får du ut 50 gradigt varmvatten. Om du har obefintlig skiktning så har du med samma energiinnehåll i tanken kanske 35 grader i hela tanken och ditt varmvatten blir då 35 grader = en kalldusch,

Tack, mexitegel! Men betyder det att jag INTE ska värma hela tankarna?

Jo, du ska värma hela tankarna som det har skrivits om ovan så du har så mycket energi som möjligt laddat, min beskrivning avser när du tar energi. Men under tiden som du laddar tankarna så är det bra om du kan behålla skiktningen, dvs att gränsen för ditt 90-gradiga vatten (eller vad vattnet från pannan nu är) sakna flyttas ner mot botten. Hur du justerar din anläggning för detta kan jag dock inte svara på då jag inte är så inne på just bioenergi.

Skitning uppstår naturligt eftersom varmt vatten stiger och kallt sjunker, tricket är att inte blanda runt vattnet för mycket. I en optimal anläggning så tar du vatten på den höjd som håller den temperatur du behöver och lämnar tillbaka vattnet på den höjd som returvattnet har. Såvitt jag kan bedöma är ett sk. stratifieringsrör inne i tanken på returen helt optimalt. Dock är det få tankar som har ett sådant.

Du börjar med en kall tank. 20grader. Eldar som fan sen och när du har varmt vatten i pannan så börjar du ladda med 80 gradigt vatten i toppen av tanken, och tar det kalla vattnet i botten och värmeri pannan. Ju mer du laddar ju längre ner kryper värmen, men det är fortfarande kallt vatten i botten. Men till slut så är hela systemet uppe i 80 grader och du slutar elda.

Sen tömmer du tanken på värme tar det varma vattnet i toppen och för in det kalla vattnet i botten på tanken.

Principen finns bra beskivit här... http://www.termoventiler.se/media/up...olslinga.pps#1

Tack Zixten!

Skiktningen är som sagt viktig för att kunna utnyttja tanken maximalt. Detta gäller då egentligen främst vid urladdningen av tanken, men anledningen till att man även vill ha hygglig skiktning vid laddning av tanken är dels att man oftast har en ständigt pågående urladdning..och det vore ju synd om man just då blandade runt tanken (Som vid eldningens början är kall förutom en liten värmekudde i toppen).. dels om man inte "laddar fullt" Tex sommartid om man bara vill ha lite varmvatten, eller om man inte orkar med det där sista ilägget ved för att kvällen blivit sen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.