S
Förugn funkar bra , nackdelen är väl att den oftast
kopplas på en gammal kombipanna som har dålig
effekt och krånglig att sota .

mvh/stenna

Egentligen är förugnen hälften av en modern vedpanna (Vedmagasin & eldstad), och man utnyttjar den gamla pannans konvektionsdelar/tuber för att fånga upp värmen. Däremot har väl förugnen ingen rökgasfläkt och är då beroende av ett bra konstant drag i den gamla pannan för att funka.

Verkar bättre att byta ut pannan till en ny..

Min flickvän har förugn kopplad till sin gamla kombipanna. Det funkar bra tycker vi. Är oftast bara att fylla på ved två ggr/dygn, det finns oftast glöd kvar så man slipper tända på nytt. Det kommer fungera ännu bättre när jag kopplat in en ackumulatortank mot pannan. Då kan man fylla förugnen utan att vara orolig för att det ska koka i pannan.
Det blir ju rätt så varmt i pannrummet efter ett tags eldning = golvvärme i köket :)

Mmm var lite intresserad men det där är nog inget för oss tror jag:)....tack för infon iaf!

stenna skrev:
Förugn funkar bra , nackdelen är väl att den oftast
kopplas på en gammal kombipanna som har dålig
effekt och krånglig att sota .

mvh/stenna
samma erfarenhet här. Det blev ingen halvering av vedförbrukning , 20% max . Kan minska ytterligare om man har en ackumulator. Rökgasfläkt behövs oftast till. Bra som nödlösning när det är kris och långa väntetider på ny panna :)
gaia

Staffans2000
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.