Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vattenmantlad kamin från selmac.se ?

1. L
    Medlem · Skåne · 221 inlägg

ltz

Medlem
    Har funderingar på en vattenmantlad kamin till 80 m2 golvvärme i gammal skånelänga.

Har hittat ett antal som ser prisvärda ut mellan 7 - 17k på denna sidan:
    http://www.selmac.se/index.php/kaminer

Någon som har provat dessa? Har läst något om att ingående vatten ska vara en viss temperatur, brukar vattenmanteln i sig komma med termostat för att lösa det, eller måste jag komplettera?

2. H
    Medlem · jönköping · 73 inlägg

henrik petersen

Medlem
    Hej!
    Du ska komplettera med teks. laddomat 21 ell. laddomat 10.

Henrik

3. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 630 inlägg

Abuquir

Husägare
    Du kan säkert använda dig av en blandningsventil, men du bör nog ha en acc-tank också och därifrån ha en blandningsventil.
    Jag kör själv på detta sättet.

4. H
    Medlem · Västernorrland · 707 inlägg

hakaner

Medlem
    Hej!
    Jag har oxå tänkt inhandla en vattenmantlad insats så småningom.
    -Har insatserna hos selmac.se separat tilluftsanslutning eller tar dom tilluften direkt ifrån rummet, isåfall går dom bort direkt...
    -Om separat tilluft så ser dom ju riktigt bra ut & till rätt pris!

5. P
    Medlem · Västerbotten · 59 inlägg

PiKKo

Medlem
    Skrämmer liv i den här tråden igen.

Någon som handlat på Selmac.se?

6. P

PiKKo

Medlem
    Blev det köp från selmac eller blev det nått annat?

Ingen annan som handlat där?

7. J
    Medlem · 105 inlägg

JohanEO

Medlem
    Jag kör vattenmantlad kamin liknande den som Nordic har med namn Zuzia (15kw). Den och vår frånluftsvärmepump har värmt hela vårt hus på 175m2 sedan i december. Har 500liter acc.tank laddad med Termovar 28 (samma funktion som laddomat 21). Har bara kört elpatron då vi inte varit hemma.

8. P

PiKKo

Medlem
    okej det låter ju lovande :) har 170m2 och har tänkt ha en 500 liters acktank.

9. J
    Medlem · 105 inlägg

JohanEO

Medlem
    Kaminerna från selmac ser bättre ut än min eftersom det verkar vara keramik runt eldhärden. Har du köpt ännu?

10. P

PiKKo

Medlem
    okej, jag har inte köpt än blir tidigast till hösten, har många andra projekt före :(

11. T
    Medlem · Vasa · 16 inlägg

Tomppis

Medlem
  12. J
    Medlem · 105 inlägg

JohanEO

Medlem
    Se bara till att kaminen ni köper har sekundärluft och keramisk inklädning så ni får ren förbränning. Jag har ingetdera och får sota en gång i veckan. Lite omständigt men än så länge värt besväret när man sparar 4500kr på 2.5mån.

13. I
    Medlem · 321 inlägg

Indus

Medlem
    Ska beställa en Edilkamin Klima + skorsten från Nordicheating inom de närmaste veckorna. Den har sekundärluft, men ingen aning om den är keramiskt klädd.

14. H
    Medlem · Västernorrland · 707 inlägg

hakaner

Medlem
    Vad menas med sekundärluft?
    & varför sotar dessa och insatser med keramisk inklädnad mindre?

15. J
    Medlem · 105 inlägg

JohanEO

Medlem
    Sekundärluften tillsätts en bit ovanför glödbädden för att bränna upp oförbrännda gaser så att röken blir renare. Keramiken används för att få upp temperaturen i glödbädden och få en mer fullständig förgasning. Det blir mindre tjära och sot. Det finns andra här på forumet som kan detta bättre, läs här tex http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/103446-tips-foer-viadrusaegarna.html

Klima påstås vara en ren kamin med avancerad förbränning utan keramik. Dock blir den nog väldig varm att ha i vardagsrummet, tänk dig själv en värmefläkt på 8kW. Då ser någon av Edilkamins Thermofire inbyggnadskaminer bättre ut. En sån skulle jag vilja ha. Den kan man mura in i lättbetongsten vilket isolerar totalt. Stenen är kall på utsidan trots fullt ös inne i kaminen. Jag gjorde själv så. Finns billiga i Polen,
    http://www.kominki.edilkamin.pl/thermofire-plaski-otwierany-na-bok-p-11.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.