2 300 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
grubblerier över kamin val
Jag försöker klura ut vilken kamin jag ska välja....
Jag har en LLVP som värmer huset i huvudsak, vattenburet med äldre kombipanna finns men jag vill inte elda i den då det är för bökigt.
(den ligger i källaren så jag måste gå ut, runda hela huset och nerför en livsfarlig trapp som all snö rasar/driver ner i)
Vill gärna ha en annan eldningsmöjlighet som jag kan stödvärma med, tankarna går då till en kamin. LLVPn håller huset på ca 13-15grader när det är som kallast ute, vilket är OK enligt mig men när jag är hemma vill jag ju snabbt kunna elda upp lite extra värme.
Huset är i 2 plan, övervåningen är nu tillbommad och används inte = värms ej upp.
I framtiden har jag planer på att öppna upp och renovera den om jag bor kvar, vissa planer finns på att sälja för flytt till annan ort.
Ska man satsa på en vattenmantlad kamin för att kunna utnyttja det vattenburna systemet och på så vis få värme i hela huset redan nu?
Eller ska man skippa det och ha en vanlig braskamin?
Jag kan ju komplettera med en LLVP även på övervåningen i framtiden alt. ytterligare en kamin.
Om man nu inte ska köpa vattenmantlad, är det bättre med en täljstenskamin eller kvittar det? Har hört lite olika om att det är för lite sten på de flesta kaminer för att det ska göra skillnad så man egentligen bara betalar extra för en dekoration...
Hjälp! :blushing:
Jag har en LLVP som värmer huset i huvudsak, vattenburet med äldre kombipanna finns men jag vill inte elda i den då det är för bökigt.
(den ligger i källaren så jag måste gå ut, runda hela huset och nerför en livsfarlig trapp som all snö rasar/driver ner i)
Vill gärna ha en annan eldningsmöjlighet som jag kan stödvärma med, tankarna går då till en kamin. LLVPn håller huset på ca 13-15grader när det är som kallast ute, vilket är OK enligt mig men när jag är hemma vill jag ju snabbt kunna elda upp lite extra värme.
Huset är i 2 plan, övervåningen är nu tillbommad och används inte = värms ej upp.
I framtiden har jag planer på att öppna upp och renovera den om jag bor kvar, vissa planer finns på att sälja för flytt till annan ort.
Ska man satsa på en vattenmantlad kamin för att kunna utnyttja det vattenburna systemet och på så vis få värme i hela huset redan nu?
Eller ska man skippa det och ha en vanlig braskamin?
Jag kan ju komplettera med en LLVP även på övervåningen i framtiden alt. ytterligare en kamin.
Om man nu inte ska köpa vattenmantlad, är det bättre med en täljstenskamin eller kvittar det? Har hört lite olika om att det är för lite sten på de flesta kaminer för att det ska göra skillnad så man egentligen bara betalar extra för en dekoration...
Hjälp! :blushing:
Har du ett vattenburet system så borde du använda det. Du får väl ändå varmvattnet därifrån`?Synd att du redan gjort en felinvestering iom llvpn.En täljstenskamin bör vara ordentligt tung och ha stenarna rätt placerade (dvs ovanför eldstaden) för att göra nån ordentlig nytta.Ta steget fullt ut och gör en riktig anläggning direkt.Vill du elda med ved så laga trappan och in med tankar och en riktig vedpanna.Det handlar då om ett vedinlägg/dygn då det är kallt. Är du bekväm finns det naturligtvis riktiga värmepumpar som värmer vatten.Investeringen får du troligen igen om du säljer. Vem skulle vilja betala för ett par llvp med några år på nacken.
Kaminer utan vattenmantel är enklare och billigare än sådana med. Dock är de inte lämpliga till varmhållning. Det går fort att värma ett rum med en kamin, men den är olämplig att hålla värmen med. Tunga eldstäder är bättre till varmhållning och inte lika snabba till uppvärmning. Tung innebär omkring ett ton eller mer. Jag tror att man med en tung eldstad kan få en större del av värmen från ved än om man har en lätt eldstad. Jag har ingen erfarenhet av vattenmantlat. Täljstenskaminer som väger ett par hundra kg är aningen bättre än järnkaminer till varmhållning, men inte mycket. I ett hus med vattenburet värmesystem skulle jag inte vilja ha en kamin i stället för en panna. De är bra till delvis olika saker.
Erik
Erik
Pannan är över 40år gammal, frågan är väl hur läge den hänger i?
Varmvattnet kommer från vvb inte pannan, vattnet i pannan räcker inte.
I vintras körde jag helt utan pannan.
Vad gäller trappan så går den att bygga in med det innebär igensättning av ett fönster och lite annat krångligt.
Vilket betyder att jag slipper snön och halka MEN jag måste ändå gå runt ute vilket jag inte vill.
Jag är bekväm och vill bara lyfta rumpan ur soffan och peta in en pinne, inte klä på mig och gå ut.
Varmvattnet kommer från vvb inte pannan, vattnet i pannan räcker inte.
I vintras körde jag helt utan pannan.
Vad gäller trappan så går den att bygga in med det innebär igensättning av ett fönster och lite annat krångligt.
Vilket betyder att jag slipper snön och halka MEN jag måste ändå gå runt ute vilket jag inte vill.
Jag är bekväm och vill bara lyfta rumpan ur soffan och peta in en pinne, inte klä på mig och gå ut.
Är det inte enklare att springa ner i källaren en gång om dagen och tända pannan än att springa och fis elda i en kamin?
Tända en vedpanna kan du ju göra i samma veva som du ändå är ute, typ när du kommer hem eller är på väg till jobbet..
Man slipper dessutom ha sot/aska och ved som skräpar ner i vardagsrummet..
Tända en vedpanna kan du ju göra i samma veva som du ändå är ute, typ när du kommer hem eller är på väg till jobbet..
Man slipper dessutom ha sot/aska och ved som skräpar ner i vardagsrummet..
Det framgår ju inte men det finns troligtvis ingen ackumulatortank till pannan, så att elda en gång om dagen fungerar nog inte så bra, och att springa ut 5-6 ggr om dagen vid -20 grader är ju mindre kul.. Men att inte utnyttja det vattenburna systemet är ju lite synd, pellets kanske skulle funka i ditt fall?
Ack tankar finns ej, källaren har "ståplats" för en. Så plats för varken ackumulator tank eller pellets förråd finns.
Jag ska ha en kamin inne punkt slut.
Skulle jag bygga om allt så skulle jag sätta in jordvärme men det är ingen mening när jag 1. Aldrig kommer få igen pengarna vid försäljning 2. Själv inte kommer bo kvar så länge att jag tjänar på det.
Jag kommer troligen jobba borta på veckorna och har man då jobbat 50-60timmar och sen kört hem igen vill man inte hålla på att springa in o ut så att elda i pannan som huvudsak är inte aktuellt.
Jag ska ha en kamin inne punkt slut.
Skulle jag bygga om allt så skulle jag sätta in jordvärme men det är ingen mening när jag 1. Aldrig kommer få igen pengarna vid försäljning 2. Själv inte kommer bo kvar så länge att jag tjänar på det.
Jag kommer troligen jobba borta på veckorna och har man då jobbat 50-60timmar och sen kört hem igen vill man inte hålla på att springa in o ut så att elda i pannan som huvudsak är inte aktuellt.
Hur stort är huset? Det är inte speciellt bekvämt att värma huset med en kamin vare sig den är vattenmantlad eller inte. Du kommer att få springa ut i alla fall när du skall hämta ved. Jag eldar dagligen i en rörspis på vintern. Mitt hus är på 64 kvm och en rejäl brasa om dagen räcker inte för att hålla varmt när det är kallt ute. Inomhus har jag plats för drygt två skottkärror med ved. Det gör jag av med på mindre än en vecka när det är kallt. En hel del släpande och en hel del skräp blir det.
Om du skaffar en järnkamin kan du snabbt värma med den när du kommer hem och det blir inte så dyrt. Om du sedan accepterar att det är kallt på morgonen så klarar du dig så. Vad du inte skall göra är att försöka elda långsamt för att kaminen skall ge svag värme under längre tid. Gör du det får du mängder med sot och tjära i skorstenen vilket ökar risken för skorstenseld. Dessutom är det skadligt för miljön. Varmhållning med ved förutsätter att värme kan lagras i antingen sten som i en kakelugn eller i vatten som i en acktank.
Erik
Om du skaffar en järnkamin kan du snabbt värma med den när du kommer hem och det blir inte så dyrt. Om du sedan accepterar att det är kallt på morgonen så klarar du dig så. Vad du inte skall göra är att försöka elda långsamt för att kaminen skall ge svag värme under längre tid. Gör du det får du mängder med sot och tjära i skorstenen vilket ökar risken för skorstenseld. Dessutom är det skadligt för miljön. Varmhållning med ved förutsätter att värme kan lagras i antingen sten som i en kakelugn eller i vatten som i en acktank.
Erik
Klicka här för att svara