16 121 läst ·
40 svar
16k läst
40 svar
Koppla Lambdasond till vedpanna?
Har nu strypt ner till ca 1cm öppning på varje spjäll vilket innebär 1/3 av vad jag hade öppet förra säsongen, och jisses vilken värme det blir. Frågan är hur mycket man kan strypa egentligen? Kommer absolut ingen rök ur skorstenen och rg temp ca 180 grader... anv manualq(;^
p ta saken i egna händerd^_^b
Manualen säger att spjällen skall vara öppna ca 3-4 cm?
Manualen säger att spjällen skall vara öppna ca 3-4 cm?
Jag har strypt alla 3 spjällen paralellt dvs alla är lika mycket öppna och det är en j...a fart på pannan gul blå låga och flambaljan och allt runt är röd / orange. Märker redan nu att vedförbrukningen minskat rejält, detta var en mycket intressant upplevelse. Jag är ju ganska ny på området så kul är det.
Ichgary: effekten verkar inte ha minskat har kollat laddtemp på Loggern, den har snarare höjts...:wow:
Ichgary: effekten verkar inte ha minskat har kollat laddtemp på Loggern, den har snarare höjts...:wow:
Måste ställa en dum fråga.
Vilket är primär och vilket är sekundärspjäll?
Jag har ett spjäll styrs av dragregulatorn och drar luft via tuber och in via förbränningskeramiken. (Sekundär?)
Det andra är ett ca 150mm stort lock som stänger en öppning rätt in i vedutrymmet från det första spjället. (primär?)
Har focus pannan ett tredje?
Min sotare kom för att inspektera min installation, och han hade mycket intressant info om saker jag massuppfittat.
Jag har ju läst om atmosägare med problem med övertändning, så även jag.
Sotaren förklarade luftens vägar igenom pannan och dess funktioner.
Efter Konsultation med honom stängdes öppningen på det stora locket på 150mm från 8mm till 5mm vilket är en minskning på ca 40% och nu brann pannan hur fint som helst utan övertändning
Efter 3timmar var kvarvarande ved endast lätt sotig på ovansidan.
Om nu detta är det berömda primärspjället så förstår jag om folk har svårt att ställa in det, för med så stort spjäll blir små ändringar i mm, stora ändringar i mm2 i frilagd yta.
Vilket är primär och vilket är sekundärspjäll?
Jag har ett spjäll styrs av dragregulatorn och drar luft via tuber och in via förbränningskeramiken. (Sekundär?)
Det andra är ett ca 150mm stort lock som stänger en öppning rätt in i vedutrymmet från det första spjället. (primär?)
Har focus pannan ett tredje?
Min sotare kom för att inspektera min installation, och han hade mycket intressant info om saker jag massuppfittat.
Jag har ju läst om atmosägare med problem med övertändning, så även jag.
Sotaren förklarade luftens vägar igenom pannan och dess funktioner.
Efter Konsultation med honom stängdes öppningen på det stora locket på 150mm från 8mm till 5mm vilket är en minskning på ca 40% och nu brann pannan hur fint som helst utan övertändning
Efter 3timmar var kvarvarande ved endast lätt sotig på ovansidan.
Om nu detta är det berömda primärspjället så förstår jag om folk har svårt att ställa in det, för med så stort spjäll blir små ändringar i mm, stora ändringar i mm2 i frilagd yta.
De borde satt en ställskruv från en mikrometer på öppningen till locket.pr95 skrev:
Sen svärfar'ns atmospanna kom -05 så har de satt dit en u bokad plåt i bak på vedkammarn snett under spjället som ser till att luften har frilejd ner till keramiken.
Då förstår jag bättre vad denna plåt är till för. som snor 3cm av max vedlängden
Gud va jag skratta men ditt ord blev lite fel va skall väl va missupfattat inte det du skrev... Ja focus pannan ha 3 spjäll övre primär, underprimär och sekundär.Elffors skrev:Måste ställa en dum fråga.
Vilket är primär och vilket är sekundärspjäll?
Jag har ett spjäll styrs av dragregulatorn och drar luft via tuber och in via förbränningskeramiken. (Sekundär?)
Det andra är ett ca 150mm stort lock som stänger en öppning rätt in i vedutrymmet från det första spjället. (primär?)
Har focus pannan ett tredje?
Min sotare kom för att inspektera min installation, och han hade mycket intressant info om saker jag massuppfittat.
Jag har ju läst om atmosägare med problem med övertändning, så även jag.
Sotaren förklarade luftens vägar igenom pannan och dess funktioner.
Efter Konsultation med honom stängdes öppningen på det stora locket på 150mm från 8mm till 5mm vilket är en minskning på ca 40% och nu brann pannan hur fint som helst utan övertändning
Efter 3timmar var kvarvarande ved endast lätt sotig på ovansidan.
Om nu detta är det berömda primärspjället så förstår jag om folk har svårt att ställa in det, för med så stort spjäll blir små ändringar i mm, stora ändringar i mm2 i frilagd yta.
Idag första dan fick jag riktig fart på pannan, konstigt att det ska ta sån tid.
Tänk vad rätt inställningar kan göra för effektiviteten på pannan, om det är som du säger så kan man ju fundera på vad panntillverkaren använt för ved när dom utvecklat manualen..silversmeden skrev:Jag har strypt alla 3 spjällen paralellt dvs alla är lika mycket öppna och det är en j...a fart på pannan gul blå låga och flambaljan och allt runt är röd / orange. Märker redan nu att vedförbrukningen minskat rejält, detta var en mycket intressant upplevelse. Jag är ju ganska ny på området så kul är det.
Ichgary: effekten verkar inte ha minskat har kollat laddtemp på Loggern, den har snarare höjts...:wow:
Men rätt luftmängd är ju det enda man kan reglera förbränningen med, precis som på en bil.. Jag ser ju bara på mina spjäll som regleras av lambdasond, dom rör sig ganska mycket tills förbränningen är stabil då stannar dom..
Ja du säger det, ska väl se om det kanske blir en sån. Från det ena till det andra så va jag på classe o o köpte lite digitala givare att sätta på gipsväggen nu när jag isolerat tankarna. Hade inga mätare i pannrummet endast laddomaten där, kan ju va bra att se lite hur temperaturerna stiger och sjunker.
Mätarna funkar faktiskt riktigt bra, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162953611
Mätarna funkar faktiskt riktigt bra, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162953611
Lambdastyrd panna har ju den fördelen att den justeras automatiskt, min panna får man försöka hitta en bra inställning som funkar rakt genom hela eldningen, man orkar ju inte pilla på spjällen hela tiden. Min panna är ju lite justerad så att säga dels kort skorsten klippt baffarna ett hack och snustorr ved. MEN jag kan elda till pannan når 96 grader !! (sen stannar fläkten) orginal kan man bara elda till 90.ichgary skrev:Tänk vad rätt inställningar kan göra för effektiviteten på pannan, om det är som du säger så kan man ju fundera på vad panntillverkaren använt för ved när dom utvecklat manualen..
Men rätt luftmängd är ju det enda man kan reglera förbränningen med, precis som på en bil.. Jag ser ju bara på mina spjäll som regleras av lambdasond, dom rör sig ganska mycket tills förbränningen är stabil då stannar dom..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden