G
En stilla undran.
Vi sitter och diskuterar vad som händer om man löder kopparrör till värmeelementen med vanligt tenn.
Man använder ten med 3% silverinblandning eller fosforkoppar.
Själv vill jag gärna kapilär löda med silverlod vilket är mkt dyrt.
Men en del vidhåller att om man smackar på en grå lödpasta(förtennar) och använder vanligt tenn (rent tenn100 %)så är det lika hållbart som dom övriga materialen.
Hjälp till och red ut detta.
Nu vet jag varken ut eller in.

Nja, lika hållbart som silverlod 1805 blir inte tennet, men alla gamla bilkylare håller ju för trycket. Att löda är en konst det med, och den som hållit på med det under sitt yrkesmässiga liv, vill nog påstå, att det blir starkt. Även kollektorn till motorena är för det mesta lödad. Det är nog mer ytan på det som skall lödas samman det beror på. Att löda ihop 2 kopparrör kant i kant, blir nog inte hållbart, men att löda ett kopparrör i en hylsa, sitter som berget.

Silverlod (2%) på rinkaby 7 ,50kr/stång en stång räcker till kanske 5 lödställen på 15mm rör. kostar alltså 1,50 kronor per lödning tycker inte jag är så dyrt. Håller så in i #¤%#¤. Röret smäller av innan lödningen ryker. Tenn är också starkt som fasen men känsligare för smuts. Sen känns inte bly bra med dricksvatten även om inget ska komma in i röret.

Nu kom bara sot ut när jag spolade första gången.

Upp till 15 är enkelt med en bra gasolbrännare över det måste man nästa ha acetylen+syrgas

v-g skrev:
Silverlod (2%) på rinkaby 7 ,50kr/stång en stång räcker till kanske 5 lödställen på 15mm rör. kostar alltså 1,50 kronor per lödning tycker inte jag är så dyrt. Håller så in i #¤%#¤. Röret smäller av innan lödningen ryker. Tenn är också starkt som fasen men känsligare för smuts. Sen känns inte bly bra med dricksvatten även om inget ska komma in i röret.

Nu kom bara sot ut när jag spolade första gången.

Upp till 15 är enkelt med en bra gasolbrännare över det måste man nästa ha acetylen+syrgas
Jag kappilärlödde 35 mm kopparrör i laddkretsen till mitt system med "vanligt" tenn d.v.s. med 3 % silver med en helt vanlig gasolbrännare. En rulle silvertenn kostade runt 100 spänn och räckte till halva systemet. Brännaren kostade typ 500 spänn hos Tools och då ingick gasolflaskan som man sen kan lämna in och få påfylld. Nu tänder jag dessutom pannan med brännaren så det var väl investeradade hudralappar. Jag provtryckte med vatten till 1,8 Bar i ett dygn utan tillstymmelse till läckor någonstans och har nu eldat sedan i oktober helt utan bekymmer. Jag kan definitivt rekommendera mjuklödning till den som inte lött tidigare, det är inte lika lätt att överhetta rören och gör man bara rent med putsduk innan och använder ordentligt med lödfett så blir det starkt som brännvin.

Jaarmanen skrev:
Jag kappilärlödde 35 mm kopparrör i laddkretsen till mitt system med "vanligt" tenn d.v.s. med 3 % silver med en helt vanlig gasolbrännare. En rulle silvertenn kostade runt 100 spänn och räckte till halva systemet. Brännaren kostade typ 500 spänn hos Tools och då ingick gasolflaskan som man sen kan lämna in och få påfylld. Nu tänder jag dessutom pannan med brännaren så det var väl investeradade hudralappar. Jag provtryckte med vatten till 1,8 Bar i ett dygn utan tillstymmelse till läckor någonstans och har nu eldat sedan i oktober helt utan bekymmer. Jag kan definitivt rekommendera mjuklödning till den som inte lött tidigare, det är inte lika lätt att överhetta rören och gör man bara rent med putsduk innan och använder ordentligt med lödfett så blir det starkt som brännvin.

Vad menar du med att, det är inte lika lätt att överhetta rören?
Kan man det när man löder och isf vad kan hända då om man överhettar rören?

Byggar_Bob skrev:
Vad menar du med att, det är inte lika lätt att överhetta rören?
Kan man det när man löder och isf vad kan hända då om man överhettar rören?
Han jämför mjuklödning med om du använder gassvets och fosforkopparlod, då värmer man rören till drygt 700℃ och inte så mycket över detta börjar man glödga dem rejält. Ett överhettat kopparrör blir mycket mjukt och tappar lite i sina egenskaper, därmed inte sagt annat än att denna lödmetod är mycket lämplig och enkel att göra med lite träning om man har tillgång till gassvets.

H
Många blandar ihop silverlödning med silverlod och tennlödning med blyfritt tenn.
Blyfritt tenn för vvs ändamål från exempelvis Clasohlsson innehåller 2-3% silver.

Någon som vet vilken temperatur man måste upp i för lödning med fosforkoppar?

Jaarmanen skrev:
Jag instämmer.
Jag har också mjuklött alla mina kopparrör ända upp till dia 35.
Ordentlig rengöring är a och o. Det är inte så svårt att mjuklöda.
Enligt mitt sätt att se på saken så blir det alldeles tillräckligt starkt.

Jag kan hålla med om att det går bra att mjuklöda som amatör.Viktigt att rengöra väl och ha bra pasta.Testa fört på några bitar innan man kör i skarpt läge.Värm på ena sidan och tenn från andra då vet man att godset är varmt runt om.
Enda problemet jag haft är på något ställe där man misslyckat är att det är nästan omöjligt att löda om om det inte är tätt första gången.Minsta vatten droppe som är kvar i röret kyler och gör det svårt att löda om.Så det är värt att ta det lugnt och vara noggrann;)

När man lödar bör röret aldrig vara stängt i båda ändar, finns det det minsta vatten i röret kokar det och bildar ett övertryck som gör det omöjligt att få lödningen tät, öppna kranen tex för att undvika detta tryck i röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.