9 031 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Gammal kökspanna utan acktank, vad göra?
Har idag endast en liten kökspanna från Norrahammar, 312 och 1,9 m3 från 1957 som värmer hela huset på ca 100 m2 med vattenburet system. Pannan värmer även varmvattnet i en 100 L varmvattenberedare. Det går att styra om man vill ha ut värmen på elementen eller på varmvattnet via en slags kran, längst till vänster på kranen motsvarar enligt klockmetoden ca kl 9 och då blir det varmt på elementen och längst till höger, ca kl 15 blir det varmvatten.
Mina funderingar/frågor är:
1. Någon som vet vad det motsvarar för effekt?
2. Går det att koppla på en acktank till den här pannan och i så fall hur stor rekommenderas? Finns tyvärr inte någon plats inne i huset men kanske går att ställa direkt utanför och isolera?
3. Behöver det i sådant fall vara med en laddomat eller något annat? Kan få tag på en 500 L acktank gratis.
4. Om det går att göra om på något vis, uppskattad kostnad för detta samt går det att söka något bidrag?
Kan tillägga att vi hyr huset och inte har någon möjlighet att bygga ut.
Någon som rekommenderar något annat?
Tacksam för hjälp.
Mina funderingar/frågor är:
1. Någon som vet vad det motsvarar för effekt?
2. Går det att koppla på en acktank till den här pannan och i så fall hur stor rekommenderas? Finns tyvärr inte någon plats inne i huset men kanske går att ställa direkt utanför och isolera?
3. Behöver det i sådant fall vara med en laddomat eller något annat? Kan få tag på en 500 L acktank gratis.
4. Om det går att göra om på något vis, uppskattad kostnad för detta samt går det att söka något bidrag?
Kan tillägga att vi hyr huset och inte har någon möjlighet att bygga ut.
Någon som rekommenderar något annat?
Tacksam för hjälp.
Ingen större anledning att börja modda den anläggningen utan att byta panna, speciellt inte när man hyr kåken...elda en brasa i taget, gilla läget...
Vi har ett hus där vi använt en kökspanna till en 500 liters tank utan laddomat.
Det funkar men är ju inte optimalt.
Det behövs ju bara tank, pump, termostat o lite rör så är saken biff.
Det funkar men är ju inte optimalt.
Det behövs ju bara tank, pump, termostat o lite rör så är saken biff.
Lufter denna tråd så slipper jag göra en ny. har samma funderingar om vad man ska köra åt en norrahammar 314 kökspanna utan acktankar.
Acktankar skulle ju vara bra med på grund av dåligt med utryme så blir det svårt.
Funderar på óm man kan koppla in en vattenmantlad kamin och ihop med kökspannan?
och tanken var då en pelletskamin så man kan elda i kökspannan när man är hemma och sen göra med pelletskaminen när man inte är det.?
sen undrar jag hur man kör med skorstenen från kaminen, kan man koppla in sig på samma rör från pannan?
alt. så har jag ju fristluft eller ventilation vid murstocken som tar sin lust från skorstenen eller hur det nu funkar (är luftkanalen uppe i storstenen iallafall). kan man koppla in kaminens skorsten där tro?
mvh
Acktankar skulle ju vara bra med på grund av dåligt med utryme så blir det svårt.
Funderar på óm man kan koppla in en vattenmantlad kamin och ihop med kökspannan?
och tanken var då en pelletskamin så man kan elda i kökspannan när man är hemma och sen göra med pelletskaminen när man inte är det.?
sen undrar jag hur man kör med skorstenen från kaminen, kan man koppla in sig på samma rör från pannan?
alt. så har jag ju fristluft eller ventilation vid murstocken som tar sin lust från skorstenen eller hur det nu funkar (är luftkanalen uppe i storstenen iallafall). kan man koppla in kaminens skorsten där tro?
mvh
Alt koppla in en elpatron, men vart kopplar man in den?
räcker en 1,5-2 kw patron tro? 120m2
mvh
räcker en 1,5-2 kw patron tro? 120m2
mvh
Lånar också denna tåt till en liknande fråga. Ska installera vattenburen värme och har möjlighet att komma över en äldre kökspanna extremt förmåligt, speciellt eftersom den aldrig är använd. Uppgifterna på pannan är enligt den gamla skolan, så gammal att de vvs-tekniker jag varit i kontakt med inte vet vad som gäller... Tänkte kolla av om nån kan tolka den uppgiften som jag inte förstår. På pannan finns följande:
14,4Mcah ~ 16,7Kw/h
5kgcm2 ~ 5bars systemtryck
1,5m3 - och här är frågan. Det står inget som förtydligar, vad sjutton menas? är det minsta vattenmängden i systemet? 1,5kubik verkar mycket för dryga 16kw.
Någon som vet?
14,4Mcah ~ 16,7Kw/h
5kgcm2 ~ 5bars systemtryck
1,5m3 - och här är frågan. Det står inget som förtydligar, vad sjutton menas? är det minsta vattenmängden i systemet? 1,5kubik verkar mycket för dryga 16kw.
Någon som vet?
Indus: Jo, självklart stod det 1,5m2. Jag som tänkte fel! Vad har eldningsytan för betydelse?
eldningsytan är den plåtyta i eldstaden där det finns pannvatten på andra sidan. Ju större yta dess större effekt.
Man får sota ordentligt denna yta för att behålla optimal verkningsgrad. Är ytan belagt med sot så blir det mindre värme som går över från elden till vatten och rökgastemperatur blir hög ( eldning för kråkorna).
Man får sota ordentligt denna yta för att behålla optimal verkningsgrad. Är ytan belagt med sot så blir det mindre värme som går över från elden till vatten och rökgastemperatur blir hög ( eldning för kråkorna).
Aha! Det förklarade ju biffen. - Tack! Nu blir det kontakt med sotaren för att se om de skulle godkänna pannan i en nyinstallation, blir väl förhandling som med allt annat 
Klicka här för att svara